سلامت نیوز : دعوای سازمان بهزیستی و سازمان نظام روان شناسی برای مجوز به مراکز مشاوره همچنان ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ سازمان روان شناسی معتقد است که طبق قانون تنها مرکز صدور مجوز مراکز مشاوره و ازدواج است اما سازمان بهزیستی می گوید که طبق ماده 26 قانون تنظیم برخی از معاملات دولت مصوب سال 1380،تنها مرجع برای صدور مراکز مشاوره سازمان بهزیستی است.

چندی پیش در گفت و گویی که با محمد حاتمی معاون سازمان نظام روانشناسی داشتیم وی اعلام کرد که براساس ماده 43 برنامه پنجم و قانون تشکیل سازمان روان شناسی و مشاوره که در سال 1382 تصویب شد،پروانه مرکز،پروانه اشتغال و نظارت تمام خدمات روان شناسی ومشاوره از هر نوع به عهده ماست.در این گفت و گو حاتمی اعلام کرد که بهزیستی حق دادن مجوز به مراکز مشاوره را ندارد،در همین زمینه سازمان بهزیستی یک جوابیه 7 ماده ای را ارسال کرده است:

1- درباره اعتبار و استناد به ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 27/11/1380 به استحضار می رساند ماده قانونی مذکور در بند 6 خود ، سازمان بهزیستی کشور را موظف کرده تا پس از بررسی های کارشناسی برای متقاضیان تأسیس مراکز خدمات مشاوره ، پروانه فعالیت صادر کند که این قانون به استناد نص ماده 224 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی مصوب 15/10/89 برای دوره برنامه پنجم توسعه تنفیذ شده است. لذا براساس اصول ابتدایی حقوقی ، اعتبار قانونی که در دو قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه تنفیذ شده بر حقوقدانان و قانونگذار محترم مبرهن است . از این رو اظهار نظر غیرکارشناسی و غیر حقوقی درخصوص موازین قانونی از صلاحیت علمی و تخصصی آن مسئول محترم و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره خارج است.

2- همانگونه که از نص صریح ماده 26 قانون صدرالذکر مستفاد می شود حکم ملحوظ در ماده قانونی مزبور جنبه تکلیفی برای سازمان بهزیستی کشور دارد . بدیهی است با توجه به قید وظیفه مصرح برای سازمان بهزیستی در صدور پروانه فعالیت و تأسیس مراکز خدمات مشاوره ای اجتماعی، هیچ عملی قانونی برای سازمان نظام روانشناسی در هیچ محمل قانونی وجود ندارد که اجازۀ تأسیس مراکز خدمات مشاوره را به آن داده باشد.

3- تکلیف مقرر در ماده 43 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه در راستای ساماندهی و اعتبار بخشی مراکز مشاوره متناسب با فرهنگ اسلامی - ایرانی بوده و تأسیس مراکز و ارایه هرگونه خدمات مشاوره ای روان شناختی را منوط به سازوکار مصوب براساس آئین نامه هیأت محترم وزیران قرار داده است که هیأت وزیران نیز با ابتنا بر وظایف حاکمیتی سازمان بهزیستی در قانون تشکیل سازمان بهزیستی و تکلیف مقرر در ماده 26 قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت آئین نامه هایی را در سال 1391 به تصویب رساند که به طور مشخص بر وظیفه قانونی سازمان بهزیستی در صدور مراکز خدمات مشاوره ابرام کرده و همچنین در آن وظایفی را نیز به وزارت محترم ورزش و جوانان در خصوص مراکز مشاوره ازدواج محول کرد.

4- درباره ماهیت حقوقی سازمان نظام روانشناسی به استناد ماده 1 قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، سازمان مزبور یک سازمان غیردولتی محسوب می شود لذا استناد به اینکه حکم ریاست آن سازمان توسط رئیس جمهور محترم ابلاغ می شود در ماهیت حقوقی آن تغییری ایجاد نمی کند.

5-علام مغایرت بخشی از مصوبه هیأت محترم وزیران با قوانین جاری از طرف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نافی تکلیف قانونی سازمان بهزیستی براساس ماده 26 قانون تنظیم نیست زیرا درصورتی یک ماده قانونی فاقد اعتبار می شود که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مؤخری به طور صریح یا ضمنی حکم ماده قانونی لاحق را نسخ کند لذا اعلام مغایرت آئین نامه ساماندهی، اعتبار بخش مراکز مشاوره به هیچ وجه ناسخ ماده 26 قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت نیست.

6- در هیچ جای قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی مشاوره جمهوری اسلامی ایران اجازه تأسیس مراکز مشاوره به سازمان نظام روانشناسی داده نشده است لذا تأسیس واحدی تحت عنوان « مرکز خدمات مشاوره اجتماعی » تصریحاً و الزاماً با سازمان بهزیستی کشور است.

7-اظهارات غیرعلمی و غیرکارشناسانه معاون سازمان نظام روانشناسی مبنی بر نا مطلوب خواندن وضعیت خدمات مراکز روانشناسی و مشاوره حاکی از اطلاعات مضیق ایشان از وضعیت مراکز صدرالذکر است. زیرا بنا بر مطالعات دقیق و کارشناسی این سازمان ، ضرورت بهره مندی از مراکز مشاوره وابسته به سازمان بهزیستی بنا به نص قانون حمایت از خـــانواده( مـصوب سال 1391) مجدداٌ مورد تأکید قانونگذار محترم قرار گرفته است. به طوری که در تبصره ماده 16 قانون حمایت از خانواده بر بهره برداری از ظرفیت مراکز مشاوره خانواده وابسته به سازمان بهزیستی تأکید شده است.

سازمان بهزیستی با دارا بودن بیش از 1000 مرکز مشاوره و سابقه بیش از دو دهه فعالیت تخصصی در حوزه روانشناسی و خدمات مشاوره همچنان تنها متولی حاکمیتی مربوط به صدور مجوز مراکز خدمات مشــــاوره است.از این رو سازمان بهزیستی به لحاظ مسئولیت و مأموریت قانونی در گسترش فرهنگ مشاوره در اقصی نقاط کشور برای متقاضیان واجد شرایط ، پروانه فعالیت و تأسیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی صادر می کند و این مهم بنا بر ضرورت وضعیت اجتماعی نوین و آسیب های نوپدید گریبانگیر جامعه است . بدیهی است درصورت تداوم فعالیت مراکز مشاوره فاقد مجوز از سازمان بهزیستی کشور، این سازمان وظیفه و تکلیف خود می داند به استناد مبانی قانونی نسبت به تعطیلی آنها اقدام کند. قابل ذکر است در شرایط کنونی به لحاظ ضرورت حفظ آرامش در جامعه و عدم طرح اختلافات حقوقی در رسانه های جمعی و پرهیز از تنش آفرینی که از اصول اولیه روانشناسی و مـــشاوره محسوب می شود این سازمان با سعه صدر با موضوع برخورد کرده و به تکالیف قانونی خود عمل می کند. بدیهی است حقوق این سازمان جهت پیگیری نشر اکاذیب و تشویش افکار عمومی توسط هرشخصی محفوظ و در حال پیگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha