سلامت نیوز : بینی های چسب زده و صورت های ورم کرده حکایت آدم هایی است که بینی هایشان را عمل کرده اند. یا کسانی که برای زیبایی بیشتر ژل زیر پوستشان تزریق کرده اند.ساعت 8:30 صبح است و اولین جراحی زیبایی بینی در کلینیکی در مرکز شهر تهران تا چند دقیقه دیگر انجام می شود. بیمار یا بهتر بگویم کسی که می خواهد خودش را برای زیبا تر شدن به تیغ جراحی بسپارد خانم جوانی است که هر چه وراندازش می کنم ایرادی در بینی اش نمی بینم.اما با چهره ای مضطرب، سعی می کند خودش را شاد جلوه دهد می گوید: تا چند ساعت دیگر از دست این بینی بدقواره خلاص می شوم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ از منشی کلینیک می پرسم در فهرست عمل های امروزتان از آقایان هم کسی هست که بخواهد بینی اش را برای زیبا تر شدن عمل کند؟نگاهی به چهره ام می اندازد و می گوید: ما هرروز دست کم سه یا چهار نفر آقا داریم که برای عمل به این جا می آیند.طوری نگاهم کرد که به قد و قواره بینی ام شک کردم و فکر کنم اگر یک ساعت دیگر اینجا بایستم کم کم متقاعد می شوم که من هم بینی ام را به تیغ جراحی بسپارم. می گوید: اتفاقا بیمار بعدی آقایی 27ساله است که قرار است بینی اش را عمل کند.اگر می خواهی از آقایان با کسی صحبت کنی باید منتظر باشی تا از راه برسد.البته ما اینجا روزانه بین 8تا 10عمل زیبایی بینی انجام می دهیم ولی تعداد عمل های تزریق ژل و بوتاکس از این هم بیشتر است.

می پرسم درست است که تعداد آقایانی که برای عمل زیبایی به کلینیک های زیبایی مراجعه می کنند بیشتر از خانم ها شده است؟با خنده می گوید: نه هنوز به خانم ها نرسیده اند ولی جراحی زیبایی در بین آقایان به نسبت سال های قبل چند برابر شده است.درهمین حین پژمان هم همراه دوستش از راه می رسد. راستش را بخواهید بینی اش از آن دست بینی های استخوانی است که شکل و فرم بینی اش برای یک مرد بد نیست.می گویم واقعا می خواهی بینی ات را عمل کنی؟می گوید بله می خواهم عمل کنم.تو را به خدا شما نگو چرا.بس است هرچه از پدر و مادرم شنیدم.خسته شدم از این بینی بزرگ و تمسخر دوستانم.بالاخره بعد از دو سال توانستم برای عمل 5میلیون تومان با قرض و وام جفت و جور کنم.

این بینی چند سال است که اعتماد به نفسم را از بین برده است

می گویم مثل اینکه پدر و مادر و اطرافیانت با عمل بینی ات چندان موافق نبوده اند.در جوابم می گوید: خیلی مهم نیست،مهم رضایت خودم است.این بینی بزرگ چند سال است که اعتماد به نفسم را ازبین برده.دوستانم می گویند اگر بینی ات را عمل کنی چهره ات زمین تا آسمان تفاوت می کند. درحین صحبت با پژمان ناگهان در یکی از اتاق ها بازمی شود و خانم میانسالی که ژل تزریق کرده بیرون می آید.تمام صورتش متورم است. با دیدن این صحنه از مسئول آن بخش می پرسم از آقایان هم کسی برای کشیدن پوست یا تزریق ژل و بوتاکس می آید.این را که می شنود می گوید: بله تا دلتان بخواهد.همین دیروز بود که یکی از آقایان مسن ولی خیلی پولدار برای لیفتینگ پوست صورتش آمده بود.چون خیلی پولدار بود و قصد ازدواج مجدد داشت علاوه بر کشیدن پوست، پف پشت پلکش را هم برداشت.البته تعداد این جور آقایان خیلی کمتر از مردان جوانی است که با وجود داشتن مشکلات مالی برای عمل زیبایی بینی شان می آیند.از قیمت ها که می پرسم به آرامی می گوید:بستگی به نظر دکتر دارد.راستش را بخواهی دکتر وضعیت مالی بیمار را بررسی می کند.اگر وضع مالی مناسبی داشته باشد تا 8میلیون هم برای جراحی بینی می گیرد ولی اگر وضع مناسبی نداشته باشد و کمی چانه زنی کند می تواند با 4میلیون تومان هم جراحی بینی کند.

در حین صحبت کردن یک مشتری آقای دیگر هم با نامه دکترش از راه می رسد تا وقت عمل تعیین کند. می پرسم خودتان می خواهید عمل کنید.می گوید: بله. می گویم: ولی بینی شما که مشکلی ندارد. با ناراحتی می گوید: شما مشکلش را تعیین می کنی یا دکتر.دکتر می گوید به صورتم نمی خورد.اگر مشکل نداشت که الان اینجا نبودم. اگر کمی به بحث ادامه دهم ممکن است کار به جای باریک بکشد. می گویم: به هر حال مبارکتان باشد.

توهم خودزشت پنداری

اما چرا بازار عمل های زیبایی این قدر داغ است و در حال حاضر این عمل ها درمیان مردان نیز رو به افزایش است. دکتر مجید ابهری رفتارشناس و استاد دانشگاه تمایل زنان و مردان به انجام عمل های زیبایی را از نگاه رفتارشناسی مورد بررسی قرار می دهد و به خراسان می گوید:از نگاه رفتار شناسی توهم خود زشت پنداری ،عارضه ای روانی است که موجب می شود فرد در برابر دیگران همواره در مورد کل یا قسمتی از اعضای صورت خود ایراد بگیرد و نسبت به رفع آن از طریق عمل های زیبایی اقدام کند.متاسفانه عمل جراحی بینی در ایران 7برابر قاره اروپاست و اگر تا دیروز این مسئله تنها در میان خانم ها رواج داشت امروز به امری بدیهی در بین آقایان بدل شده است.دکتر ابهری می گوید: در مواردی دختران و پسرانی که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند با چسباندن چسب به بینی شان وانمود می کنند عمل زیبایی انجام داده اند. دکتر ابهری در خصوص مشکل خود زشت پنداری و میزان شیوع آن در جامعه ایرانی می گوید: براساس پژوهش های بنیاد ملی رفتارشناسی 85درصد از زنان دچار این توهم هستند و 15درصد از آقایان هم به این بیماری مبتلایند.علت زیاد بودن خود زشت پنداری در خانم ها هم این است که با هر بار چاق یا لاغر شدن از ظاهرشان ناراضی می شوند.

تزریق ژل و بوتاکس هم در بین آقایان افزایش یافته است

وقتی از علت افزایش این مسئله در بین آقایان می پرسم به نکته ای اشاره می کند و می گوید:توهم خود زشت پنداری ناشی از ایرادهای اطرافیان یا بعضی دوستان است و در مواردی فرد خود را با چهره هنرپیشه ها مقایسه می کند.متاسفانه تمایل به انجام جراحی بینی در مردان افزایش یافته است و حتی در مواردی تزریق ژل و بوتاکس هم در بین آقایان افزایش یافته است.این حرکات ناشی از ضعف اعتماد به نفس است.این رفتار شناس طیف سنی انجام جراحی بینی در مردان را بین 18تا 30سال عنوان می کند و می گوید:بر اساس پژوهش های میدانی صورت گرفته توسط بنیاد ملی رفتارشناسی که در شهرهای تهران، مشهد، شیراز و اصفهان از سال ۸۹ تا اوایل امسال انجام شده است 87درصد از افرادی که مبادرت به انجام جراحی های زیبایی می کنند پس از انجام جراحی به دلیل نارضایتی از چهره جدیدشان دچار افسردگی می شوند. علت آن هم این است که چهره شان پس از عمل با آنچه انتظارش را داشته اند مغایرت دارد. وی ضمن اظهار نگرانی از افزایش عمل های زیبایی در بین آقایان نسبت به انجام آرایش بین مردان به دلیل توهمات خود زشت پنداری هشدار می دهد و می گوید:متاسفانه علاوه بر انجام عمل های زیبایی در بین مردان،نزدیک به 12درصد از مردان جوان از وسایل و لوازم آرایشی نیز برای زیباتر شدن استفاده می کنند و حتی مبادرت به برداشتن ابرو می کنند.

دکتر ابراهیم رزم پا دبیر علمی چهارمین کنگره بین المللی راینولوژی و جراحی پلاستیک صورت چندی قبل در خصوص گرایش آقایان برای انجام عمل های زیبایی بینی و صورت گفته بود: در سال های اخیر گرایش آقایان به انجام جراحی زیبایی بینی و صورت نسبت به خانم ها افزایش یافته است به طوری که اگر قبلا سهم مردان از انجام چنین جراحی هایی بین 10 تا 20 درصد بود حالا به 50 درصد رسیده و در برخی مواقع نیز بیشتر از خانم هاست. وی با اشاره به تقاضای رو به افزایش دختران برای انجام جراحی زیبایی صورت در سنین پایین گفت: متاسفانه سن دختران برای جراحی زیبایی به 18 سال نیز رسیده است. در حالی که این وضعیت هشدار دهنده و نگران کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha