یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8697

گروهی از دانشمندان آمریکایی در بررسیهای خود نشان دادند که گروهی از نورونها در کورتکس مغز وجود دارند که از یک قدرت انتخاب خردمندانه میان گزینه های مختلف برخوردارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد که نتایج تحقیقات خود را در مجله Nature Neuroscience منتشر کرده اند، گروهی از نورونها را در کورتکس "مدور پیشانی" شناسایی کرده اند که از میان گزینه های مختلف که هریک از آنها از ارزش ویژه ای برخوردار است، یک انتخاب خردمندانه را انجام می دهند.

این تحقیق می تواند در خصوص رفتاری که با عنوان "زودگذری تمایلات" شناخته می شود و همچنین انتخابهای اقتصادی خردمندانه و عقلانی توضیح دهد.

در این تحقیق، گروهی از میمونها مورد آزمایش قرار گرفتند که فعالیت مغزی آنها در تمام طول آزمایش کنترل می شد.

این محققان در این بررسیها کشف کردند که میمونها آب انگور را به آب سیب ترجیح می دهند و تنها وقتی آب سیب را انتخاب می کنند که در یک حجم وسیعی به آنها عرضه شود.

اگر به این میمونها سه واحد آب سیب و یک واحد آب انگور داده می شد، میمون تنها در 50 درصد از موارد آب انگور را انتخاب می کرد. این مسئله نشان می دهد که ارزش آب انگور سه برابر بیشتر از آب سیب است.

این دانشمندان با بررسی همزمان مغز این میمونها کشف کردند که در لحظه انتخاب، نورونهای حاضر در کورتکس "مدور پیشانی" فعال می شود.

همچنین این نورونها در زمانی که به میمونها شش واحد آب سیب در مقابل دو واحد آب انگور داده می شد هم فعال می شدند و در این مورد میمون آب سیب را که بیشتر بود، انتخاب می کرد.

این دانشمدان نتیجه گیری کردند که این نورونها ارزش هر هدیه (آب میوه) را در هر بار آزمایش به طور جداگانه رمزگذاری می کنند.

این محققان با افزودن یک نوع آب میوه جدید کشف کردند که در این مورد این نورونها با عرضه جفت جفت آب میوه های در میزانهای مختلف انتخابهای جداگانه ای انجام می دهند.

در کل مشاهده شد، یک واحد آب میوه A به یک واحد آب میوه B ، یک واحد آب میوه B به یک واحد آب میوه  C و یک واحد آب میوه A  به یک واحد آب میوه C ترجیح داده می شود.

به علاوه ، سطح فعالیت این نورونهای کورتکس "مدور پیشانی" به روشی که B را در مقابل A و یا C عرضه می کند، وابسته نبود. این مسئله نشان می داد که این نورونها به روشی نامتغیر نسبت به منوی انتخابها جواب می دهند.

به گفته این دانشمندان، این تحقیق می تواند یک کلید مهم در نگاه به فیزیولوژی لبهای پیشانی و مدارات نورونی انسان باشد که در تصمیم گیریها مشارکت دارند. در حقیقت با درک مکانیزمهای نوروفیزیولوژی می توان برای مثال ناهنجاری در رفتارهای غذایی، بازیهای پیچیده  و در دیگر رفتارهای اجتماعی ناهنجار را که در آنها کاهش توانایی قدرت انتخاب دیده می شود، تدابیری اندیشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha