سلامت نیوز: نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی درخصوص وضعیت فعلی تالاب هامون گفت: تالاب هامون در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

حلیمه عالی در گفت و گو با پانا، با تشریح مشکلات فعلی تالاب هامون اظهار داشت: در حال حاضر زیستگاه آبی تالاب بین المللی هامون وضعیت بحرانی قرار دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه خشکسالی مهم ترین عامل وضعیت کنونی تالاب هامون است، خاطرنشان کرد: خشکسالی در چند سال اخیر در این منطقه تداوم داشته که مهم ترین عامل بحران های تالاب هامون موضوع خشکسالی و همچنین رعایت نکردن حق آبه ایران توسط افغانستان است.
 

وی با بیان اینکه بسیاری از گونه های جانوری در این منطقه نیز رو به نابودی هستند، افزود: احیای تالاب بین المللی هامون در دستور کار مجموعه های مربوط با این موضوع قرار دارد که اقدامات باید سریعا انجام شود.
 

عالی با بیان اینکه بیش از 800 میلیون متر مکعب حق آبه تالاب هامون برآورد شده است، تصریح کرد: تالاب هامون در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و باید با اعتباراتی که به منظور احیای آن در نظر گرفته شده به تدریج وضعیت تالاب بهبود پیدا کند، ضمن اینکه وزارت نیرو نیز باید نسبت به تامین حق آبه تالاب هامون توجه کند.
 
هامون هفتمین تالاب بین المللی دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود.
 

همچنین بر اساس اعلام کارشناسان محیط زیست، کوچ مردم منطقه، عارضه‌های پوستی، چشمی و ریوی، تغییرات اقلیم، تفاوت‌ دما و در خطر افتادن امنیت مردم از جمله خساراتی هستند که بر اثر خشک شدن تالاب‌ هامون به وجود خواهند آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha