سلامت نیوز : معاون سابق پژوهشی وزارت بهداشت، پراکندگی برنامه‌ها را یکی از مشکلات در نظام سلامت دانست و گفت: هر جایی در نظام سلامت ساز خودش را می‌زند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حسین ملک‌افضلی صبح پنج‌شنبه در سمینار بررسی چالش‌های نظام سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، خاطرنشان کرد: ما باید در حوزه سلامت به فکر پیشگیری، تشخیص زودرس و غربالگری باشیم اما فعلاً نگاهمان عمدتاً روی درمان است که این یکی از نقاط ضعف سیستم است.

وی خاطرنشان کرد: نظام سلامت باید جامعه را در مقابل تهدید کننده‌های سلامت حفاظت کند و اگر مسئله‌ای مانند آلودگی هوا، سلامت مردم را تهدید می‌کند از آن دفاع کرده و نقش دادستانی ایفا کند.

ملک افضلی با تأکید بر اینکه اگر سیاستگذاران عادلی باشیم نباید اجازه دهیم که خانواده‌ها به خاطر هزینه ‌سلامت با بحران مواجه شوند، افزود: در عین حال باید همگان به مراقبت‌های اولیه درمانی دسترسی آسان داشته باشند و نظام سلامت مردم محور باشد.

وی به آفت‌های نظام سلامت اشاره کرد و گفت: یکی از آفت‌های نظام سلامت تخصص گرایی است و باید در هرم جمعیتی نظام سلامت بازنگری جدی کنیم چرا که اکنون نظام آموزشی عارش می‌شود فوق دیپلم تربیت کند و وقتی فرد PHD می‌گیرد؛ فکر می‌کند فقط باید در اتاقش بنشیند و مقاله بنویسد و کار را زمین بگذارد.

ملک‌افضلی پراکندگی برنامه‌ها را یکی دیگر از مشکلات در نظام سلامت دانست و افزود: هر جایی در نظام سلامت ساز خودش را می‌زند و هر سازمانی برنامه خودش را دارد و سازمان‌ها از برنامه دیگری خبر ندارند؛ در عین حال یک رقابت ناسالم در مجلس ایجاد شده که هر کس زور بیشتری داشته باشد بودجه بیشتری می‌گیرد.

معاون سابق پژوهشی وزارت بهداشت به این نکته اشاره کرد که رویکرد تجارتی در حوزه سلامت همه وجود ما را گرفته و از سمینارها تا مطب و بیمارستان‌ها همه درگیر تجارت شده‌اند.

سیمنار راهکارها و چالش‌های حوزه سلامت صبح پنج‌شنبه با حضور کارشناسان، پیشکسوتان حوزه سلامت در تالار ابن سینای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  برگزاری شد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha