پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 87082
سلامت نیوز : ایران در آستانه انقلاب زمستانی است. هوای كشور از امروز رو به سردی می گذارد و قرار است حتی در كویر مركزی ایران نیز برف ببارد. سازمان هواشناسی اعلام كرده از امروز، بارش برف در برخی استان های كشور، آغاز می شود و این وضعیت ممكن است تا پایان هفته آینده ادامه داشته باشد. ستاد مدیریت بحران مستقر در وزارت كشور نیز به استانداری های سراسر كشور اعلام آماده باش كرده است. حسن قدمی، رییس ستاد مدیریت بحران كشور به «اعتماد» گفته است مراكز استانی این ستاد با هماهنگی سازمان هلال احمر، آماده مقابله با هر گونه بحرانی در كشور هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ با این حال، بحران پیش روی كشور، بحران سرما و بارندگی و آلودگی هوا ست. میزان بارندگی های سیل آسا در كشور، به حدی رسیده كه معابر برخی از شهرها، به ویژه استان های شمال كشور مانند خیابان های شهر ونیز شده: غرق آب. از رشت خبر می رسد به دلیل آبگرفتگی فراوان معابر، شهر به صورت نیمه تعطیل درآمده و موج سرما، باعث بارش برف در ارتفاعات شده است. همچنین دریای مازندران نیز مواج و غیرقابل استفاده است. افشین عزیزی، مدیركل مدیریت بحران استانداری گیلان درباره تداوم بارش ها و آبگرفتگی معابر رشت و دیگر شهرهای این استان خبر داده و گفته است تمام دستگاه های امدادی در آماده باش كامل هستند.

بارش های سیل آسا تنها به استان های مرطوب شمال كشور محدود نمی شود. سازمان هواشناسی پیش بینی كرده است در استان های جنوبی نیز بارش ها به صورت باران، برف و در مناطق مستعد به شكل تگرگ ادامه خواهد داشت.

به گفته كارشناسان این سازمان استان های بوشهر و هرمزگان در دو روز پایان هفته، از بیشترین بارش ها برخوردار خواهد بود ولی سامانه باران زایی كه استان های شمالی و مركزی را در روزهای اخیر تحت تاثیر قرارداده، در روزهای ابتدایی هفته آینده به مناطق جنوب غرب، جنوب و جنوب شرق كشور خواهد رسید. از این رو، كارشناسان هواشناسی می گویند صحنه دریای عمان و خلیج فارس نیز در روزهای آینده، مواج و غیرقابل استفاده است و كسانی كه قصد عبور از دریای پارس را دارند باید مراقب خطرات احتمالی امواج باشند.

این سازمان همچنین پیش بینی كرده است در روز پایانی هفته جاری و شنبه آینده استان خشكی مانند سیستان و بلوچستان، دچار آب گرفتگی معابر شود. این استان به همراه استان شمالی اش، خراسان جنوبی اسیر بادهای شدید خواهد شد. به گفته كارشناسان سازمان هواشناسی، شدت وزش باد طی روزهای آینده در نوار مرزی شرق كشور قابل توجه خواهد بود.
    
یخبندان در یزد
یزد، از استان های كویری و مركزی ایران نیز اسیر چله زودرس شده است. سازمان هواشناسی این استان پیش بینی كرده است در روزهای پایانی هفته جاری، سرمای ناگهانی در این استان حاكم می شود و دست كم این وضعیت تا ابتدای هفته آینده، ادامه خواهد داشت. هواشناسان این استان می گویند بخشی از این استان مانند مناطق نیر و طزرجان در سردترین ساعات روزهای آینده، به دمای صفر درجه نزدیك می شوند.همچنین ارتفاعات این استان از جمله قله معروف شیركوه، در روزهای آینده، شاهد بارش برف خواهد بود. برای شهرهای این استان نیز بارش باران و مه گرفتگی پیش بینی شده است.
    
خوزستان و قصه آلودگی هوا
خوزستانی ها البته از بحران دیگری رنج می برند. بحرانی كه از یكی، دو هفته پیش شروع شده و همچنان ادامه دارد. بارش باران در شهر اهواز، تبدیل به كابوس بزرگی برای شهروندان شده است. پس از هر باران، تعداد زیادی از اهوازی ها مجبور می شوند به دلیل مشكلات تنفسی به بیمارستان مراجعه كنند. پس از آخرین باران اسیدی كه در این شهر بارید، دو هزار و 500 نفر به بیمارستان مراجعه كردند. این تعداد، به جز اشخاصی است كه در شهرهای جنوبی این استان، مانند امیدیه و سوسنگرد، به دلیل مشكلات ناشی از تماس با باران مسموم، كارشان به بیمارستان كشیده شده است.

هر چند تاكنون اطلاعات دقیق و دست اولی درباره علت این بارش های مسموم در اهواز گزارش نشده، ولی برخی گمانه زنی ها، حكایت از آلودگی بارش ها به دلیل آلاینده های جوی ناشی از كارخانجات اطراف این كلانشهر، سوختن لاستیك و حتی كیفیت آلاینده گاز خروجی از اگزوز خودروها بوده است.رییس دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز درباره آلودگی شیمیایی مردمی كه به بیمارستان ها مراجعه كرده اند، توضیح داده است. محمد حسین سرمست در این باره گفته: مراجعه بیماران عمدتا از شهرهای جنوب و جنوب شرق استان بوده و این آلودگی در شهرهای شمالی دیده نشده است. آلودگی هوا در این روزها بلافاصله پس از باران مردم را درگیر می كند و آلودگی شیمیایی آن واضح است كه پس از باران بروز می كند.

گزارش ها نشان می دهد بسیاری از بیماران اهوازی كه به درمانگاه های سطح این شهر مراجعه كرده اند در منزل دچار این مسمومیت شده اند و به همین دلیل عدم خروج افرادی كه دچار بیماری تنفسی هستند مورد تایید كارشناسان نیست. به همین دلیل پزشكان توصیه كرده اند افرادی كه سابقه بیماری تنفسی ندارند اما با بارش باران در اهواز دچار مشكل تنگی نفس می شوند، باید قبل از اینكه مشكلات تنفسی شان كار دست آنها بدهد، سریعا به مراكز درمانی مراجعه كنند. البته مسئولین خوزستان كه قاعدتا وظیفه رسیدگی به بحران زدگان آلودگی هوا را بر عهده دارد، در راه حل قابل توجهی، مسیر رسیدن اخبار تعداد مصدومان آلودگی هوا و باران اسیدی در خوزستان را به رسانه ها و افكار عمومی مسدود و تصویب كرده كه دیگر هیچ گونه آماری از مراجعه كنندگان به مراكز فوریت های پزشكی خوزستان ارائه نشود. به گفته اسدالله موسوی، رییس فوریت های پزشكی خوزستان، دلیل عدم انتشار اطلاعات مردم بحران زده در این استان به دستور مسئولین استان است.

ظاهرا این ترفند مسئولین توانسته راه ورود رسانه ها در دسترسی به آمار جدید آسیب دیدگان از باران اسیدی را ببندد، ولی قطعا این مصوبه نمی تواند جلوی كارشناسان و اعضای كمیسیون بهداشت و درمان را بگیرد كه برای یافتن دلیل و راه حل بحران آلودگی در هوای خوزستان، عزم این خطه كرده اند.یك نماینده از استان خوزستان اعلام كرده كمیته یی متشكل از مسوولان وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكی و تعدادی از اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس امروز به استان خوزستان سفر می كنند و قرار است در این سفر علت آلودگی هوا مورد بررسی قرار گیرد زیرا در طول این دو هفته 20 هزار نفر دچار تنگی نفس شدند.

به گفته ناصر سودانی، بارانی كه برای نخستین بار باعث مشكلات تنفسی برای اهوازی ها شد، دارای قطره های اسید سولفوریك و نیتریك بوده است، ولی با آنكه مطالعات بهداشتی و آزمایشگاهی صورت گرفته اما هنوز نتیجه یی اعلام نشده و با قطعیت نمی توان گفت كه این موضوع منشاخارجی دارد یا داخلی و مربوط به صنایع و كارخانه نیشكر است یا به میادین نفتی و گازی.او تاكید كرده كمیته گسیل شده به اهواز، وظیفه دارد مطالعات علمی به وسیله دستگاه های خاص درباره ابرهای باران زا در استان خوزستان صورت دهد تا مشخص شود كه آیا مشكل از جو است یا گازهایی كه در اثر فعالیت های صنعتی به وجود آمده اند، همچنین لازم است این كمیته از مسمومیت های این گازها مانند منواكسید كربن و گازهای نیتریكی آزمایش هایی صورت دهد.
    
به تعطیلات آخر هفته نروید
در روزهای پایانی هفته، جاده های كشور نیز اسیر بحران زمستانی شده است. در برخی محورهای بین استانی كشور از جمله در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی محور تكاب به شاهین دژ، اردبیل، محور آسالم به خلخال - گردنه سر عین - گردنه حیران، كردستان، زنجان محور زنجان به بیجا ر، ایلام محور پو نل به ز ندانه، بارش پراكنده برف گزارش شده است. این در حالی است كه وضعیت سایر محورهای مواصلاتی كشور در استان های بوشهر كرمانشاه، چهار محال و بختیاری، آذربایجان غربی، اصفهان، ایلام، خوزستان، یزد، قم، لرستان، مركزی، فارس، كهگیلو یه و بو یر احمد به دلیل بارش باران و لغزندگی معابر خطرناك گزارش شده است. این طور كه پیداست هموطنان باید برای در خانه گذراندن تعطیلات آخر هفته، آماده شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha