سلامت نیوز : با فرا رسیدن پاییز و زمستان بسیاری گرفتار خشکی پوست می‌شوند اما یک متخصص پوست و مو معتقد است با مصرف مداوم میوه،سبزیجات، مایعات و استفاده از شوینده‌های غیرصابونی تا حد زیادی این عارضه کنترل می‌شود.

امیر هوشنگ احسانی در گفت‌وگو با فارس در مورد دلایل خشکی و پوسته شدن پوست بدن در فصل سرما اظهار داشت: هر ساله با سرد شدن هوا در فصل پاییز و زمستان و افزایش سطح خشکی هوا پوست نواحی از بدن مانند سر، صورت، دست و در برخی موارد ساق پا که بیشتر در معرض هوا قرار دارند دچار خشکی پوست می‌شوند که ممکن است با علایمی مانند پوسته پوسته شدن این بخش‌ها همراه باشد.

وی افزود: در برخی موارد ساده‌تر با استفاده ممتد از کرم‌های مرطوب کننده مشکل برطرف می‌شود ولی در برخی افراد این امر به صورت اگزمای فعال در می‌آید که فرد دچار التهاب‌های پوستی، خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن در نواحی صورت و سر می‌شود.

معاون آموزشی بیمارستان رازی به این نکته اشاره کرد که حتی در برخی افراد به ویژه کودکان که از بدو تولد زمینه اگزما به دلیل اختلالات پوستی فعال است شاهد بروز اگزمای سرشتی می‌شویم.

احسانی تصریح کرد: این گونه افراد به راحتی با هر عامل محیطی دچار حساسیت شده و در تماس ساده با یک لباس، ماده شوینده، گرد و خاک و سرما دچار قرمزی و خارش شدید که از عوامل اگزما است می‌شود.

به گفته این متخصص پوست و مو همچنین افراد سالمند در فصل سرما ممکن است دچار اگزمای ساق پا به دلیل خون‌رسانی در این ناحیه شود که با علایم خارش، قرمزی و پوسته پوسته شدن همراه است.

وی راهکار درمان و پیشگیری از این عارضه‌ها را استفاده از لوسیون و مرطوب‌کننده‌های مخصوص بدن بعد از استحمام عنوان کرد و افزود: همچنین مصرف مداوم مایعات، میوه و سبزیجات در طی روز به کاهش این عوارض کمک می‌کند.

احسانی مصرف کپسول‌های ویتامین E را نیز برای کاهش خشکی پوست به ویژه در فصل سرما مناسب دانست و اظهار داشت: توصیه می‌کنیم به جای استفاده از صابون‌های معمولی از ترکیبات شوینده غیرصابونی به نام (پَن) استفاده شود چون این گونه شوینده‌ها چربی پوست را زیاد نمی‌زداید و برای پوست خشک مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha