چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 87011

سلامت نیوز : ‌عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: پیشگیری از چاقی، رعایت کردن رژیم غذایی، کاهش مصرف غذاهای پرچرب و فست فودها و ورزش مستمر از ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری می‌کند.

دکتر محمدحسین گذشتی متخصص داخلی و فوق تخصص غدد در گفت وگو با (ایسنا) ، در رابطه با بیماری دیابت اظهار کرد: دیابت به دلیل اختلال مزمن متابولیک یا سوخت و ساز در بدن پدید می‌آید.

وی افزود: تشخیص دیابت از طریق تست قند خون انجام می شود بطوریکه فردی با قند ناشتای بالای 126 در دو نوبت و کسی با علائم و قند غیرناشتای بالای 200 را مبتلا به دیابت می دانیم.

گذشتی، با اشاره به علائم قند تصریح کرد: پرنوشی، پرخوری، کاهش وزن، شب ادراری، تاری دید، ضعف و خستگی از جمله نشانه‌های ابتلا به دیابت هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اصطلاحی به نام قند عصبی به کار برده می شود اما این واژه صحیح نیست و وجود ندارد بلکه می توان گفت که فرد دیابتی در حالت عصبی و با داشتن استرس قندش بالاتر می رود.

گذشتی، در ادامه به تغذیه دیابتی‌ها اشاره و اظهار کرد: بهتر است مواد غذایی شیرین استفاده نشود، علاوه بر این، متخصصین تغذیه می‌توانند کالری‌های مورد نیاز فرد بیمار را محاسبه کرده و دستور مصرف صحیح را به بیمار ارائه کنند زیرا از لحاظ علمی ممنوعیت 100 درصدی جهت مصرف خوراکی‌ها وجود ندارد و هیچ دستور قطعی برای نخوردن نیست.

وی تاکید کرد: برخی افراد گمان می کنند مصرف خوراکی‌هایی که حاوی مواد قندی طبیعی هستند اشکالی ندارد در حالی که قند این مواد نیز به همان اندازه مواد شیرین غیرطبیعی تاثیرگذار است و بایستی کنترل شده مصرف کرد.

این متخصص داخلی یادآوری کرد: هیچ گونه ممنوعیت ورزشی هم برای مبتلایان به دیابت وارد نیست و ورزش‌هایی همچون پیاده‌روی، ایروبیک، شنا، دوچرخه سواری و دویدن بسیار مفید محسوب می‌شوند تنها افرادی که دارای مشکلات خاصی هستند باید با احتیاط به ورزش بپردازند.

گذشتی، به راه های جلوگیری از ابتلا به دیابت نیز اشاره کرد و گفت: پیشگیری از چاقی، رعایت کردن رژیم غذایی، کاهش مصرف غذاهای پرچرب و فست فودها و ورزش مستمر از ابتلا به بیماری قندخون جلوگیری می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: خود چاقی ریسک ابتلا به دیابت را زیاد می کند، همچنین ریزفاکتورهای قند مانند زمینه های فامیلی، فشارخون و چربی خون بالا، سابقه بیماری های قلبی، تخمدان های کیستی در خانم ها، بانوان دارای زمینه‌های دیابت حاملگی و یا به دنیا آوردن نوزاد بالای چهار کیلوگرم بایستی قند خود را کنترل کنند چرا که داشتن این موارد خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

وی همچنین به دیابت نوع اول اشاره و اظهار کرد: این نوع دیابت اغلب در سنین 25 سال و یا پایین‌تر بروز می‌کند و متاسفانه راه پیشگیری ندارد زیرا هنوز علت ابتلا به آن مشخص نشده است و تنها راه درمان آن مصرف انسولین است.

دکتر گذشتی با بیان اینکه در استان کرمان شایع‌ترین مورد دیابت نوع دوم است، گفت: متاسفانه هم اینک درایران و به طور کلی در دنیا سن دیابت کاهش یافته و به 40 تا 60 سال رسیده است.

این فوق تخصص غدد در پایان تاکید کرد: افراد باید به محض بروز علائم به پزشک مراجعه کرده و درمان را آغاز کنند چرا که در صورت عدم درمان به موقع، بیماری پیشرفت کرده و در مراحل بعدی فرد را دچار عوارض شدیدتری می کند و اگر کنترل نشود بسیار خطرناک است و باعث نابینایی، قطع عضو، نارسایی کلیه‌ها و بسیاری مشکلات حاد دیگر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha