گروه كوچكی از كارشناسان آمریكایی بر خلاف عقیده اكثریت زیاد همكاران خود، سرسختانه اصرار دارند كه گرم شدن هوای زمین ناشی از فعالیت انسانها نیست.

 به گزارش سلامت نیوزبه نقل ازخبرگزاری فرانسه، این كارشناسان معتقدند كه گرم شدن هوای جهان یك پدیده طبیعی است و می‌گویند كه اطلاعات زیادی ادعاهای آنان را تایید می‌كند.

این نتیجه‌گیری‌ها برخلاف عقایدی است كه در "پانل بین دولتی سازمان ملل در زمینه تغییرات آب و هوا" (‪ (IPCC‬مطرح می‌شود.

این نهاد سازمان ملل كه حدود سه هزار كارشناس از جمله چند دانشمند مشهور آمریكایی عضو آن هستند جایزه صلح نوبل ‪ ۲۰۰۷‬را با مشاركت "ال گور" معاون سابق ریاست جمهوری آمریكا به دلیل فعالیتشان برای افزایش آگاهی‌ها درباره نتایج فاجعه‌بار گرم شدن هوای جهان از آن خود كردند.

پانل بین دولتی سازمان ملل در زمینه تغییرات آب و هوا اواسط ماه نوامبر گزارشی را پذیرفت كه بیان می‌كند شواهد نقش انسان در گرم شدن زمین اكنون خالی از ابهام است.

در این گزارش آمده است، عقب‌نشینی یخچال‌های یخی و نبود برف در مناطق آلپ، نازك شدن یخ آب دریای قطب شمال در تابستان و آب شدن لایه منجمد دائمی زمین نشان می‌دهد كه تغییرات آب و هوا از پیش آغاز شده است.

آلودگی كربن، كه به‌ویژه از سوخت نفت، گاز و زغال سنگ در هوا منتشر می‌شود، گرمای ناشی از خورشید را در خود نگاه می‌دارد و بدین ترتیب سطح كره زمین را گرم می‌كند و تغییراتی در سیستم‌های آب و هوایی ایجاد می‌كند.

با این وجود گروهی از دانشمندان آمریكایی با این نظر موافق نیستند و مقاله‌ای در زمینه دیدگاه‌های خود نوشته‌اند كه در مجله بین‌المللی "اقلیم شناسی" منتشر شده است.

"دیوید داگلاس" كارشناس آب و هوا از "دانشگاه روچستر" در ایالت نیویورك نوشت، الگوی مشاهده شده گرم شدن هوای زمین، مقایسه گرایش‌های تغییر دمای جو و سطح نشان نمی‌دهد كه این اثر خاص با گازهای گلخانه‌ای ارتباط دارد."
داگلاس نوشت، نتیجه غیرقابل اجتناب این است كه مشاركت انسان در گرم شدن هوای زمین قابل‌توجه نیست و افزایش‌های مشاهده شده در دی اكسید كربن و سایر گازهای گلخانه‌ای تنها تاثیری جزئی در گرم شدن هوای زمین دارند.

به گفته "جان كریست" از "دانشگاه آلاباما" كه در نوشتن این مقاله مشاركت داشت، اطلاعات ماهواره‌ای و اطلاعات گرفته شده از بالون‌های تحقیقاتی جداگانه توافق دارند كه گرایش‌های گرم شدن جو باعث افزایش دمای سطح زمین نمی‌شوند.

اطلاعات ناشی از مشاهدات ماهواره‌ای نشان می‌دهد كه در الگوهای گازهای گلخانه‌ای واكنش‌های منفی ناشی از ابرها و بخار آب كه اثرات گرم‌كننده ناشی از انتشار دی اكسیدكربن را كاهش می‌دهند، نادیده گرفته می‌شود.

نویسندگان این مقاله "دلیل خوبی دارند" كه معتقد باشند الگوهای آب و هوایی فعلی به اندازه زیادی اثرات گازهای گلخانه‌ای را بزرگ جلوه داده‌اند.

"فرد سینگر" یك هواشناس در "دانشگاه ویرجینیا"، روند فعلی گرم شدن هوای زمین را بخشی از چرخه طبیعی گرم شدن و سرد شدن آب و هوا می‌داند كه در هسته‌های یخی، رسوبات اعماق دریا و استالاگمیت‌ها مشاهده شده است.

چگونگی بروز این آب و هوای چرخه‌ای هنوز شناخته نشده است اما به گفته وی " به احتمال زیاد این تغییرات بر اثر دگرگونی‌هایی در بادهای خورشیدی و حوزه‌های مغناطیسی مربوطه بروز می‌كند."
سینگر در نشست اخیر "كلوب مطبوعاتی ملی" در واشنگتن اعلام كرد، هنوز هیچ دلیل قطعی وجود ندارد كه ثابت كند فعالیت انسان‌ها می‌تواند موجب تغییرات آب و هوایی شده باشد.

وی افزود، اطلاعات موجود مبهم هستند، برای مثال دمای جهان در فاصله زمانی میان سال‌های ‪ ۱۹۰۰‬و ‪ ۱۹۴۰‬یعنی درست قبل از اینكه انسان سوخت مقادیر زیاد هیدروكربن را آغاز كند، افزایش یافت. سپس دمای جهان در فاصله زمانی میان سال‌های ‪ ۱۹۴۰‬و ‪ ۱۹۷۵‬زمانیكه مصرف نفت و زغال سنگ افزایش یافت، افت كرد.

سینگر معتقد است كه عوامل دیگر -- نظیر دگرگونی‌های بادهای خورشیدی و حوزه مغناطیسی زمینی (خاكی) كه بر روند تشكیل ابرها تاثیر می‌گذارد و میزان نور خورشید كه به سطح زمین می‌رسد و بدین ترتیب دمای هوا را مشخص می‌كند -- بسیار بیشتر از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت انسان‌ها بر تغییرات آب و هوا تاثیر دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha