چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰
سلامت نیوز : سال گذشته درست در همین روزها بود که وزیر بهداشت وقت، از فرسوده‌بودن بسیاری از بیمارستان‌های کشور و آسیب‌پذیری ساختمان‌ها و بناهای درمانی در اثر نداشتن مقاومت لازم در برابر زلزله و بلایای طبیعی گلایه کرد و خواستار رسیدگی بیشتر به وضعیت ساختمان‌های وابسته به مراکز درمانی شد. این روزها در هیاهوی مشکلات نظام سلامت در کشور نه‌تنها مدیران وزارت بهداشت توجهی به این موضوع مهم ندارند، بلکه همه گلایه‌ها و انتقادات وزیر بهداشت هم بر وضعیت درمان متمرکز شده است و کمترین نگاه هم به وضعیت فرسوده بیمارستان‌ها نمی‌شود!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ شواهد موجود از وضعیت ساختمان‌های بسیاری از مراکز درمانی در پایتخت و برخی از کلانشهر‌های کشور نشان می‌دهد که این مراکز در برابر زلزله‌هایی با قدرت بیش از 4 ریشتر آسیب‌پذیر هستند. این در حالی است که در زمان وقوع زلزله و حوادث طبیعی اولین ساختمان‌هایی که مورد نیاز برای امداد‌رسانی است، همین ساختمان‌های فرسوده بیمارستان‌ها در کشور است.

جانا سخن از زبان ما بگو!

جالب اینجاست که مدیران درمانی در کشور از هر دری سخن می‌گویند و گلایه می‌کنند و نسبت به وضعیت بودجه سلامت در کشور شکایت دارند اما از وضعیت بیمارستان‌های فرسوده سخنی به زبان نمی‌آورند!

از جمله حوادثی که هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد و خدای ناکرده جان هزاران نفر را بگیرد، زلزله است. بلایی که تا به حال غیر از مقاوم‌سازی بناها راهکار دیگری برای کمبود خسارت‌های آن پیشنهاد نشده است. همه‌ساله در کشور شاهد وقوع چند زلزله کوچک و بزرگ هستیم اما تا زمانی که بحث زلزله داغ است و از این حادثه داغدار هستیم، از سوی مدیران وعده‌های گوناگونی درباره مقاوم‌سازی و راهکارهای کاهش تلفات و خسارات شنیده می‌شود اما به مرور زمان و با سرد شدن ماجرا ما و مدیران وعده‌های داده شده را هم فراموش می‌کنیم!

گلایه‌ای که فراموش شد!

برای مثال دکتر دستجردی وزیر بهداشت دولت دهم، یک سال پیش در چنین روزی، با گلایه از وضعیت فرسوده بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خواستار توجه بیشتر به این مقوله مهم شد. مقوله‌ای که به نظر می‌رسد این روزها به فراموشی سپرده شده است!

اما این روزها به نظر می‌رسد طرح نوسازی بیمارستان‌ها به طور کامل فراموش شده و از دستور کار این وزارتخانه خارج شده است. این درحالی است که بسیاری از بیمارستان‌های پایتخت و دیگر کلانشهرهای کشور از عمر بالای 30 سال برخوردار بوده و بیشتر آنها در قسمت مرکزی شهر و بافت فرسوده شهری واقع شده‌اند.

همین مساله باعث نگرانی کارشناسان حوزه شهری درباره خطرات فرسوده بودن مراکز درمانی شده است چراکه در زمان زلزله بیمارستان‌ها مکان‌هایی حیاتی هستند و باید به عنوان محلی برای امدادرسانی و خدمت‌رسانی به مصدومان و حادثه‌دیدگان فعالیت کنند به همین دلیل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید دارای محکم‌ترین ساختمان‌ها و بناها باشند تا در مواقع بحرانی بتوانند خدمات مورد نیاز را ارائه کنند.

شواهد موجود نشان می‌دهد ساختمان‌های فعلی بیشتر بیمارستان‌ها بویژه بیمارستان‌های کلانشهری مانند تهران در برابر زلزله 4 ریشتری هم مقاوم نبوده و تخریب‌پذیر هستند. بنابراین چطور می‌توان از چنین ابنیه‌ای انتظار داشت که در زمان حادثه فریاد‌رس حادثه‌دیدگان باشند. با وضع موجود چنین به نظر می‌رسد که در صورت وقوع زلزله‌ای حتی به قدرت 4 یا 5 درجه در مقیاس ریشتر، اولین جایی که تخریب می‌شود همین بیمارستان‌های فرسوده باشند و همین مقوله می‌تواند امداد‌رسانی در کلانشهرها را با مشکل جدی روبه‌رو کرده و آمار تلفات را چندین برابر کند. از طرف دیگر بسیاری از تجهیزات و امکانات پزشکی و وسایل و ادوات گرانقیمت تشخیص پزشکی و آزمایشگاهی که در زمان بروز حادثه باید به داد بیماران برسند در زیر آوار مدفون می‌شوند. از یاد نبریم بیشتر این تجهیزات ارزشمند در شرایط کنونی کشور و با توجه به وجود تحریم‌ها با چندین برابر قیمت واقعی‌شان به کشور وارد شده‌اند و لازم است از این تجهیزات با دقت بیشتری مراقبت به عمل آوریم.

زلزله ‌نیا، فرسوده است بیمارستان‌های ما!

پرسش اینجاست که چه کسی پاسخگوی این وضعیت است؟ چرا تنها زمانی که حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، درباره چنین مواردی صحبت می‌شود؟ چرا چنین مقولاتی با گذشت زمان به فراموشی سپرده می‌شوند یا از اهمیت آنها کاسته می‌شود؟ چرا از حوادثی که به عنوان یک هشدار اتفاق می‌افتد درس‌های لازم را نمی‌گیریم و در نهایت اینکه چرا علاج واقعه را قبل از وقوع انجام نمی‌دهیم؟ با این اوصاف این مصرع شعر تداعی می‌شود: «زلزله نیا! فرسوده است مریضخانه‌های ما»! فراموش نکنیم در بحث امدادرسانی، مراکز درمانی و بیمارستانی، گروه‌های امدادی و بالا بردن آگاهی شهروندان همانند سه ضلع مثلث عمل کرده و کوتاهی هر کدام از این سه ضلع مثلث حیاتی می‌تواند عواقب ناگواری را در زمان بحران‌های طبیعی مانند زلزله در پی داشته باشد. گروه اجتماعی روزنامه «وطن‌امروز» آماده انعکاس نظرات و دیدگاه‌های مدیران وزارت بهداشت درباره این موضوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha