جمعه ۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 87098

برخی افرادی که رژیم لاغری دارند یا آنهایی که می‌خواهند بعضی از وعده‌های غذایی‌شان را سبک‌تر بخورند، ترجیح می‌دهند به‌جای برنج و خورش، یک ظرف آش یا سوپ بخورند...

آش و سوپ؛ غذا یا پیش‌غذا؟
سلامت نیوز: برخی افرادی که رژیم لاغری دارند یا آنهایی که می‌خواهند بعضی از وعده‌های غذایی‌شان را سبک‌تر بخورند، ترجیح می‌دهند به‌جای برنج و خورش، یک ظرف آش یا سوپ بخورند. برخی افراد هم دوست دارند آش یا سوپ را به‌عنوان یک وعده غذایی در برنامه هفتگی خود داشته باشند...

افرادی که می‌خواهند آش و سوپ را به‌عنوان غذای اصلی مصرف کنند، باید بدانند که این غذاها به همراه کمی نان، می‌توانند یک وعده غذایی کامل محسوب شوند. البته آش و سوپ‌هایی می‌توانند ویژگی یک غذای اصلی را داشته باشند که از غلظت کافی برخوردار و حاوی مواد اولیه خوب و مناسبی باشند. مثلا حاوی برنج، گندم یا آب مرغ و آب گوشت باشند تا بتوانند انرژی بدن را تامین و فرد را سیر کنند. البته آش و سوپی که قرار است با مقداری نان مصرف شود، باید به اندازه کافی روان هم باشد. برخی از انواع آش مانند آش رشته را که معمولا بیش از اندازه غلیظ می‌شود دیگر نمی‌توان به چشم یک نوع آش دید و باید آن را مانند یک غذای سفت و جامد محسوب كرد.

مجموعه مواد تشکیل‌دهنده‌ای که می‌تواند یک ظرف آش را دارای ارزش تغذیه‌ای و کالری کند، حبوبات، روغن و گندم، برنج، بلغور، رشته یا جو موجود در آن است. فراموش نكنید خوردن آش بدون نان، کمی حجیم و نفاخ است و معده را اذیت می‌کند.

نکته دیگر در مورد سوپ‌هایی است که در رژیم لاغری قرار می‌گیرند و باید نقش یک شام خیلی سبک را بازی کنند. معمولا بیشترین حجم این سوپ‌ها مانند سوپ‌های موجود در رژیم‌های کانادایی را انواع سبزی‌ها تشکیل می‌دهند و چربی هم در آنها وجود ندارد. از آنجا که سبزی‌ها کالری پایینی دارند، سوپ سبزیجات رقیق نمی‌تواند یک غذای اصلی باشد اما می‌تواند در برنامه غذایی افرادی که رژیم لاغری دارند، جای بگیرد. می‌توان عصاره‌هایی با طعم گوشت و مرغ هم كه در بازار موجود هستند، به این سوپ‌های کم‌کالری اضافه و آنها را به‌عنوان غذایی سبک در وعده شام مصرف کرد. بد نیست بدانید که چنین سوپ‌هایی نمی‌توانند انرژی مورد نیاز روزانه افراد را تامین کنند و یک وعده غذایی اصلی باشند.
منبع:‌هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha