چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸
سلامت نیوز : زندگی در عصر ارتباطات باعث شده تا رسانه‌های تاثیر‌گذار بر زندگی انسان‌ها فراتر از حد تصور رشد کنند.اما تاثیر گذارترین رسانه‌ای که تا کنون در دنیا شناخته شده «شایعه» است، رسانه‌ای که خیلی ساده و بر اساس هیاهویی بی اساس متولد و در برخی موارد باعث نفرت، ترس،‌ امید یا هراس شهروندان می‌شود. گفته می‌شود در جوامعی که نتوان به سادگی به اخبار موثق دست پیدا کرد ‌ وجود شایعه بیشتر از دیگر جوامع است. اما به گفته کارشناسان در دنیای امروز که سرعت انتشار اخبار، شاخص مهمی در خبر‌رسانی است، شایعه به عنوان رسانه‌ای غیر رسمی برای انتشار اخبار نادرست به کار گرفته می‌شود که در کنار قالب‌های رسمی خبر رسانی و گاهی پا به پای آنها حرکت می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ شایعاتی از قبیل استامینوفن‌های مرگ آور،‌ بخشیده شدن خلافی خودروها به مناسبت 22 بهمن، خمیردندان‌های حاوی مواد شیمایی، کج شدن برج میلاد، و این آخری‌ها ترک خوردن سد کارون 4 و احتمال سرازیر شدن آب پشت سد در زمین‌های پیش رو و مرگ و میر ساکنان زمین‌های پایین دست سد برخی از مهم‌ترین شایعاتی بود که در کشور پخش شد. یک متخصص علوم رفتاری در این باره معتقد است:‌ همواره شرایط محیطی بر رفتار انسان‌ها تاثیر مستقیم دارند در این میان یکی از مهمترین عوامل محیطی که بر تنش‌های رفتاری تاثیر دارد شایعات و اخبار است.

«مجید ابهری» تاکید می‌کند: شایعاتی که در کشور ما از بعد از انقلاب رواج داشته‌اند بر دو گروه تقسیم می‌شوند گروه اول شایعاتی که توسط خود افراد و بر اساس حدس و گمان و پیش بینی‌ها در جامعه رواج پیدا می‌کند و گروه دوم شایعاتی است که توسط دشمنان و سازمان‌های جاسوسی برای تضعیف وحدت ملی و روحیه اجتماعی افراد تولید و پخش می‌شود. وی با بیان این نکته که شایعه در غیاب اخبار شفاف تولید و ایجاد می‌شود به «حمایت» می‌گوید:‌ معمولا در جنگ روانی از نگاه رفتار شناسی روشی وجود دارد که دشمنان چندین نکته دروغ را همراه با یک یا دو موضوع حقیقی مخلوط کرده و به جامعه عرضه می‌کنند. مردم وقتی آن دو نکته واقعی را ملاحظه می‌کنند بقیه دروغ‌ها را نیز به سادگی می‌پذیرند که این روش مخلوط کردن راست و دروغ یکی از ابزار صهیونیست‌ها در گسترش شایعات است. ابهری با تاکید بر این نکته که در جوامعی که دسترسی به اخبار درست ضعیف بوده و بیان حقایق سیاه‌نمایی و سم پاشی قلمداد می‌شود، شایعات قدرت رشد پیدا می‌کنند، می‌گوید:‌ اخبار تنش آفرین موجب بروز تنش‌های رفتاری و در نتیجه درگیری‌های فیزیکی می‌شود، اکنون نیز افزایش درگیری‌های لفظی و تنش‌های خانوادگی در کشورمان نتیجه وجود شایعاتی از قبیل گران شدن دلار و لبنیات و ... است که در جامعه وجود دارد.

وجود شایعات متعدد در کشورمان در حالی اتفاق می‌افتد که طبق قانون مجازات اسلامی نشر اکاذیب و بیان مطالبی که صحت آنها محل اشکال است جرم محسوب می‌شود. طبق قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویق اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی را اظهار کند یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت رأسا یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحا یا تلویحا نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه، علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال یا شلاق تا 74 ضربه محکوم شود. بنابراین طبق همین ماده افرادی که از طریق پیامک یا مواردی از این دست اقدام به ساخت چنین شایعاتی می‌کنند، با وجود آنکه ممکن است قصد شوخی داشته باشند، مجرم شناخته می‌شوند. در مواردی از این دست هم سازمان‌هایی که شایعات مربوط به آنها می‌شده و هم دادستان و مدعی‌العموم به نمایندگی از جامعه می‌توانند از این اشخاص شکایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha