پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۷
کد خبر: 87047

در 6 ماهه نخست امسال، 25 هزار و 194 نفر در پایتخت جان خود را از دست داده‌اند که علت فوت 2 هزار و 950 نفر از این فوت شدگان در اثر ایست قلبی اعلام شده است؛ ایست قبلی قاتل یک هزار و 650 مرد و هزار و 254 زن و 46 نوزاد در تهران است.

تغییر سبک زندگی برای پیشگیری از افزایش مرگ و میر
سلامت نیوز : طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان بهشت زهرا (س)، در 6 ماهه نخست امسال، 25 هزار و 194 نفر در پایتخت جان خود را از دست داده‌اند که علت فوت 2 هزار و 950 نفر از این فوت شدگان در اثر ایست قلبی اعلام شده است؛ ایست قبلی قاتل یک هزار و 650 مرد و هزار و 254 زن و 46 نوزاد در تهران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ به طور معمول دلیل فوت‌هایی که نامشخص است با عنوان ایست قلبی توسط پزشکان ثبت می‌شود؛ اما این موضوع با بیماری‌های قلبی که فرد را به کام مرگ می‌کشاند متفاوت است، رییس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره به «حمایت» می‌گوید: نخستین علت مرگ و میر نه در پایتخت بلکه در سراسر کشور مربوط به بیماری‌های قلبی است که منجر به ایست قلبی و فوت بیمار می‌شود. با این حساب یک سوم یعنی حدود 42 درصد از کل فوتی‌ها در کشور به همین علت اتفاق می‌افتد.

«طاهره سماوات» روش نامناسب زندگی را علت این موضوع می‌داند و می‌افزاید: تا زمانی که این سبک زندگی که بر اساس تغذیه نامناسب است، ادامه داشته باشد نمی‌توان از شیوع بیماری‌های قلبی و افزایش مرگ و میر جلوگیری کرد، بنابراین خانواده های ایرانی باید در سبک زندگی خود تجدید نظر کنند.

کمی آمار سلامت

سماوات خاطرنشان می‌کند:88 درصد از جمعیت کشور روزانه کمتر از پنج واحد میوه و سبزی که برای سلامتی بدن ضروری است، می‌خورند و 41 درصد جمعیت کشور کم تحرک هستند که این موضوع باعث شده تا 43 درصد از ایرانیان اضافه وزن و چاقی داشته باشند، که این به معنای چاقی 15 درصد از جمعیت کشور است.وی ادامه می‌دهد: ناگفته نماند که 20 درصد از ایرانیان فشار خون بالا دارند و 37 درصد جمعیت کشور نیز از کلسترول بالا رنج می‌برند. همچنین 10 درصد از ایرانیان بالای 30 سال دارای قند خون بالا هستند و چربی خون نیز اکنون یک سوم از ایرانیان را گرفتار کرده است.

کلان‌شهرها بیشترین مبتلایان به بیماری‌قلبی را دارند
در حالی که به گفته رییس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آمار بیماران مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی در کلان‌شهرهای کشور بیشتر از سایر مناطق است و باعث شده تا ساکنان این شهرها بیش از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی باشند.

یک متخصص قلب و عروق در این باره به «حمایت» می‌گوید: زمینه‌های به وجود آمدن ایست قلبی مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است؛ یعنی نارسایی عروق کرونر و شریان‌هایی که تغذیه کننده عضلات قلب هستند، باعث ایست قلبی می‌شود. «محمد حسنی» ادامه می‌دهد: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی که بیشتر در کلان‌شهرها شایع است، باید با پیشگیری‌ها و اقدامات مناسب، بیماری خود را کنترل کنند تا به ایست قلبی منجر نشود.

وی با تاکید بر اینکه مرگ هر فرد در کشور می‌تواند باعث از دست رفتن نیروی کار و همچنین ایجاد بحران روحی و اقتصادی برای خانواده ‌شود، می‌افزاید: با دو روش می‌توان آمار
فوت شدگان ایست قلبی را کاهش داد. نخستین راه این است که با مشاوره ژنتیک و اصلاح تغذیه خانواده قبل از تولد کودک، می‌توان از ابتلای وی به بیماری قلبی جلوگیری کرد.
حسنی راه دوم کاهش آمار مبتلایان به بیماری قلبی را آموزش ابتدایی به کودکان می‌داند و می‌گوید: باید کودکان را از همان سطوح ابتدایی با آداب تغذیه مناسب آشنا کرد. یعنی به آنان آموزش داد به جای خوردن تنقلاتی که برای بدن مضر است، به خوردن خوراکی‌های ساده و سالم روی آورند.

ورزش دشمن سکته قلبی
این پزشک متخصص در ادامه می‌گوید: با توجه به اینکه ورزش و فعالیت‌های تربیت بدنی باعث تقویت عضله قلب می‌شود، بنابراین امروزه فعالیت‌های ورزشی به عنوان اقدامی مهم برای پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی محسوب می‌شوند و در همین زمینه باید خانواده‌ها با عادت دادن کودک خود به ورزش او را از ابتلا به بیماری قلبی مصون کنند.

به اعتقاد حسنی در کل به غیر از3 مورد ذکر شده، قند و چربی خون بالا نیز فاکتورهایی ضروری برای حفظ سلامتی هستند که باید سالی یک‌بار اندازه‌گیری شوند تا از سلامت فرد اطمینان حاصل گردد. وی می‌افزاید: ضرورت دارد که افراد سعی کنند به وزن ایده‌آل برسند و از مصرف دخانیات به شدت پرهیز کنند تا دچار بیماری و ایست قلبی نشوند.

دنبال علامت بیماری نگردید
وی با تاکید بر اینکه مردم نباید تصور کنند که چون علایمی از بیماری ندارند بیمار هم نیستند، می‌گوید: این طرز فکر صحیحی نیست و حتی افراد ورزشکار و سالم هم می‌توانند به بیماری قلبی دچار شوند. وی خاطرنشان می‌کند: باید توجه داشت که بیماری قلبی دوران نهفته ای دارد که به‌طور‌معمول تشخیص داده نمی‌شود و فقط با آزمایش‌های دوره ای می‌توان از وجود آن مطلع شد.

با این حال اقدامی که می‌تواند در کنار همه پیشگیری‌ها و توجه به سلامتی افراد، باعث کاهش بیماری قلبی که اکنون صدرنشین علت مرگ و میرها در کشور است شود، وجود پزشک خانواده و رسیدگی مستمر وی به وضع سلامتی خانواده‌های تحت نظر است.

حسنی با بیان این مطلب تصریح می‌کند: پزشک خانواده با پرونده‌ای که گویای وضع جسمانی اعضای خانواده از زمان تولد تا مرگ است و همچنین اطلاع از فاکتورهای خطر سلامتی آنان، می‌تواند دوره های بررسی وضع جسمانی را تعیین و نقش مهمی در پیشگیری و کنترل بیماری داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha