سلامت نیوز : دبیرکل جمعیت هلال احمر تاکید کرد: جمعیت هلال احمر می‌تواند در حوزه نظام سلامت کشور نقش موثر ایفا کند و ما نباید منفعلانه صرفا پاسخگوی درخواستهای مادی برای کمک به بیماران باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر سید احمد موسوی با اشاره به اساسنامه جمعیت هلال احمر که در آن بر حمایت از زندگی و سلامت انسانها به عنوان یکی از محورهای ماموریت و فعالیت این جمعیت تاکید شده است، گفت: جمعیت هلال احمر می تواند در حوزه نظام سلامت کشور نقش موثر ایفا کند و ما نباید منفعلانه صرفا پاسخگوی درخواستهای مادی برای کمک به بیماران باشیم.

وی افزود: متاسفانه ما تعاملی با دیگر رده های حمایتی کشور نداریم. ما بدون وصل شدن یک شبکه جامع اطلاعاتی در خصوص خدمات حمایتی نمی توانیم بدرستی کار کنیم و نتیجه مناسب از کار خود بگیریم.

موسوی با بیان اینکه هر جامعه ای به خاطر ماهیت پالایش دهنده و انسانی کار داوطلبانه و نیکوکارانه به ترویج خدمات داوطلبانه نیاز دارد، افزود: خیلی از جوامع به لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی دارند اما باز فعالیتهای داوطلبانه را ترویج می کنند. بنابراین نباید فکر کنیم کار داوطلبی و حمایت از نیازمندان و درماندگان و دردمندان، صرفا به معنی رفع نیاز مادی آنهاست. این مشارکت مردم در امور خیر و ایجاد ارتباط و اتصال بین آحاد جامعه، فضای کلی جامعه را تلطیف می کند.

وی گفت: باید مدام بسنجیم ببینیم پس از این همه فعالیتهای مختلف که با هدف رسیدگی به نیازمندان انجام داده ایم چه دستاوردی داشتیم، باید نتیجه اقدامات داوطلبانه خود را رصد کنیم و دستاوردهایمان را بر اساس برنامه ریزی و هدف گذاری مشخص بسنجیم.

موسوی همچنین در خصوص ارائه خدمات حمایتی تاکید کرد: ما باید بر روی ارایه خدمات بر سه دهک پایین جامعه متمرکز شویم و همچنین مسیری جهت اتصال توانمندان و خیرین با این نیازمندان واقعی که از این سه دهک هستند ایجاد نماییم .

دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: علیرغم اینکه ما مستخدم دولت هستیم اما لازم است در خدمات داوطلب محور یک قدم جلوتر برویم. باید از روحیه تجمل گرایی پرهیز کنیم و تا می توانیم به سمت نیازمندان برویم و اجازه ندهیم کرامت انسانی و عزت نفس آنها صدمه بخورد. باید روحیه داوطلبی را در تمام سطوح جمعیت ترویج کنیم. مدیران ارشد هم از حضور و فعالیت داوطلبانه در متن جامعه مستثنی نیستند.

دبیرکل جمعیت با اشاره به اینکه در سازمان داوطلبان باید از نظام بیمه حمایت کنیم، افزود: تصور من این است که لازم است در نوع ارائه خدمات به نیازمندان تغییر نگرش ایجاد کنیم و به سمتی حرکت کنیم که در جمعیت هلال احمر از دادن پول مستقیم به مردم اجتناب کنیم و به جای این کار، نیاز سلامتی آنها را برطرف کنیم. نگرش مدیریتی نادرست مبتنی بر توزیع پول، باعث شده ما نتوانیم از محرومیتها کم کنیم.

موسوی افزود: ما در جمعیت خصوصا در بخش فعالیتهای داوطلبانه بدون اعتمادسازی نمی توانیم موفق باشیم و رمز موفقیت ما اعتماد مردم است. در این زمینه ما به سازماندهی و هماهنگی بیشتر با سازمانهای مردم نهاد نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha