چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
سلامت نیوز : گاهی اوقات احساس می‌کنیم جسممان بسیار خسته‌شده و از لحاظ روحی نیز نیاز به استراحت داریم. هر چه سعی می‌کنیم مسائل روزمره زندگی را حل و فصل کنیم و بر اعصاب خود مسلط باشیم، اما باز هم موفق نمی‌شویم. بسیاری از ما دغدغه‌های مختلفی داریم که باعث می‌شود از لحاظ روحی و جسمی دچار ناراحتی و تنش شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ خیلی مواقع احساس خشمی که آن را ابراز نمی کنیم یا پرخاشگری بیش از حد یا استرس هایی که در طول روز برایمان ایجاد می شود، باعث می شود احساس ناراحتی کنیم و شاداب نباشیم.

گاهی نیز مشکلات و مسائل خانوادگی یا شغلی باعث می شود به نوعی دچار فرسودگی و ناراحتی شویم.

زمانی که روی علل ایجاد پریشانی خود تمرکز می کنیم، ممکن است مواردی باشد که در اختیار و کنترل ما نیست و این موضوع معمولا وضع را بدتر می کند.

یکی از راهکارهایی که به افراد کمک می کند تا تنش و ناراحتی های روزانه را از خودشان دور کنند، استفاده از روشی به نام ریلکسیشن یا تن آرامی است. این روش کمک می کند تنش ها و ناراحتی ها را از جسم و فکر خود دور کنیم و بهتر بتوانیم آرام باشیم.

روش های مختلفی برای تن آرامی وجود دارد. یکی از روش هایی که به کار گرفته می شود، روشی است که در آن هر حرکت باید دوبار انجام شود.

در این روش ابتدا به سفت کردن دسته ای از ماهیچه ها و اعضای بدن می پردازید و سپس آن عضو را رها می کنید.

مدت زمانی که عضو مشخص شده را تحت فشار و انقباض قرار می دهید حدود پنج ثانیه و بعد رها کردن آن عضو است که بهتر است زمان رها بودن نیز حدود پنج تا هفت ثانیه باشد.

برای انجام آرام سازی بهتر است اتاقی را که سروصدای کمتری دارد در نظر بگیرید و لباس راحت و مناسب بر تن کنید و دراز بکشید. بهتر است هنگام آرام سازی، چشمان شما بسته باشد و روی عضو مشخص شده تمرکز کنید.

اعضایی که در تمرین ریلکسیشن به ترتیب در آنها ایجاد فشار می کنید عبارتند از: دست ها، ابتدا با دستی شروع کنید که غالب است؛ یعنی اگر چپ دست هستید دست چپ و برعکس.

اعضای بعدی که باید در آنها فشار را ایجاد کنید عبارتند از: مچ دست و ساعد؛ بازوها، شانه ها و گردن، پشت و کمر، پیشانی، چشم ها، آرواره ها، لب ها، تنفس ریلکسیشن این نوع تنفس سه مرحله دارد. حدود هفت تا ده ثانیه نفس خود را از راه بینی وارد ریه کنید تا کامل پر شود. (10 تا 20 ثانیه نگه دارید و در عرض ده ثانیه آن را از راه دهان خارج کنید)، شکم، پاها و در نهایت مچ و ساق پا.

پس از این که هر کدام از این اعضا را ابتدا منقبض کرده و سپس رها کردید روی آرامش حاصل از این روند تمرکز کنید و نفس عمیق بکشید. بهتر است پس از انجام تمرینات تن آرامی، مدتی در حال استراحت باقی بمانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha