سلامت نیوز : کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌ سرخ در گزارش جدیدی با عنوان "آمبولانسها و مراقبتهای پیش‌ بیمارستانی در موقعیتهای خطرناک" روشهایی را برای ایمن‌سازی هر چه بیشتر مراقبتهای پیش‌ بیمارستانی و خدمات آمبولانس که در شرایط خشونت‌آمیز درگیری فعالیت می‌کنند،‏‏ ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ ایو دکور مدیرکل کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ در این باره می‌گوید: "در سالهای اخیر، مرتباً در اقصی نقاط جهان از جمله در افغانستان، کلمبیا، لبنان، سرزمینهای اشغالی فلسطین، لیبی، یمن و سوریه از عبور آمبولانسها ممانعت شده یا به آنها حمله شده‌ است. این گزارش قصد ندارد راهکاری جادویی در این‌ خصوص ارائه کند. هرچند، مراحلی عملی وجود دارد که مقامات‏، ارتش و همچنین ارائه‌کنندگان مراقبت‌های درمانی می‌توانند به‌ کار گیرند. حتی در اوج درگیری‌های خشونت‌آمیز نیز روش‌هایی برای کاهش خطراتی که واکنش‌دهندگان اولیه را تهدید می‌کنند، وجود دارد."

این مراحل شامل تقویت قوانین ملی حامی خدمات آمبولانس، هماهنگی بهتر با مقامات دولتی، نظامی و...، و بکارگیری بهترین تجارب عملی (مثل اجتناب از استفاده‌ اسکورت مسلحانه برای آمبولانسهای غیرنظامی و حصول اطمینان نسبت به ارائه‌ آموزش‌ها و تجهیزات مناسب برای کارکنان درمانی) از کشورهایی که با چنین مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند، است.

برای تضمین امنیت کارکنان درمانی، نشان‌دادن هویت آنها به‌ تنهایی کافی نیست. توصیه‌ اصلی این گزارش ایجاد اعتماد درون جامعه است.

لزوم بی طرفی و بی طرف شناخته شدن فعالیتهای اعضای هلال احمر

جرج کِتانه دبیر کل جمعیت صلیب سرخ لبنان نیز این‌چنین توضیح می‌دهد: "کشته‌شدن ۱۲ داوطلب صلیب‌ سرخ پیش از ۱۹۸۷ در لبنان باعث شد تا دریابیم که بی‌طرف‌بودن در حقیقت کافی نیست و علاوه‌ بر آن لازم است تا به‌عنوان بی‌طرف شناخته شوید. ایجاد چنین حسی کار دشواری است که نیازمند تلاشی یکپارچه و اندیشمندانه در تمامی سطوح است."

یکی دیگر از توصیه‌های کلیدی، ترویج پذیرش و اجرای قوانین داخلی در خصوص نشانهای صلیب ‌سرخ و هلال ‌احمر است که سوء استفاده ‌کنندگان از این نشانها را تحریم می‌کند.

باید از وقوع خشونتها پیشگیری شود

مدز هارلم رئیس بخش حقوق بین‌الملل صلیب سرخ نروژ در این مورد می‌گوید: "هنگامی که نشان‌های متمایزکننده با بی‌پروایی نادیده گرفته می‌شوند، سایر تمهیدات تنها می‌توانند حمایت محدود ایجاد کنند. در شکل ایده‌آل، در وهله‌ اول باید از وقوع خشونت‌ها پیشگیری شود: چالش اصلی یافتن راههای رسیدن به این هدف است. برای شروع لازم است تا اطلاع‌رسانی در خصوص هزینه‌های انسانی هولناکِ خشونت علیه پرسنل و تأسیسات مراقبت‌های درمانی افزایش یابد. باید فرهنگ مسئولیت‌پذیری در بین تمامی آن‌هایی که با این موضوع ارتباط دارند شکل گیرد."

این توصیه‌ها در پاسخ به چالشهای مختلف، از ممانعت از انجام کار تا حملات مستقیم در جنگ و دیگر شرایط اضطراری، که واکنش‌دهندگان اولیه با آن‌ها روبرو هستند، ایجاد شده‌اند.

کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ این اطلاعات را از ۱۴۰۵ حادثه‌ مشابه در ۲۲ کشور بین ژانویه ۲۰۱۲ و ژوئیه ۲۰۱۳ جمع‌آوری کرده‌ است. در ۲۱۴ مورد‏، ۲۷۰ آمبولانس تحت تأثیر شرایط درگیری قرار گرفته‌اند؛ در اغلب موارد آمبولانس‌ها یا در هنگام تردد برای ارائه‌ کمکهای اولیه و مراقبتهای درمانی متوقف شده‌اند یا در حرکت آنها تاخیر ایجاد شده‌ است.

این گزارش توسط جمعیت صلیب‌سرخ نروژ و با حمایت کمیته‌ بین‌المللی صلیب‌سرخ و از تجارب میدانی بیش از ۲۰ کشور مختلف جمع‌آوری و نوشته‌ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha