سلامت نیوز : یک متخصص اطفال تب طولانی مدت و مقاوم به درمان را شایع‌ترین علامت سندروم کاوازاکی در کودکان دانست و اظهار کرد: درگیری قلبی مهمترین عارضه‌ای است که این بیماری به همراه دارد، به طوری که حدود 10 درصد از بچه‌های مبتلا به سندروم کاوازاکی ممکن است با مشکلات قلبی ناشی از این بیماری مواجه شوند.

دکتر فریده فراتی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه سندروم کاوازاکی در سنین پایین اتفاق می‌افتد، گفت: محدوده بین 2 تا 5 سال سن شایع ابتلا به این عارضه به شمار می رود. سندروم کاوازاکی یک بیماری است که براحتی توسط والدین تشخیص داده نمی‌شود. معمولا پزشک از روی تب طولانی مدت کودک که اولین علامت این بیماری محسوب می شود، آن را تشخیص می‌دهد.

بی قراری و تغییر رفتار کودک از علائم سندروم کاوازاکی است

وی ادامه داد: باید توجه داشت این تب به رغم مصرف داروهای تب بر و آنتی بیوتیک توسط کودک کاهش نمی‌یابد، درواقع تب مربوط به سندروم کاوازاکی نسبت به درمان مقاوم است و بر همین اساس پزشک به این بیماری مشکوک می‌شود. بی‌قراری و تغییر رفتار کودک یکی از علامت‌های شایع این بیماری به شمار می رود که باید به آن توجه شود.

دکتر فراتی قرمزی لب‌ها و ترک خوردگی آنها همچنین قرمز رنگ شدن زبان همراه با ایجاد دانه‌های سفید رنگ بر روی آن را از دیگر علایم ابتلای کودک به سندروم کاوازاکی دانست و گفت: چشم‌های این دسته از کودکان قرمز رنگ می‌شود در حالی که فاقد ترشحات چشمی هستند. پوسته ریزی از ناحیه ناخن به سمت انگشتان که هم در دستان و هم پا اتفاق می‌افتد از جمله علامت‌های قابل توجه در این بیماری است.

با شیوع بیماری‌های ویروسی، احتمال ابتلا به سندروم کاوازاکی افزایش می‌یابد

وی با تاکید بر اینکه بروز تب‌های طولانی مدت در کودکان را نباید ساده گرفت، اظهار داشت: تب مربوط به سندروم کاوازاکی بیش از 5 روز به طول می‌انجامد و در برابر درمان‌های معمول مقاوم است. براساس تحقیقات به عمل آمده علت خاصی برای ابتلا به این بیماری مطرح نشده است اما به نظر می رسد یکسری از ویروس‌ها دلایل عمده ایجاد کننده سندروم کاوازاکی در کودکان محسوب می‌شوند بطوریکه در فصل‌هایی که ابتلا به بیماری‌های ویروسی شایع‌تر است، این عارضه نیز بیشتر اتفاق می افتد.

این متخصص اطفال در پایان به سیر بهبود یابندگی خودبخودی در سندروم کاوازاکی اشاره کرد و افزود: درگیری قلبی مهمترین عارضه‌ای است که این بیماری در کودک مبتلا ایجاد می‌کند. به همین دلیل انجام اکوی قلب برای این بیماران ضرورت دارد تا میزان مشکلات قلبی بوجود آمده در آنها مشخص شود.

دکتر فراتی تصریح کرد: درصورت لزوم کودک حتما باید تحت درمان‌های ویژه قرار گیرد. مدت ادامه درمان بسته به میزان عوارضی که ایجاد کرده، متفاوت است تا حدی که می توان گفت حدود 10درصد از بچه‌های مبتلا به سندروم کاوازاکی ممکن است با مشکلات قلبی ناشی از این بیماری مواجه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha