سلامت نیوز: رئیس فرهنگستان علوم پزشکی اعلام کرد: 20 تا 40 درصد کودکان ایرانی فرصت مطلوب تکامل را ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وزارت بهداشت، علیرضا مرندی در بیست و هفتمین نشست نظریه پردازی سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی که به موضوع برنامه تکامل کودک اختصاص داشت، گفت: برنامه تکامل کودک که از دوران جنینی تا 8 سالگی را در بر می گیرد شامل یکپارچه سازی برنامه های بهداشتی، تغذیه، پرورش فکری، و مراقبت های عاطفی و تمام موارد پرورش کودک است.

وی افزود: برعکس تصور عامه یک نوزاد می تواند ببیند و از صورت و صدای مادرش خاطره پیدا کند. مغز و بدن یک نوزاد از صدها میلیارد سلول عصبی تشکیل شده که هر سلول 1500 دنبالۀ عصبی دارد. محاسبه تعداد این سیناپس ها در نوزاد عدد 10 به توان 17 را نشان می دهد.

وی بیان داشت: بیشترین تلاش در برنامه تکاملی نوزاد و کودک باید این باشد که این دنباله ها با فعالیتهای مکرر، تحرکات و بازی درست فعال شوند.

نوزاد بوی شیر مادرش را تشخیص می دهد


مرندی گفت: یک نوزاد تمام ارگان ها و حواس او درست کار کرده و حتی بوی شیرمادر را از شیرهای دیگر تشخیص می دهد. نوزاد از لحظه به دنیا آمدن مشغول فراگیری از محیط خود است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اهمیت دوره پیش دبستانی برای کودکان، اظهار داشت: اهمیت دوره پیش دبستانی برای کودک به مراتب از دوره دبستان بیشتر است. بچه ها در سال های اول خیلی آموزش پذیرتر هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مغز انسان در سنین کودکی بسیار حساس است و به تغذیه نیز خیلی حساس تر. بنابراین توجه به پرورش کودکان برای آینده کشور بسیار اهمیت دارد و موجب می شود در آینده کشور از جرم و جنایت و زندان خالی باشد.

وی بر تأثیر استرس و افسردگی مادران در کودکان تأکید کرد و ابراز داشت: متأسفانه باید گفت فقر خانواده ها و پدر و مادر نیز در کودک اثر منفی می گذارد که باید با اجرای برنامه تکاملی برای این کودکان نیز فکری کرد.

فقر ید و آهن در برخی کودکان جامعه


وی با اشاره به اینکه شیر مادر ضریب هوشی فرزند را تا 13 برابر افزایش می دهد و برخی کودکان جامعه از فقر ید و آهن رنج می برند، گفت: باید با اجرای برنامه های تکاملی کودک فرزند پروری را به جامعه آموزش دهیم. متخصصان اطفال نباید فقط تکامل حسی و حرکتی را در هفته های اول نوزادی کنترل کنند بلکه توجه به همه ابعاد تکاملی نوزاد و کودک ضروری است.

این متخصص اظفال گفت: اقتصاددانان دنیا بررسی کرده اند که هر یک دلار سرمایه گذاری برای تمامل کودک 7 تا 42 دلار سود به همراه دارد.

وی بازی با کودک، تهیه اسباب بازی برای او و کتابخوانی برای کودک را مهمترین اقدامات کم هزینه ای دانست که خانواده ها و والدین می توانند برای پرورش کودک خود به کار گیرند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha