سلامت نیوز: یک متخصص غدد و متابولیسم گفت: فشار خون و چربی بالا احتمال ابتلا به دیابت بارداری را در زنان باردار افزایش می‌دهد.

دکتر کارون شاه ابراهیمی در گفت وگو با ایسنا، بالا رفتن قند خون از هفته شانزدهم تا بیستم بارداری را دیابت بارداری عنوان کرد.

وی اظهار داشت: چنانچه در برخی زنان باردار این افزایش قند در سه ماهه اول بروز پیدا کند، می توان احتمال داد که فرد قبل از بارداری به دیابت مبتلا بوده است.

شاه ابراهیمی با بیان اینکه دیابت بارداری عمدتا از نوع دیابت نوع دو است، خاطرنشان کرد: در افرادی که در سه ماهه اول بارداری علائم دیابت در انها بروز پیدا می کند، ندرتا دیابت نوع یک نیز در میان آنها مشاهده می شود.

این متخصص غدد، بارداری در سنین بالای 25 سال، داشتن نژاد غیرسفید (ایرانیان نژاد غیرسفید محسوب می شوند)، چربی خون بالا، سابقه تخمدان پلی کیستیک، فشار خون بالا، سابقه دیابت بارداری در بارداری‌های گذشته، سابقه سقط جنین و تولد نوزاد بالای چهار کیلو را از جمله ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری دیابت بارداری عنوان کرد.

به گفته شاه ابراهیمی، چنانچه با آزمایشهای انجام شده توسط متخصص، قند ناشتا در زنان باردار بالای 92 تشخیص داده شود، می توان گفت فرد به دیابت بارداری مبتلا است.

وی در خصوص نحوه درمان این نوع دیابت اظهار داشت: در مراحل اولیه درمان رژیم های کنترلی تجویز شده و در موارد پیشرفته تر آن علاوه بر رژیم، انسولین نیز تزریق می شود.

به گفته شاه ابراهیمی زنان باردار باید سعی کنند مواد غذایی که دارای قندهای ساده را محدود کرده و علاوه بر این، مواد دارای قندهای مرکب مانند نان و برنج را نیز به میزان کمتری مصرف کنند.

این متخصص غدد توصیه کرد: این افراد میزان غذای روزانه خود را در وعده های بیشتر، اما با حجم کمتری به مصرف برسانند.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه با اعمال این نوع رژیم‌ها دیابت در زنان باردار کنترل نشود، از تزریق انسولین برای کنترل آن استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha