مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از مهمترین معضلات بهداشتی جامعه امروز است، این مساله بطور آشکار باعث خطر برای افرادی می‌شود که عفونت ساده‌ای داشته و در صورت درمان تحت نظارت پزشک می‌توانستند به خوبی بهبود یابند٬ اما با مصرف نابجای آنتی بیوتیک باعث بی‌تاثیر شدن این داروها شده‌اند.

استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها موجب افزایش مقاومت باکتریها می‌شود

سلامت نیوز : یک کارشناس دارو گفت: استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها باعث گسترش مقاومت باکتری‌ها و تاخیر در بهبود بیماری خواهد شد.

دکتر فردین کرم دوست داروساز و کارشناس دارو در گفت وگو با (ایسنا) ، با بیان این مطلب اظهار داشت: مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از مهمترین معضلات بهداشتی جامعه امروز است، این مساله بطور آشکار باعث خطر برای افرادی می‌شود که عفونت ساده‌ای داشته و در صورت درمان تحت نظارت پزشک می‌توانستند به خوبی بهبود یابند٬ اما با مصرف نابجای آنتی بیوتیک باعث بی‌تاثیر شدن این داروها شده‌اند.

وی با بیان این نکته که تنها پزشک می تواند از بین انواع مختلف آنتی بیوتیکها٬ آنتی بیوتیک مؤثر بر بیماری شما را تشخیص دهد، افزود: در صورت بروز بیماری، مراجعه به پزشک قبل از مصرف هر دارویی مقدم تر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه فقط پزشک تشخیص می‌دهد که چه باکتری‌هایی اغلب می‌تواند باعث عفونت شود، ادامه داد: اگر این عفونت توسط باکتریهای مختلف و غیرقابل پیش بینی ایجاد شود، آزمایشگاه از طریق تکنیک‌های خاصی مثل رنگ آمیزی یا کشت به تشخیص باکتریهای ایجاد کننده عفونت و یا تعیین حساسیت آنها به تشخیص نوع آنتی بیوتیکها کمک می‌کند.

این کارشناس دارو درباره این نوع داروها گفت: آنتی بیوتیک‌ها بین داروهای امروزی، بیشترین داروهای تجویزی هستند و از طریق کشتن میکروب‌ها یا توقف تکثیر آنها با عوامل بیماری‌زا مقابله می‌کنند که مصرف نابجای آنها بسیار خطرناک خواهد بود.

دکتر کرم دوست اضافه کرد: هرچند برخی آنتی بیوتیکها علیه انواع گسترده‌ای از عفونت‌ها مؤثر هستند ولی مهم است که بدانیم هر آنتی بیوتیکی نمی تواند تمام عفونتها را درمان کند و نیز آنها فقط علیه عفونت‌هایی بکار می روند که توسط باکتریها٬ قارچ‌ها و انگل‌های بیماری‌زا بوجود آمده باشند و در مقابل بیماری‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا تاثیری ندارند.

وی با اشاره به فصل سرما و بیماری‌های شایع این فصل از جمله سرماخوردگی گفت: بهترین کاری که شما می توانید در این مواقع انجام دهید، این است که اجازه دهید، سرماخوردگی و آنفلوانزا، دوره خود را که گاهی ممکن است دو هفته طول بکشد٬ طی کند و فقط علایم را تسکین دهید.

این داروساز در پاسخ به این سوال که مقاومت دارویی با چه روندی آغاز می شود، خاطرنشان کرد: آنتی بیوتیکها از طریق مقابله با عوامل بیماری‌زا باعث بقای زندگی می شوند٬ اما بعضی باکتری‌ها آنقدر قوی شده‌اند که در مقابل داروها مقاومت کرده و آنها را بی‌اثر می‌کند، در این صورت انواع قویتر باکتری‌ها کشته یا متوقف نمی‌شوند٬ بلکه ماندگار شده و رشد و گسترش پیدا می‌کنند و در این صورت از بین بردن آنها سخت‌تر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha