پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۵
کد خبر: 87046

اعطای مجوز سازمان دامپزشکی برای «خرید شیر فله ای» و استقبال مردم از این شیرها اکنون نگرانی‌های جدی پیش روی نظام سلامت ایران قرار داده است. به خصوص آنکه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اکنون به راحتی از طریق شیرهای فله ای قابل انتقال است و رواج مصرف شیر فله ای می‌تواند هزینه‌های بسیاری را متوجه سلامت جامعه کند.

نگرانی جدی از سلامت شیرهای فله‌ای
سلامت نیوز : اعطای مجوز سازمان دامپزشکی برای «خرید شیر فله ای» و استقبال مردم از این شیرها اکنون نگرانی‌های جدی پیش روی نظام سلامت ایران قرار داده است. به خصوص آنکه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام اکنون به راحتی از طریق شیرهای فله ای قابل انتقال است و رواج مصرف شیر فله ای می‌تواند هزینه‌های بسیاری را متوجه سلامت جامعه کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ «پیام محبی» نایب رئیس جامعه دامپزشکان کشور در این باره معتقد است که تردید‌های بسیاری در مورد سلامت شیر فله ای وجود دارد و مسئولان دولتی باید در این باره حساسیت زیادی به خرج دهند. وی اظهار می‌دارد: قبلا با حرارت زیاد، 30 درصد ارزش غذایی شیر از بین می‌رفت که امروزه این میزان با صنعتی شدن تولید شیر کاهش یافته است. متاسفانه ابزارهای دامپزشکی برای تشخیص و کنترل بیماری بسیار ضعیف است و به دلیل کمبود نیرو و نقص در ابزارها احتمال اینکه تاکنون هم در تشخیص بیماری‌ها اشتباه کرده باشید بسیار قوی است.با وجود آنکه نمی‌توانیم تست بروسلوز را برای تمام دامداری‌ها انجام دهیم و بروز بیماری‌های مشترک از محل مصرف شیر خام بسیار محتمل است اما مردم می‌خواهند محصولی با طعم واقعی شیر مصرف کنند.

 نبود سیستم کنترلی بیماری‌های دام
نایب رئیس جامعه دامپزشکان اظهار می‌دارد: از سویی به دلیل محدودیت تعداد کارخانه‌های فرآوری، گاها در حق دامدار اجحاف می‌شود. هرچند به لحاظ اقتصادی ممکن است این ایده قابل پذیرش باشد اما به دلیل نداشتن سیستم کنترلی برای بیماری‌ها، این طرح تهدیدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.شیر فله‌ای احتمالا در بسته‌های نایلونی یا بطری‌های پلاستیکی عرضه خواهد شد. محبی تصریح می‌کند: بنابراین این امکان وجود دارد که مصرف‌کننده این محصولات را با شیر پاستوریزه اشتباه گرفته و شرایط جوشاندن و نگهداری مخصوص شیر فله‌ای را رعایت نکند که نهایتا منجر به بروز بیماری می‌شود. در هر حال عرضه مستقیم شیر خام به بازار دو دلیل عمده دارد؛ اول کیفیت پایین شیرهای پاستوریزه و دوم انحصارطلبی کارخانه‌های فرآوری.

البته در کنار همه اتفاقاتی که سال گذشته برای این بخش رخ داده است، جریمه‌های بی‌دلیل وزارت صنعت هم زیان قابل توجهی برای این بخش به همراه آورد که این مسئله عاملی برای پیداکردن راه‌های جبرانی برای تولیدکنندگان شد. من بارها با مسئولان سازمان صحبت کرده و نسبت به این موضوع هشدار داده‌ و گفته‌ام از لحاظ بهداشتی این کار منطقی نیست. توجیهی که در این زمینه صورت می‌گیرد این است که ممکن است مردم طعم این شیرهای پاستوریزه شرکتی را دوست نداشته باشند و حق آنهاست که شیر فله‌ای بخرند در حالی که باید گفت حالا که این فرهنگ در خانواده‌ها ایجاد شده که لازم نیست شیر را بجوشانند، اگر شیر خام را عرضه کردید و کسی آن را بدون این که بجوشاند خورد و دچار مشکل شد چه جوابی می‌توان داد و چه کسی جوابگو است؟گفته می‌شود اجازه فروش شیر خام را به دامداری‌هایی می‌دهند که ظرف مدت مشخصی جواب سل منفی داشته باشد اما واقعا چه تضمینی هست که از دامداری‌های دیگر شیر را روانه آنجا نکنند و بعد نفروشند؟ این طرح نقص دارد و نمی‌دانم چرا چنین پافشاری برای اجرای آن صورت می‌گیرد اما امیدواریم که این کار انجام نشود و از آن صرف‌نظر کنند.

 قیمت شیر آزاد شود
نایب رئیس جامعه دامپزشکان ایران در پاسخ به راه حلی برای مسئله شیرهای فله ای می‌گوید: باید قیمت این محصول را آزاد گذاشت. اگرچه این اقدام پرداخت هزینه‌های بیشتر برای مصرف‌کننده را به همراه خواهد داشت اما با تداوم پایداری چرخه تولید و حفظ سلامت مردم، در آینده از ایجاد هزینه‌های گزاف درمان جلوگیری خواهد کرد. در حال حاضر بودجه کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام به وزارت بهداشت تعلق می‌گیرد در حالی که وظیفه کنترل این بیماری برعهده سازمان دامپزشکی است. در واقع این بیماری‌ها تا زمانی بیماری مشترک محسوب می‌شود که در دام وجود دارد وقتی به انسان منتقل می‌شود دیگر بیماری مشترک نیست. اما بودجه مبارزه با این بیماری به وزارت بهداشت تخصیص می‌یابد. این وزارتخانه هم هرچند به درمان رایگان بیماری‌هایی مانند سل می‌پردازد اما در نهایت تحقیقات سلولی برای پی‌بردن به اینکه منشأ بیماری، دامی‌بوده یا از محل دیگری سرایت کرده است، انجام نمی‌شود. ابتلا به سل و تب‌مالت (بروسلوز) مانند سرماخوردگی نیست که پس از درمان فرد عاری از بیماری باشد. به عبارت ساده‌تر فردی که درگیر این دو بیماری می‌شود تا آخر عمر فردی مبتلا محسوب شده و هرگاه سیستم ایمنی بدن او افت کند این بیماری مجددا بروز پیدا خواهد کرد.

 در مورد مصرف شیر فرهنگ سازی شود
ما در کشوری زندگی می‌کنیم که با تعویض مدیرکل اداره دامپزشکی یک استان، آمار تب‌مالت در آن استان تغییر می‌کند. محبی تصریح می‌کند: در این شرایط که کشور درگیر مشکلات نظارتی است چگونه می‌توان به عرضه شیر فله آن هم بدون بیماری امید داشت؟ با ورود شیر فله که قرار است در بسته‌بندی به بازار عرضه شود نخستین مشکل قابلیت تشخیص این شیر از سایر محصولات پاستوریزه است. باید توجه داشت که هنوز درصد قابل ملاحظه‌ای از افراد جامعه بی‌سواد هستند و قادر به تشخیص دو بسته شیر پاستوریزه از غیرپاستوریزه بر اساس نوشته‌های روی بسته نخواهند بود. حتی افراد باسواد هم به‌دلیل عادت چندین‌وچندساله‌شان به نجوشاندن شیر، ممکن است به اشتباه این محصول را هم بدون جوشاندن استفاده کنند. آن وقت است که باید منتظر بروز انواع بیماری‌ها باشیم.از سوی دیگر فرهنگی که سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده و برای مردم نجوشاندن شیر را جا انداخته است اکنون با عرضه شیرخام تمام آن به هدر خواهد رفت و معادلات به‌هم‌ریخته خواهد شد. اکنون دوباره باید برای مصرف‌کنندگان از فرهنگ جوشاندن شیر صحبت شود و عادتی که در سال‌های گذشته با هزینه‌های فراوان ایجاد شده است با صرف هزینه‌های مجدد عوض شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha