چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 87000

سلامت نیوز : یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: زانوی پرانتزی با استفاده از روشهای مختلف فیزیوتراپی باعث کاهش درد، رفع خستگی و یا محدودیت حرکت زانو می‌شود.

دکتر شریف نجفی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: ژنووراروم یا پای پرانتزی افزایش بیش از حد معمول در فاصله بین زانوها است که در حالت ایستادن طبیعی به نحوی که قوزک‌های داخلی مچ پا کنار هم قرار گرفته‌اند خود را نشان می دهد.

وی با بیان این که بیماری‌های استخوان دلیل بروز زانوی پرانتزی است، عنوان کرد: نرمی استخوان، راشیتیسم، بیماری بلانت (نقص در صفحه رشد استخوان)، آرتریت(التهاب مفصل)، عفونت مفصلی، شکستگی‌های اطراف زانو که خوب جوش نخورده باشد و آرتروز از علل دیگر پرانتزی شدن زانوها است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تشخیص این بیماری گفت: پزشک با معاینه و در صورت نیاز با بررسی‌های آزمایشگاهی و رادیوگرافی احتمال وجود بیماری‌های استخوانی را معاینه می‌کند و در صورت تشخیص شروع به درمان می‌کند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان این که تشخیص دیرهنگام این بیماری احتمال بروز آرتروز زودرس زانو را افزایش می‌دهد، تشریح کرد: درمان زانوی پرانتزی می‌تواند با روش‌های غیرجراحی نیز صورت بگیرد. استفاده از زانوبند طبی، انجام فیزیوتراپی، ورزش کردن از جمله روش‌های غیر جراحی است.

وی ادامه داد: در ژنوواروم خط ثقل بدن به قسمت داخلی زانو منتقل می‌شود که نهایتا منجر به آسیب زانو می‌شود، بریس زانو تا حدی این تغییر خط ثقل را جبران می‌کند.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، کفی لترال وج را یکی دیگر از روش‌های درمان زانوی پرانتزی عنوان کرد و افزود: قرار دادن گوه در خارج پاشنه کفش باعث کاهش درجه پرانتزی زانو می‌شود وبه توزیع یکنواخت وزن روی تمامی سطح مفصل زانو کمک می‌کند.

دکتر نجفی با اشاره به اهمیت فیزیوتراپی در درمان این عارضه گفت: زانوی پرانتزی با استفاده از روشهای مختلف فیزیوتراپی باعث کاهش درد، رفع خستگی و یا محدودیت حرکت زانو می‌شود.

به گفته این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، انجام ورزشهای مناسب، قدرت عضلات اطراف زانو را حفظ می‌کند و باعث تقویت این عضلات می شود.

وی در پایان گفت: در صورتی که پای پرانتزی شدید باشد یا درد زانو با روش های غیرجراحی کاهش پیدا نکند، انجام عمل جراحی برای بیمار توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha