سلامت نیوز: رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با بیان اینکه دولت در ارتباط با حل مشکل دریاچه ارومیه و تالاب‌هایی که با معضل خشک شدن دست و پنجه نرم می‌کنند تا امروز گفتار درمانی کرده است، گفت: بی‌توجهی به خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور منجر به راه افتادن طوفان نمک که سرطان زاست می‌شود.

عباس رجائی در گفت وگو با خانه ملت، با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به رفع مشکلات دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور که در معرض خشک شدن هستند، گفت: متاسفانه آنچه از نتایج و بحث و گفت و گوهای مربوط به حل معضل دریاچه ارومیه و تالاب‌های کشور به گوش می رسد پاک کردن صورت مسئله به جای یافتن راه حل مناسب است.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه برای احیای دریاچه ارومیه باید مدل "اقدام معکوس" را به کار بندیم و کلیه اقداماتی که منجر به سیر قهقرایی و ایجاد شرایط خشک شدن این دریاجه می شود را مجددا بررسی و اصلاح کنیم، افزود: پاک کردن صورت مسئله و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای درباره دریاچه ارومیه نه تنها به احیای این دریاچه کمکی نخواهد کرد بلکه به معضلات محیطی بسیاری از جمله آلودگی هوا هر روز دامن خواهد زد.

 
تصمیمات غیرمنطقی به بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه دامن می‌زند


وی با یادآوری تصمیماتی که در برخی کارگروه های مربوط به رفع مشکلات دریاچه‌ها و تالاب‌ها گرفته می شود، تصریح کرد: متاسفانه در برخی کارگروه ها تصمیماتی برای نجات یک دریاچه یا تالاب اخذ می شود که نه تنها کمکی به رفع معضل نخواهد کرد بلکه به نابودی محیط زیست در آینده می‌انجامد.

رجائی با بیان اینکه اجرای تصمیمات غیرمنطقی با هدف جلوگیری از بحرانی شدن وضعیت یک دریاچه یا تالاب در کشور به آلودگی هوا و گرم شدن محیط بیرامونی دامن خواهد زد، ادامه داد: تصمیماتی که درباره محدود کردن فعالیت‌های کشاورزی در منطقه با هدف احیای دریاچه ارومیه گرفته شده به مرگ اکوسیستم طبیعی در آینده و مشکلاتی چون مهاجرت روستاییان و ... منتهی خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه نگاه دقیق به مسائل زیست محیطی دریاچه ارومیه به خوبی نشان می‌دهد که  نمی‌توان دریاچه را از مسائل اجتماعی و اقتصادی اطرافش جدا کرد، گفت: هر نوع تصمیمی که برای احیای دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌های کشور برای کاهش اثرات مخرب زیست محیطی گرفته می‌شود باید با توجه به تمامی جوانب باشد در غیر این صورت یک اشتباه استراتژیک رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه هر نوع تصمیمی که برای احیای دریاچه ارومیه از سوی افراد با بی توجهی به محیط زیست شکل گرفته نتیجه قهری آن نزدیک شدن این دریاچه به مرگ و خشک شدن محض است، تصریح کرد: بی توجهی به خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها هزینه‌های بالایی را به کشور تحمیل می کند.

 

ضرورت ورود دستگاه دیپلماسی به حل مشکل دریاچه ارومیه


رجائی با تاکید بر اینکه در حل وضعیت بحرانی دریاچه ها و تالاب ها نباید تنها به دریاچه ارومیه معطوف شویم، یادآور شد: معضل دریاچه ارومیه از این جهت که یک دریاچه بزرگ در منطقه به شمار می رود باید از سوی دستگاه دیپلماسی کشور و سازمان حفاظت محیط زیست و با درخواست از کشورهای منطقه رفع شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس نهم، یکی از معضلات زیست محیطی ناشی از نپرداختن به بحران خشک شدن دریاچه ارومیه و سایر تالاب های کشور را اوج گیری آلودگی هوا در نتیجه راه افتادن طوفان و ریزگردها خواند وگفت: در صورت ادامه روند کنونی باید علاوه بر ریزگردهای داخلی و وارداتی منتطر ریزگردهای نمکی نیز باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: روان شدن ریزگردهای دریاچه ها و تالاب های خشک شده در قالب طوفان های نمک می تواند علاوه بر تحمیل آسیب های بد زیست محیطی به تشدید آلودگی هوا و بروز سرطان‌های مختلف منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha