سلامت نیوز : مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با اعلام روند صعودی تعداد غرق شدگان دریا طی سه سال گذشته، بر ضرورت اجرای برنامه های فرهنگی در سطح ملی به منظور کاهش تلفات دریا تاکید کرد.

دکتر علی عباسی در گفت‌و‌گو با «حمایت» به مقایسه آمار جان‌باختگان دریا در شش ماهه اول امسال و دو سال گذشته پرداخت و در این باره گفت: در سال 90 تعداد جانباختگان 28 نفر و در سال‌های 91 و 92 به ترتیب 182 و 202 مورد بوده است. نمودارهای ترسیم شده از فوتی‌های ناشی از غرق شدن در دریا نشان می‌دهد تعداد کشته‌شدگان دریا در شش ماه نخست سال 91 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن 42 درصد و تعداد غرق شدگان دریا در همین مدت در سال 92 در مقایسه با سال 91، 11 درصد رشد داشته است.
وی شهرستان‌های محمودآباد، بابلسر، نور، نوشهر و چالوس را دارای بیشترین آمار جان‌سپردگان دریای خزر عنوان کرد و ادامه داد: 86 درصد از این افراد غیربومی و 14 درصد بومی بوده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در استان مازندران برای کاهش آمار غرق‌شدگان و غیربومی بودن اکثر جانباختگان می‌توان نتیجه گرفت که کاهش تعداد مرگ‌های ناشی از غرق شدن در دریا مستلزم همت جمعی و انجام فعالیت‌های فرهنگی به صورت ملی است.

عباسی در ادامه با تاکید بر اهمیت اجرای طرح‌های سالم‌سازی دریا گفت: طی جلسه‌هایی با شوراهای شهر، صدا و سیما، دادگستری و مسئولان تربیت بدنی اقدام‌هایی اساسی انجام شده است که البته نیاز به کارهای بیشتری وجود دارد کاهش مشکلات ناشی از دریا محقق شود.

آمار تصادفات در 6 ماهه نخست سال
این مقام مسئول در تشریح دیگر آمار به ثبت رسیده در شش ماه ابتدای سال جاری، یعنی آمار تصادفات نیز گفت: در این مدت 456 نفر تصادف کرده‌اند که در مقایسه با سال قبل 4 درصد کاهش داشته است. مصدومان ناشی از تصادف نیز 9 هزار و 625 نفر بوده‌اند. از این میان 34 درصد از افراد فوت شده به دلیل تصادف عابر پیاده، 25 درصد موتورسوار 21 درصد سرنشین خودرو و 18 درصد نیز راننده وسایل نقلیه بوده‌اند. به گفته وی، شهرستان‌های بابل آمل و ساری بیشترین آمار کشته‌شدگان تصادف را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشترین میزان درگیری در ساری، بابل و چالوس
عباسی همچنین درباره میزان نزاع‌های درج شده در پرونده‌های این اداره کل در مدت زمان ذکر شده اظهار کرد: 14 هزار و 874 مورد نزاع صورت گرفته که نسبت به شش ماهه اول سال گذشته 2 درصد کاهش داشته است. شهرستان‌های ساری، بابل و چالوس به ترتیب بیشترین میزان وقوع درگیری داشته‌اند و سوادکوه و جویبار به عنوان کم نزاع ترین شهرستان‌های این استان به شمار می‌آیند.وی فوت شدگان ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را نیز در شش ماه اول امسال 2 نفر اعلام کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران صدور مجوز
72 سقط درمانی در شش ماه نخست امسال را در این استان از دیگر آمار به ثبت رسیده اعلام کرد و افزود: 24 مورد از این تعداد با مشکل تالاسمی ماژور روبه‌رو بوده‌اند و 7 جنین نیز سندروم داون داشته‌اند.وی درباره آمارهای بخش آزمایشگاه و تعداد مصدومان ناشی از مصرف قرص برنج تصریح کرد:

27 پرونده در این مورد تشکیل شده که 60 درصد از این افراد متأهل و مابقی مجرد و 40 درصد مجموع این افراد در بازه سنی 21 تا 30 سال بوده‌اند.عباسی با بیان اینکه آزمایشگاه پزشکی قانونی استان مازندران دارای 4 بخش است، اظهار کرد: در بخش سم‌شناسی در شش ماه اول سال جاری 4 هزار و 644، سرولوژی 762، آزمایش ژنتیک 5 هزار و 743 و آسیب‌شناسی 962 مورد آزمایش انجام شده است.

وی یادآور شد: به دلیل تجهیزات موجود در آزمایشگاه اداره کل پزشکی قانونی مازندران خدمات مرتبط د ر این زمینه به استان‌های و سمنان نیز ارایه می‌شود. مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با بیان اینکه به تازگی دستگاه ژنتیک آنالایزر از محل اعتبارهای ملی خریداری شده است، افزود: با توجه به اهمیت تشخیص هویت ژنتیکی افراد به عنوان مثال در مورد پرونده‌های وقوع قتل، تهیه چنین دستگاهی ضروری به نظر می‌رسید.عباسی خریداری دستگاه تجزیه و تحلیل سموم و داروها به روش پیشرفته را از دیگر اقدام‌های این نهاد در شش ماه نخست امسال بیان کرد و گفت: این دستگاه نیز که به صورت پیشرفته به سنجش داروها و سموم می‌پردازد از محل اعتبارهای ملی تأمین شده است.

ساخت مرکز سالن تشریح و جامع شمال کشور
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در ادامه به بررسی اجرای پروژه های عمرانی این نهاد پرداخت و افزود: بهره‌برداری از ساختمان تملیکی مرکز پزشکی قانونی شهرستان سوادکوه از طریق اعتبارهای ملی، سالن تشریح در دست ساخت شهرستان بابل از محل اعتبار استانی و اجرای طرح مرکز سالن تشریح و جامع شمال کشور با 40 درصد پیشرفت فیزیکی در ساری از محل اعتبارهای ملی از جمله فعالیت‌های این نهاد در بخش عمرانی بوده است.

وی بهره‌برداری از سالن تشریح مرکز پزشکی قانونی شهرستان‌های نوشهر و چالوس همچنین افتتاح این سالن در شهرستان بهشهر طی دو ماه آینده را از دیگر برنامه‌های پزشکی قانونی استان مازندران عنوان کرد.عباسی با توجه به ارایه نمودار تشکیلاتی جدید ابلاغ شده از سوی سازمان پزشکی قانونی اظهار کرد: این موضوع تا حدودی مشکلات فعلی را برطرف می‌کند اما در صورتی تمامی اهداف تحقق خواهد یافت که اعتبار مالی کافی برای جذب نیروی انسانی و متخصص تخصیص یابد.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران درباره اقدام‌های این نهاد در زمینه اجرای طرح‌های پژوهشی خاطرنشان کرد: کارهای مشترکی بین این نهاد و دانشکده داروسازی و دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین دادگستری استان انجام شده یا در حال انجام است.عباسی فعالیت‌های آموزشی انجام شده در شش ماه نخست امسال را شامل اجرای برنامه‌هایی با همکاری دانشگاه حقوق و دانشگاه پزشکی استان دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha