پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 87088

سلامت نیوز :  التهاب در بازار دارویی و سایه‌انداختن چتر نگرانی بر سر بیماران بی‌پناهی که اخبار مختلفی از گوشه و کنار مبنی بر گران شدن دارو می‌شنیدند، داروخانه‌های شهر را زیر پا می‌گذاشتند و ناامید از یافتن داروی عزیزشان که روی تخت بیمارستان حال و روز خوبی نداشت، گاه روانه بازار سیاه می‌شدند، دوران ناخوشی را برای مردم در دو سال اخیر دولت دهم رقم زد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ نوسانات ارزی، تحریم‌ها، ناهماهنگی میان دستگاه‌های ذیربط دولتی، سوءمدیریت و خودتحریمی و کاهش نقدینگی شرکت‌های دارویی از جمله دلایلی بودند که ازسوی کارشناسان حوزه دارو پیرامون بروز کمبود و گرانی داروها ذکر و دست آخر منجر به برکناری وزیر بهداشت وقت شد.

اما روی کار آمدن وزیر بهداشت جدید، تغییر رییس سازمان غذا و دارو و درنظر گرفتن تدابیر فوری برای حل مشکل دارو هم هرچند در بهبود اوضاع بی تاثیر نبود، در نهایت کارساز نیافتاد و عدد کمبودهای اقلام دارویی به مرز 400 رسید، تا جایی که با نزدیک شدن به زمان برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری " آرامش در بازار دارو" به یکی از مطالبات مردمی تبدیل شد و "امنیت اقلام بهداشتی و بهبود مدیریت زنجیره تدارک دارویی" در رئوس برنامه‌های دکتر روحانی در بخش سلامت قرار گرفت.

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی هم پس از معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، تأمین داروهای اساسی و فرآورده‌های بیولوژیک مورد نیاز نظام سلامت با مشارکت بخش دولتی و خصوصی و بهبود کیفیت آن را سرفصل برنامه پیشنهادی‌اش که به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، گنجاند.

حل مشکل دارو، نخستین اولویت کاری وزیر بهداشت دولت یازدهم

هاشمی در نخستین گفت‌وگوی تفصیلی خود با ایسنا در روز شانزدهم مرداد که به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت معرفی شده بود، از تشکیل ستاد بحران دارو برای ساماندهی آشفته بازار دارو سخن می‌گوید. وی در همین راستا تاکید می‌کند که طرح دو فوریتی برای سر و سامان دادن به وضعیت آشفته دارو در نظر گرفته است و برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدتی در این خصوص دارد.

وی در توضیح برنامه کوتاه مدت خود برای حوزه دارو می‌گوید: بلافاصله ستاد رسیدگی به بحران دارو و تجهیزات پزشکی را تشکیل خواهم داد. این ستاد متشکل از معاون اول رییس جمهور و وزرای مرتبط یعنی وزیر صنعت،‌ وزیر اقتصاد، وزیر بهداشت و رییس بانک مرکزی خواهد بود. در بخش دارو به نظر می‌رسد تحریم مشکل اصلی نیست، بلکه خود تحریمی‌ها، عدم پیش بینی نیازهای بازار و سفارش به موقع باعث بروز مشکلات در این عرصه شده است.

ایسنا در آستانه گذشت صد روز از آغاز به کار دولت یازدهم به بررسی کارنامه وزارت بهداشت در حوزه دارو پرداخته است و مروری هفتگی بر اتفاقات این حوزه دارد.

هفته اول- 25 تا 31 مرداد / تشکیل کمیته بحران دارو همزمان با معارفه هاشمی

26 مردادماه- وزیر بهداشت در اولین روز کاری خود لطف خدا و صبوری مردم را حلال مشکلات حوزه بهداشت و درمان می‌داند و می‌گوید: همانطور که پیش از این اعلام کردم بحث دارو اولویت کاری من در روزهای نخست خواهد بود.

27 مرداد ماه- هاشمی در مراسم معارفه خود به عنوان وزیر بهداشت از تشکیل و آغاز بکار کمیته بحران دارو خبر می‌دهد.

29 مردادماه- وزیر بهداشت جدید از گسترش پوشش بیمه‌ای برای کل داروها سخن می‌گوید و در خصوص علت این تصمیم توضیح می‌دهد: تعدادی از بیمه‌ها از جمله تامین اجتماعی تاکنون افزایش قیمت داروها را نپذیرفته‌اند، به همین علت مشکلات زیادی برای مردم ایجاد شده است.

وی همچنین درباره مشکلات ترخیص دارو و اختصاص ارز مرجع به اقلام دارویی می‌گوید: قرار بر این است در دو جلسه آینده هیئت دولت گزارش این موضوع طرح و بررسی و تصمیمات جدیدی در خصوص اختصاص ارز برای دارو گرفته شود.

هفته دوم- یک تا 8 شهریور/ جلسه ویژه در هیئت دولت، تسهیلات گمرکی، ترخیص دارو از بنادر و ...

2 شهریور ماه- وزیر بهداشت از برگزاری جلسه‌ای ویژه در حاشیه نشست هفته گذشته هیات دولت به منظور تصمیم‌گیری در جهت حل مشکلات دارویی کشور خبر می‌دهد و اعلام می‌کند که در هفته جاری، خبرهای خوشی در زمینه دارو برای مردم خواهد داشت.

وی می‌افزاید: هفته گذشته در زمینه مباحث دارویی جلسه‌ای با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیر نفت، رییس کل بانک مرکزی و دکتر نوبخت، معاون رییس‌جمهور و همچنین مسئولان ذی‌ربط در سازمان غذا و دارو برگزار شد.

5 شهریورماه- وزیر بهداشت اعلام می‌کند: برنامه‌های وزارت بهداشت در سه مقطع کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت، برای نظام سلامت کشور برای 100 روز آینده طراحی شده است که به دولت ارائه خواهد شد.

5 شهریور ماه- عطاءالله صدر، معاون وزیر راه و شهرسازی طی بخشنامه‌ای به تمام خطوط کشتیرانی ایرانی و خارجی اعلام می‌کند که کشتی‌های حامل محموله‌های دارویی و فرآورده‌های آن با تخفیف پنج درصدی در عوارض و بدون نوبت در بنادر پهلودهی می‌شوند.

5 شهریور ماه- ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو از ترخیص بخش عمده‌ای از داروهای انباشت شده در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) خبر می‌دهد و می‌گوید: روال واردات و ترخیص دارو به حالت عادی بازگشته و کمیته قیمت‌گذاری نیز به سرعت در حال تعیین قیمت داروهای وارداتی است.

7 شهریورماه- هاشمی دست به انتخاب مدیر یکی از حساس‌ترین پست‌های وزارت بهداشت می‌زند و سرانجام طی حکمی دکتر رسول دیناروند، معاون غذا و داروی دوره وزارت کامران باقری لنکرانی را به عنوان معاون خود و رییس سازمان غذا و دارو منصوب می‌کند و این مدیر دارویی را بار دیگر به سازمان بازمی‌گرداند.

هفته سوم – 9 تا 15 شهریور/ وعده‌های دارویی هاشمی در برنامه 100 روزه از زبان خودش

9 شهریور ماه - هاشمی در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان غذا و دارو به سوابق علمی، مدیریتی و کاری دکتر رسول دیناروند، رییس جدید سازمان غذا و دارو اشاره کرده و می‌گوید: نمی‌توانستیم در حوزه غذا، دارو و تجهیزات ریسک کنیم. باید حتما از کسی استفاده می‌کردیم که علاوه بر تعهد، تخصص و دانش کافی، تجارب بسیاری را نیز پشت سر گذاشته باشد.

9 شهریور ماه- دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو در اولین اظهارنظر رسمی خود با اشاره به اعتبار 2400 میلیارد تومانی حوزه دارو، عنوان می‌کند: این اعتبار در قالب دو و سه ردیف به تصویب رسیده است که از این میزان 1800 میلیارد تومان آن مربوط به پرداخت مابه‌التفاوت قیمت داروهاست و 450 میلیارد تومان آن به یارانه‌های دارویی اختصاص دارد که قطعا اگر در این مدت به درستی مدیریت می‌شد، تا حدودی می‌توانستیم از هزینه‌کرد اضافی جلوگیری کنیم.

وی می‌افزاید: بخش خوبی از اعتبارات را به مبلغ 700 میلیارد تومان گرفته‌ایم و آماده هزینه کردن است و از دولت درخواست داریم زودتر از موعد سالانه آن را به وزارت بهداشت بدهد. علاوه بر این توافقات خوبی با مسئولان سازمان‌های بیمه‌گر برای تامین اعتبارات در خصوص داروهای بیماران صعب‌العلاج در حال انجام است.

دیناروند تاکید می‌کند: باید قیمت دارو به قبل از دوره افزایش خود بازگردد، هر چند بخشی از افزایش قیمت داروها ناشی از گرانی ارز و سایرهزینه‌های جانبی بوده است، اما وزارت بهداشت مابه‌التفاوت ایجاد شده را حتما پرداخت می‌کند.

۱۰ شهریور ماه- هاشمی با اشاره به گذشت 10 روز از زمان حضورش در وزارت بهداشت به ارائه برنامه کوتاه مدت صد روزه‌اش می‌پردازد و می‌گوید: امروز مشکلی که مردم با آن مواجه هستند مربوط به داروست.

پنج وعده مهم وزیر بهداشت در برنامه صد روزه از زبان خودش در ادامه می‌آید:

وعده اول- تشکیل جلسه ویژه: رییس جمهور تکلیف کردند که با حضور وزرای اقتصادی و معاون اول رییس جمهور در این زمینه تصمیم گیری شود. به این ترتیب دو میلیارد و 700 میلیون دلار به امر واردات دارو اختصاص داده شد، البته در مورد حدود 800 میلیون دلار آن قبل از دولت یازدهم اقدام شده است.

وعده دوم- ترخیص دارو از بنادر: بر اساس دستور وزیر مربوطه، کشتیرانی موظف شد خارج از نوبت محموله‌های تجهیزاتی و دارویی را حمل کند.

وعده سوم- تسهیل ترخیص گمرکی: مصوبه دیگری نیز در زمینه دارو داشتیم به طوری که بر اساس این مصوبه تمام اقلام موجود در گمرک با حداقل وثیقه از جمله چک آزاد شدند تا بعدا مدارک تکمیل شود.

وعده چهارم- بازگشت قیمت دارو به سال قبل: رییس سازمان غذا و دارو طی دو هفته آینده برنامه‌ای را عملیاتی می‌کند تا با اتفاق نظری که با بیمه‌ها صورت می‌گیرد، قیمت داروها به سال 91 بازگردد. به این ترتیب وزارت بهداشت مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروها را به بیمه‌ها پرداخت می‌کند. تا زمان حمایت مجلس و همچنین دولت این روند ادامه خواهد داشت؛ چرا که اعتبارات مربوط به جبران ما به التفاوت قیمت دارو پیش از این از سوی مجلس در اعتبارات امسال وزارت بهداشت در نظر گرفته شده بود.

وعده چهارم- ارزان شدن دارو در صورت تخصیص کامل منابع: در مجموع اگر 1800 میلیارد تومان مربوط به جبران ما به التفاوت قیمت دارو اختصاص یابد، شاهد ارزان شدن دارو نیز خواهیم بود.

وعده پنجم- بهبود وضعیت داروهای بیماران خاص: برای داروی بیماران خاص نیز پیش از این در دولت دهم روشی مبنی بر ارائه یارانه مطرح شده بود که این روند شکل مناسبی نداشت. روش‌های دیگری مطرح شده است که با توجه به شروع کار رییس سازمان غذا و دارو نهایتا تا 10 روز آینده در این زمینه به جمع بندی می‌رسیم. به هر صورت حمایت از بیماران صعب العلاج باید عملیاتی شود.

11 شهریور ماه - دکتر جمشید سلام‌زاده، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از پرداخت کامل مابه‌التفاوت قیمت دارو به 10 هزار بیمار خبر می‌دهد و می‌گوید: فهرستی از بیمارانی که باید مابه‌التفاوت ناشی از اختلاف قیمت ارز به آن‌ها پرداخت شود، تهیه شد. با قرار گرفتن این مبلغ در اختیار دانشگاه،‌ مابه‌التفاوت قیمت دارو به حساب این بیماران به طور کامل واریز شده است.

هفته چهارم-16 تا 22 شهریور/ واریز مابه‌التفاوت قیمت دارو به حساب بیماران ، نخستین قولی که محقق شد

15 شهریور ماه- گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرک‌های داخلی دستور ترخیص فوری اقلام دارویی مربوط به بنیاد امور بیماری‌های خاص با رعایت کامل مقررات مربوطه را صادر کرد.

17 شهریور ماه- رییس سازمان غذا و دارو تدابیر جدید دارویی دولت را اعلام می‌کند و می‌گوید: تلاش می‌کنیم دولت تا آذر ماه بخش قابل ملاحظه‌ای از اعتبارات دارویی را تخصیص دهد.

دیناروند همچنین درباره نحوه پرداخت یارانه‌ دارویی می‌گوید: تعهداتی ایجاد شده است و در تلاش هستیم بیمارانی که طی چند ماه اخیر دارو را گران‌تر خریداری کردند مابه‌التفاوت قیمت داروی خود را به طور کامل دریافت کنند.

۱۹ شهریور ماه- دکتر تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از پرداخت کلیه مطالبات داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیکی سطح کشور خبر می‌دهد و اعلام می‌کند: از این پس هزینه‌های دارویی و درمان همه بیمه‌ خاص بدون فرانشیز و رایگان خواهد بود.

هفته پنجم – 23 تا 29 شهریور/ در آستانه مهمترین تصمیم: بازگشت قیمت داروهای بیماران خاص به سال 91

22 شهریورماه- دیناروند ضمن اعلام این که کمبودهای دارویی کماکان سه رقمی است، از تلاش برای رفع کمبودها و مناسب سازی قیمت دارو پس از تعامل با وزارت تعاون و سازمان‌های بیمه گر خبر می‌دهد.

وی با بیان اینکه پرداخت مابه‌التفاوت قیمت دارو به بیماران در حال پیگیری است، درباره خروجی جلسات متعددی که اخیرا با مسئولان سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت تعاون برگزار می‌شود، توضیح می‌دهد: نتایج برگزاری این جلسات زمانی که تصمیمات عملیاتی شود و بیماران دریابند که پرداختی‌شان برای دارو مناسب‌تر شده است، روشن می‌شود و این دقیقا همان نتیجه‌ای است که ما دنبال آن هستیم.

29 شهریور ماه- رییس سازمان غذا و دارو از کاهش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج از اول مهر ماه خبر می‌دهد و می‌گوید: این تصمیم بر اساس تفاهم نامه‌ای که روز گذشته به امضای وزرای بهداشت و تعاون رسید، اتخاذ شده است.

وی می‌افزاید: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد با توجه به اعتباری که وزارت بهداشت از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز به بیمه‌ها می‌پردازد، هزینه پرداختی بیماران صعب‌العلاج بابت داروها را کاهش دهد. در همین خصوص فهرستی از داروهای مورد استفاده بیماران خاص و صعب‌العلاج از جمله بیماران مبتلا به ام اس و سرطان را به بیمه‌ها اعلام کرده‌ایم و بر این اساس از اول مهرماه داروهای بیماران خاص براساس دستورالعمل جدید در داروخانه‌ها توزیع خواهد شد.

دیناروند می‌گوید: با این تصمیم قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج به قیمت سال 91 برمی‌گردد.

هفته ششم- 30 شهریور تا 5 مهر/ آغاز عملیات پرداخت اعتبار دارو به بیمه‌ها و کاهش قیمت داروهای خاص

30 شهریور ماه- دیناروند از کاهش قیمت حدود 500 قلم دارو از اول مهرماه خبر داده و اعلام می‌کند: اعتبار مورد نیاز برای گسترش و اصلاح پوشش بیمه‌ای داروها به سازمان‌های بیمه گر پرداخت می‌شود. برای تحقق این امر 1800 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که بخشی از این اعتبار صرف تکمیل پوشش بیمه‌ای کلیه داروها خواهد شد و قسمت عمده‌ای از آن نیز به داروهای بیماران خاص تعلق می گیرد.

وی می‌افزاید: تخصیص این اعتبار بتدریج انجام خواهد شد. البته اعطای یارانه برای داروهای بیماران خاص از جمله هموفیلی، تالاسمی و مانند آن همچنان ادامه دارد و وزارت بهداشت یارانه این گروه از داروها را کماکان پرداخت می کند.

1مهر ماه- هاشمی با بیان اینکه وزارت بهداشت وظیفه‌اش درباره کاهش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج را انجام داده، ابراز امیدواری می‌کند که بیمه‌ها نیز به تعهداتشان عمل کنند.

1 مهر ماه- هوشنگی، مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اولین فاز پرداخت یارانه دارو به سازمان‌های بیمه گر از روز گذشته خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: تخصیص 400 میلیارد تومان بر اساس جمعیت تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر بین آنها توزیع شد.

2 مهر ماه- رییس سازمان غذا و دارو از از کنترل قیمت تجهیزات پزشکی در بازار و کاهش تدریجی قیمت این اقلام حیاتی برای بیماران خبر می‌دهد.

2 مهر ماه- دیناروند طی حکمی اعضای کمیته نظارت بر حسن اجرای تفاهمنامه دارویی بین وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی را منصوب کرد.

3 مهرماه- معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران از ترخیص حدود 1574 تن دارو در شهریور امسال از طریق گمرک‌های اختصاصی خبر می‌دهد و می‌گوید: ارزش داروهای ترخیص شده در این مدت 123 میلیون و 66 هزار دلار بود.

هفته هفتم- 6 تا 12 مهر/ ... ولی افتاد مشکل‌ها

7 مهرماه- سید علی جمالیان، مدیرکل درمان سازمان تامین اجتماعی استان تهران، وزارت بهداشت را به علت اعلام تغییر در قیمت داروها، عامل اختلال و برهم خوردن معادلات در مورد بازگشت هزینه 500 قلم دارو به قیمت سال گذشته دانسته و می‌گوید: پس از آنکه وزارت بهداشت روز چهارشنبه در قیمت داروها تغییر ایجاد کرد، این موضوع سبب شد تا روند کار با چالش مواجه شود.

وی با تاکید بر اینکه قطعا قیمت 500 قلم دارو از ابتدای مهرماه سال جاری کاهش یافته و به قیمت سال قبل بازگشته، اظهار می‌کند: با اعلام یک مرتبه تغییر قیمت داروها توسط وزارت بهداشت، چند روزی روند کار با مشکل مواجه شد، اما دستورالعمل کاهش قیمت 500 قلم دارو به داروخانه‌ها صادر شده و مسلما قیمت‌ها به نرخ سال گذشته بازمی‌گردد.

7مهر ماه- وزیر بهداشت با اشاره به صحبت‌های رییس سازمان تامین اجتماعی مبنی بر رایگان شدن داروهای پرمصرف بیماران خاص تصریح کرد: من نیز از صحبت‌های ایشان تعجب کردم و از وی خواهش می‌کنم مطالبی را ارائه دهند که قادر به انجام آن باشند. فکر می‌کنم این اقلام همان تعدادی است که تا به الان رایگان شده است و باید از خود رییس سازمان تامین اجتماعی پرسید که آیا منظور وی همه داروهای پرمصرف بوده است یا بخشی از آن؟

وی همچنین با اشاره به تلاش‌های وزارت بهداشت برای کاهش قیمت‌های داروهای بیماران صعب العلاج خاطرنشان می کند: تاکنون از بسیاری از برنامه‌ها جلوتر هستیم و تلاش می‌کنیم قیمت داروهای بیماران صعب العلاج به قیمت‌های سال 91 برگردد که در بخش عمده‌ای از آن موفق عمل کردیم. در بخشی نیز ناکام بودیم که این امر به علت اختلاف نظر وزارت بهداشت و بیمه تامین اجتماعی بود.

وی افزود: بیمه تامین اجتماعی کاهش برخی اقلام دارویی را به دلیل آن که برند هستند، قبول نکرد که این اقلام روی سامانه بیمه قرار گرفته است.

10 مهر ماه- هوشنگی، مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به نگرانی وزارت بهداشت در خصوص توزیع یارانه دارو توسط سازمان‌های بیمه‌گر اظهار می کند: اعتبار یارانه دارو ستاره دار شده است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. در واقع این اعتبار در یک زمان بندی مشخص توسط سازمان‌های بیمه‌گر توزیع می‌شود و وزارت رفاه به عنوان ناظر و گزارش دهنده در این زمینه فعالیت خواهد کرد.

هفته هشتم- 13 تا 19 مهر / اختلالات ارزی و گلایه وزارت بهداشت از بانک مرکزی

16 مهرماه- رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه 136 قلم دارو به قیمت سال 91 بازگشت، می‌گوید: درباره بقیه داروها نیز بیمه‌ها قیمت‌گذاری‌های جدید را پذیرفته و سطح پوشش را بالا برده‌اند. فهرست داروهای حمایتی بیماران خاص و صعب‌العلاج اکنون مورد تایید همه بیمه‌های پایه کشور قرار گرفته و در سامانه بیمه‌ها اعمال شده است البته این داروها فقط در داروخانه‌های اصلی و منتخب این بیماران توزیع می شود.

18 مهرماه- دیناروند با بیان اینکه از دو هفته گذشته بانک مرکزی اصلا همکاری در خصوص تخصیص ارز دارو نداشته است، می‌گوید: این در حالی است که قول داده بودند شرایط را نسبت به گذشته بهتر کنند. وقفه در تخصیص ارز دارو نباید صورت گیرد.

وی می‌افزاید: ما صحبت‌هایی را در این زمینه با مسئولان مربوطه در بانک مرکزی داشته‌ایم. البته بانک مرکزی در این زمینه تلاش خواهد کرد و گاهی ممکن است اختلاف نظرهای بین دستگاهی و همچنین بوروکراسی‌ها موجب ایجاد اختلال شوند. مطمئنم که این موضوع حل خواهد شد.

۱۸ مهر ماه- هاشمی دربار بروز اختلال در روند تخصیص ارز دارو می‌گوید: هیچ مشکلی در این زمینه نیست، بانکی اعلام کرده بود که ممکن است از 14 اکتبر حدود 10 تا 15 درصد هزینه‌ها را افزایش دهد و وزیر امور خارجه نیز پیگیر این موضوع بوده‌اند و دیشب به من خبر دادند که حدود 95 درصد مشکل حل شده است که در این باره جای نگرانی نیست و ما نیز تخصیص مستمر ارز دارو را پیگیریم.

هفته نهم-20 تا 26 مهر/ چتر حمایتی داروهای بیماران خاص گسترده می‌شود

۲۳ مهر ماه- رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت از اضافه شدن 20 قلم داروی جدید تا پایان این هفته به فهرست داروهای حمایتی بیماران خاص و صعب‌العلاج که از مهرماه سال جاری مشمول کاهش قیمت به نرخ سال گذشته شدند، خبر می‌دهد.

وی با اشاره به پرداخت فاز دوم یارانه دارو به بیمه‌ها، ادامه می‌دهد:‌ تاکنون 400 میلیارد تومان اعتبار را توزیع کرده‌ایم و در آبان ماه نیز مرحله دوم توزیع اعتبار به بیمه‌ها انجام می‌شود. در واقع بناست این اعتبارات دارویی ماهانه پرداخت شوند.

هفته دهم- 27 مهر تا 3 آبان / پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی تامین اجتماعی هم بروز می‌شود

27 مهرماه- رییس انجمن داروسازان با بیان اینکه عمده مطالبات داروخانه‌ها به سازمان تامین اجتماعی که بزرگترین بیمه‌گر است، بازمی‌گردد، عنوان می‌کند: در حال حاضر روند پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از این سازمان به روز شده است

هفته یازدهم- 4 تا 10 آبان/ اجرای برنامه جامع رفع کمبودهای دارویی و آزادسازی داروهای دپوشده گمرک

۵ آبان ماه- مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه برای رفع کمبودهای دارویی از دو ماه آینده برنامه‌های جامعی داریم، عنوان می‌کند: تلاش می‌کنیم طی دو سه ماه آینده با اقدامات انجام شده، کمبودهای دارویی را به حداقل ممکن برسانیم.

به گفته پیرصالحی، زمانی دپوی دارو در گمرک باعث ایجاد کمبودهای دارویی شده بود، اما در حال حاضر هیچ داروی در گمرک مانده‌ای نداریم و اختلالات ارزی که چندی پیش ایجاد شده بود نیز هفته گذشته برطرف شده است.

هفته دوازدهم- 11 تا 17 آبان ماه / بازگشت آرامش به بازار دارویی کشور

۱۴ آبان ماه- دیناروند از اعلام فهرست سوم داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج برای بازگشت به قیمت سال قبل تا پایان آبان ماه خبر می‌دهد و می‌گوید: تاکنون حدود 170 قلم دارو مشمول تفاهم‌نامه وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پرداخت مابه‌التفاوت ناشی از تغییر قیمت نرخ ارز شده است و فهرست سوم داروها نیز قبل از پایان آبان ماه به بیمه‌ها ابلاغ می‌شود که البته تا زمانی که نهایی نشده، نمی‌توان درباره تعداد و جزئیات آن اظهارنظر کرد.

15 آبان ماه- وزیر بهداشت می‌گوید: ادعا نداریم که همه مشکلات رفع شده ولی بازار دارو تا حدودی آرام شده است و قول می‌دهیم تا پایان سال بهتر از این شود.

17 آبان ماه - مهدی پیرصالحی، مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در آخرین اقدام 36 قلم داروی دیگر در فهرست بیمه‌ها برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت ارز قرار گرفت که اطلاع‌رسانی هم شد. اکنون حدود 170 قلم دارو تحت پوشش‌اند می‌گوید: اما اگر مشکل خاصی وجود داشته باشد و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که نیاز هست داروی دیگری به فهرست اضافه شود، حتما آن را لحاظ کنیم. اما اکنون تقریبا قیمت تمام داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج به سال قبل بازگشته است.

وی درباره سایر داروهای مصرفی مردم که در ردیف داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج قرار نمی‌گیرند اما قیمت بالایی دارند، اظهار می‌کند: با تغییر نرخ ارزی که اتفاق افتاد، ناگزیر به اصلاح قیمت داروها بودیم. اکنون قیمت داروها اصلاح شده اما برخی هنوز قیمت سنگینی دارند. داروهای بسیار گران قیمت بیشتر در حوزه داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج بودند. اما در داروهای گران بیماری‌های دیگر باید به بودجه توجه کنیم. امسال بودجه‌ای نداریم که بتوانیم به حل این مشکل کمک کنیم.

اکنون می‌توان با گذشت نزدیک به 100 روز از آغاز به کار دولت یازدهم، عملکرد دولت در حوزه دارو را به قضاوت نشست. هرچند به اذعان مسئولان وزارت بهداشت مشکلات دارویی به طور کامل برطرف نشده است و جلب رضایت تمامی بیماران امری مشکل به نظر می‌رسد اما می‌توان بازگشت آرامش نسبی به بازار دارویی کشور را با گذر از مقابل داروخانه‌های کوچک و بزرگ کشور دریافت .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha