چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 86973

موضوعات حوزه سلامت هراز گاهی به سوژه داغ برای رسانه‌ها و مردم تبدیل می‌شود و به نظر می‎رسد هیچگاه پایانی نخواهد داشت. بر پایه قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی، باید سهم بیماران از هزینه‌های درمان به کمتر از ۳۰ درصد برسد، این درحالی است که اکنون سهم مردم بیش از 70 درصد است.

بودجه سلامت آبی بر آتش یا نمکی بر زخم بیماران
سلامت نیوز : موضوعات حوزه سلامت هراز گاهی به سوژه داغ برای رسانه‌ها و مردم تبدیل می‌شود و به نظر می‎رسد هیچگاه پایانی نخواهد داشت. بر پایه قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی، باید سهم بیماران از هزینه‌های درمان به کمتر از ۳۰ درصد برسد، این درحالی است که اکنون سهم مردم بیش از 70 درصد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ سرانه درمان در کشور ما یک دهم کشورهای همسایه است. مشکل این است که به حوزه سلامت اولویت نمی‌دهند، چرا که این تصمیم‌گیری‌ها نشان دهنده آن است. درحقیقت بودجه امسال نه تنها حال نظام سلامت را در سال پیش رو خوب می‌کند، بلکه مرهمی هم برای زخم‌ها و مشکلات ریشه‌ای بخش سلامت در سال‌های پیش و بعد از هدفمندی یارانه‌ها نیست.

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس مجموع اعتبارات بخش سلامت در لایحه بودجه سال 1392 مبلغ 438.440.186 میلیون ریال است که سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی از این مبلغ بیش از 70درصد است. مصارف از محل درآمد اختصاصی با اعتبار 293.011.660 میلیون ریال، حدود 56درصد از کل اعتبارات دانشگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

اعتبار هزینه‌ای با اعتبار 592.035.60 میلیون ریال، 40درصد از مجموع اعتبارات و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز با اعتبار 888.579.5 میلیون ریال، تنها چهار درصد را شامل می‌شود. سهم فصل سلامت از منابع بودجه عمومی هفت درصد است که رقم آن در قانون سال 1391، 9درصد بوده است.

کل اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی در لایحه، نسبت به سال گذشته 17درصد رشد را نشان می‌دهد، این در حالی است که این رقم در سال 1391 نسبت به قانون سال 1390، 29درصد بود. اعتبار هزینه‌ای دانشگاه‌ها، ترکیبی از دو عنوان فرعی، فصل «حقوق و مزایا» و فصل «سایر» است.

حقوق و مزایای کارکنان بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها در لایحه بودجه سال 1392 تنها 10درصد رشد کرده است، در حالی که این رقم در سال گذشته نسبت به سال 1390 حدود 26درصد رشد را شامل می‌شد. این مرکز در گزارش خود آورد است: بودجه سال 92 نظام سلامت انقباضی و دارای مشکلات ریشه است.

نظر وزیر بهداشت درباره اختصاص 10درصد درآمد حاصل از اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها به بخش بهداشت
ماه گذشته بود که سید حسن قاضی زاده هاشمی درباره اختصاص مقداری از درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها گفت 10 درصد درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها رقمی معادل 50 هزار میلیارد ریال می‌شود که انتظار می‌رود نمایندگان مجلس برای تحقق آن تلاش کنند.

وی با اشاره به وجود مشکلات بودجه‌ای در کشور گفت: نمایندگان مجلس می‌توانند با تجدید نظر در دهک‌های دریافت یارانه و حذف کردن برخی دهک‌های پردرآمد، موجبات تحقق 10 درصد درآمد حاصل از اجرای این قانون به بخش بهداشت و درمان را فراهم آورند.

وزیر بهداشت تصریح کرد:چنانچه قانون تعلق 10 درصد درآمد حاصل از اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها به بخش بهداشت و درمان، اجرایی شود بسیاری از مشکلات حوزه سلامت در کشور مرتفع خواهد شد.

نظر نماینده مجلس به اختصاص 10درصد درآمد حاصل از اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها به بخش بهداشت
عباس صلاحی نماینده مردم تفرش در مجلس گفت: حوزه سلامت حوزه‌ای فراگیر است که به شدت با مردم درگیر است و توجه به این حوزه باید در اولویت کاری دولت آینده قرار گیرد.

صلاحی ادامه داد: دولت آینده باید 10 درصد این درآمدها را در حوزه سلامت منظور کند و در کنار آن به طرح پزشک خانواده که طرح بسیار مناسب و کارشناسی شده‌ای است توجه ویژه داشته باشد، اما تاکنون به دلیل وسعت، این طرح اجرایی نشده است و باید تلاش جدی برای اجرای صحیح و درست این طرح شود.

تامین بودجه بهداشتی از محل هدفمندی یارانه‌ها و بودجه عمومی کشور
خضری، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌و گویی از نشست مشترک اعضای کمیسیون بهداشت و مسئولان وزارت بهداشت خبر داد و گفت: در این دیدار که با محوریت تعریف منابع جدید برای تامین هزینه‌های بهداشتی کشور انجام شده بود، راهکارهایی از جمله تامین اعتبار از طریق هدفمندی، بودجه عمومی، بیمه و عوارض و مالیات برای تامین این منابع ارائه شده است.

به نظر می‌رسد تمام این موضوعاتی که مطرح شد تنها درحد سرگرمی برای تعدادی از مسئولان بود.

هنوز این وعده‌ها در حوزه سلامت تمام نشده که وزیر بهداشت مطرح کرد که در هیئت دولت موضوع افزایش قیمت سوخت در بودجه ۹۳ صرف حوزه سلامت شود را پیشنهاد داده است.
وی درباره پیشنهاد خود مبنی بر افزایش قیمت سوخت جهت صرف درآمد حاصل آن برای حوزه سلامت اظهار داشت: بنابراین منتظر خواهیم بود تا این افزایش قیمت سوخت جهت صرف درآمد حاصل از آن برای حوزه سلامت را در بودجه 93 پیشنهاد و محقق کنیم.

همچنین علی کائیدی ضو کمیسیون بهداشت حذف دو دهک از هدفمندی یارانه به بخش سلامت مطرح کرد.

به گفته علی کائیدی با اشاره به این مطلب یارانه دو دهک که معادل 8 هزار میلیارد تومان است به حوزه سلامت اختصاص داده شود.

کائیدی با بیان اینکه زمانی که مجلس طرح هدفمندسازی یارانه‎ها را تصویب کرد باید اقشاری که تحت پوشش نهادهای حمایتی است را مورد توجه قرار می‎داد اضافه کرد: این کاری است که باید کارشناسی شود و باید بدانیم عکس‎العمل و برخورد دو سه دهکی که قرار است حذف شوند چگونه است شاید آنها هم بگویند دریافت یارانه حقمان است.

وی گفت: متاسفانه برخی لوایح و طرح‌ها عجولانه و بدون کار کارشناسی به تصویب می‌رسد.
 
با تمام این حرف‌ها کسانی همچون احمد آریایی‌نژاد در بهارستان حضور دارند که معتقد هستند که تنها نمی‌توان از محل هدفمندی مشکلات این حوزه را رفع کردد، بلکه باید با بررسی و به صورت کار‌شناسی شده منابع دیگری جهت رفع مشکلات حوزه سلامت شامل بیمه‌ها، مالیات و غیره را در نظر گرفت.

در حقیقت حوزه بهداشت تبدیل به توپ پینک پنگ شده که هر لحظه توسط مسئولان ذی‌ربط به این طرف و آن طرف می‌رود و متاسفانه هیچ‌گاه سرانجام خوبی نخواهد داشت حال باید دید در این دولت این توپ به چه صورت خواهد چرخید؟ آیا شاهد چراغ سبز در این حوزه با آن‌ همه مشکلات و چالش‌ها خواهیم بود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha