پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶
کد خبر: 87055
سلامت نیوز : دوباره تهران و آلودگی هوا. مدارس تعطیل می‌شوند و کارخانه‌ها نیز هم. کارمندان ادارات که راندمان کاری آنها 20 دقیقه در روز است، دو ساعت زودتر راهی خانه می‌شوند، زوج و فرد شدن تردد خودروها از درب منزل شده و خلاصه مسکن‌های تکراری دوباره برای آلودگی هوا تجویز می‌شود. همین که قدری از آلودگی هوا با بارش باران و وزش باد کم می‌شود، مسئولان همان مسکن‌های کم اثر را متوقف می‌کنند و با اعلام اینکه تردد خودروها دوباره در شهر آزاد است، زمینه را برای آلوده تر شدن هوا آماده می‌کنند و... داستان آلودگی هوای پایتخت داستانی غم انگیز است که سالیان سال است که ورق می‌خورد و معلوم نیست چه زمانی به فصل آخر می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ هفته گذشته شهر تهران با افزایش آلودگی هوا، محدودیت هایی را در تردد خودروها دید اما از امروز بار دیگر، تردد خودروها به حالت آزادانه قبل بازگشت و می‌رود تا در روزهای آینده بار دیگر آلودگی شهر تشدید شود، در این میان نکته قابل تامل تصمیم‌های مسئولان و چگونگی اجرای آن است و اینکه اگر اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل موثر بر کاهش آلودگی هواست، چرا بلافاصله با بهبود شرایط هوا برداشته می‌شود و اگر نه، چرا در روزهای آلودگی، مردم محدود می‌شوند؟ واقعیت آن است که استفاده از خودروی شخصی در همه جای دنیا نه یک حق که یک امتیاز برای شهروندان است و غالبا در موارد ضرور یا برای تفریح و گردش خارج شهر از خودرو استفاده می‌شود. اما در ایران همگان استفاده از خودروی شخصی را یک حق می‌دانند و به خود اجازه داده تا در هر زمانی از خودرو استفاده کنند. در این شرایط به نظر می‌رسد زوج و فرد شدن خودروها از درب منزل یک ضرورت برای کاهش مصرف خودروی شخصی در تهران است.

اما مسئولان با تصمیمات زودگذر، چاره‌ای برای شهر نمی‌گذارند. از دیگر سو، سلب کردن امتیاز استفاده از خودروی شخصی در تهران، می‌طلبد ایجابی برای شهروندان در استفاده از حمل و نقل عمومی ایجاد شود که باید به توسعه مترو و اتوبوس در شهر پرداخت اما این توسعه با چالش‌ها و مشکلات بی شماری همراه است و در نتیجه ایجابی برای شهروندان باقی نمی‌ماند. در چنین شرایطی، میل به تعطیلی کشاندن شهر و فکر نکردن برای صنایع آلوده شهر، تنها راهکار مسئولان می‌شود و نتیجه آن، تکرار و تکرار شدن صدباره داستان آلودگی هواست. مردمان شهر تهران سال‌هاست تاوان و هزینه‌های گزاف بی تدبیری مسئولان در آماده نکردن حمل و نقل عمومی به نیاز شهروندان، محدود نشدن تردد خودروهای شخصی، افزایش صنایع آلوده و... را می‌دهند و این بی تدبیری حتی در دولت تدبیر و امید نیز ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha