سلامت نیوز : خیلی‌ها بر سر سفره‌‌ حضرت شفا گرفتند و به این سفره اعتقاد داشتند، ولی این سبک پذیرایی متاسفانه امروز آن حال و هوا را از بین برده و روش غلطی را در بین ما فرهنگ‌سازی کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ برای شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع) به یکی از تکیه‌های قدیمی در خیابان چهارمردان قم رفتم. این تکیه از جمله معدود اماکن برپایی عزاداری امام حسین (ع) است که هنوز حال و هوای سنتی خودش را حفظ کرده و کمتر رنگ و بوی امروزی به خود گرفته است. در این تکیه چای مجلس آقا با استکان‌ نعلبکی به عزادارانش تعارف می‌شد و چه لذتی داشت خوردن این چای، عزاداری به سبک کاملاً سنتی برگزار شد و در نهایت نوبت به پذیرایی از میهمانان مجلس امام حسین (ع) رسید.

سفره‌ها پهن شد،‌ سبزی و نان توزیع شد و در نهایت بوی خوش قیمه‌ هیئتی فضای تکیه را عطرآگین کرد. غذا در سینی‌های بزرگ در بشقاب‌های ملامین بین میهمانان توزیع شد و باز چه لذتی داشت چنین پذیرایی از میهمانان مجلس اباعبدالله! مدت زیادی بود که این چنین پذیرایی را در هیئات عزاداری ندیده بودم.

به سراغ یکی از پیرغلامان امام حسین (ع) که بعد از پذیرایی مشغول استراحت بود رفتم، خودش را حاج حسین معرفی کرد. می‌گفت حدود 60 سال است که در دستگاه اهل بیت (ع) مشغول نوکری هستم. از او درباره حال و هوای مجالس قدیم پرسیدم. گفت: زمان قدیم با اینکه مثل امروز امکانات و تجهیزات نبود ولی مجالس عزاداری امام حسین (ع) با حضور همه اعضای محل از کوچک گرفته تا پیر برگزار می‌شد و هر کس یک گوشه کار را بر عهده می‌گرفت. یکی از تفاوت‌هایی که مجالس آن زمان با امروز دارد پذیرایی از میهمانان مجلس سید‌الشهدا بود که ما سعی کردیم آن را در تکیه خودمان زنده نگه داریم. یکی از افتخارات نوکرای امام حسین (ع) انداختن سفره پذیرایی و بعد از آن شستن ظرف و ظروف و استکان‌ها بود که با شور و حال خاصی انجام می‌شد و همیشه بر سر شستن ظرف‌ها بین هیئتی‌ها رقابت بود.

اما امروز آن شور و حال به مدد ظرف‌های یک بار مصرف از بین رفته،‌ دیگر از سفره پهن کردن و پذیرایی از میهمانان مجلس آقا در خیلی از تکیه‌ها و حسینیه‌ها و مساجد خبری نیست، اکثر جاها رسم شده غذا را در ظرف یکبار مصرف آماده کنند و پس از تمام شدن جلسه و هنگام خروج این ظرف‌ها را به دست میهمانان مجلس آقا بدهند. من همیشه به مسئولین هیئت‌های دیگر گفته‌ام که اگر خودتان در منزل میهمان دعوت کنید آیا می‌توانید به این شکل از آنها پذیرایی کنید و غذایشان را هنگام خروج در ظرف یکبار مصرف کرده و به آنها بدهید؟

خیلی‌ها بر سر سفره‌‌ حضرت شفا گرفتند و به این سفره اعتقاد داشتند، ولی این سبک پذیرایی متاسفانه امروز آن حال و هوا را از بین برده و روش غلطی را در بین ما فرهنگ‌سازی کرده است. از قدیم گفتن ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است، امیدوارم مسئولین هیئت‌ها به این نکات توجه کنند و استفاده از ظروف یکبار مصرف را که ضررهای زیادی هم دارد کنار بگذارند و مانند گذشته از میهمانان مجلس امام حسین (ع) پذیرایی کنند.

چند روز قبل خبری از  واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت استان قم منتشر شد که بر اساس آن طی بازرسی های انجام شده از آشپزخانه‌های مواد غذایی هیئات و مساجد و با هوشیاری کارشناسان و بازرسین این واحد 7500 پرس غذای پخته شده مشکوک به فساد در داخل ظروف یکبار مصرف شناسایی و به آزمایشگاه مواد غذایی ارسال شد که پس از تایید فساد با هماهنگی و نظارت دادستانی قبل از توزیع بین زائرین و عزاداران حسینی جمع‌آوری و معدوم شد.

این خبر زنگ هشداری برای مسئولین هیئات مذهبی بود که بدانند ریختن غذای داغ در ظروف یکبار مصرف و نگهداری چند ساعته آن تا اتمام مراسم چه پیامد‌های خطرناکی را می‌تواند برای عزاداران به همراه داشته باشد.

در خصوص مضرات استفاده از ظروف یکبار مصرف برای نوشیدنی و غذاهای گرم تاکنون صحبت‌های زیادی انجام شده است، مسئولین مراکز بهداشت بارها و بارها اعلام کرده‌اند که عدم رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات در مراسم عزاداری، مساجد، تکایا و هیئت‌ها احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با غذا به وی‍‍ژه بیماری‌های عفونی روده‌ای را افزایش می‌دهد.

کارشناسان هشدار داده‌اند که استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرینی برای موادغذایی و نوشیدنی گرم و داغ (بالای 65 درجه سانتی گراد ) مناسب نیست و موجب بروز بیماری‌ در انسان خواهد شد. ظروف یکبار مصرف نه تنها به عنوان عاملی موثر در تشدید مشکلات زیست محیطی عمل می‌کنند، بلکه بر اساس تحقیقات علمی نقش این ظروف در ایجاد 77 نوع بیماری سرطان‌زا به دلیل تماس مواد غذایی داغ تاکنون ثابت شده است.

افزایش استفاده از این ظروف در کشور ما در حالی است که برخی از کشورهای همسایه و بسیاری از کشورهای جهان، استفاده از این ظروف را برای غذاها و نوشیدنی‌های گرم ممنوع کرده‌اند.

از دیگر مشکلات این ظروف این است که کارگاه‌های زیرزمینی و فروشگاه‌های بی‌نام و نشانی به دور از چشم ماموران بهداشت، ضایعات و زباله‌های کارخانه‌ها را جمع کرده و با استفاده از مواد دست دوم، ظروف یک بار مصرفی با یک چهارم قیمت ظروف یک بار مصرف تولید شده از مواد اولیه را تولید می‌کنند که مواد سمی این ظروف به دلیل این که یک بار تجزیه شده‌اند، به راحتی وارد مواد غذایی می‌شود و به مراتب ضرر‌های استفاده از این ظروف را بیشتر می‌کند.

مریم صادقی کارشناس بهداشت محیط با بیان اینکه یکی از راه‌های تاثیرگذاری پلی استایرن بر سلامتی انسان مهاجرت مونومرهای آن در شرایط اسیدی و قلیایی از ظروف بسته‌بندی به مواد غذایی است، اظهار داشت: با وجود هشدارهای مختلف کارشناسان، ظروف یکبار مصرف خصوصاً در هیئت‌های مذهبی و ایستگاه‌های صلواتی چنان جایگاهی پیدا کرده‌اند که گویا استفاده از آنها گریز ناپذیر است.

وی ادامه داد: با گذشت حدود 30 سال از ورود ظروف یکبار مصرف به کشور مقادیر بالایی از آن، از ماده‌ای بسیار خطرناک و سرطان‌زا به نام پلی استایرن ساخته می‌شود که وزارت بهداشت نگهداری، حمل و نقل و بسته‌بندی غذا با دمای بالاتر از 65 درجه سانتیگراد و نیز غذاهای چرب را در این ظروف بسیار خطرناک اعلام کرده است.

این کارشناس بهداشت محیط با تاکید بر اینکه استفاده از ظروف یکبار مصرف در بسیاری از کشور‌های جهان ممنوع شده، ابراز داشت: ولی سادگی و ارزان بودن پروسه تولید این ظروف در کشور ما موجب شده که تولید آن به صورت روزافزون افزایش یابد که این امر علاوه بر اثرات مخرب زیست محیطی مضرات فراوانی را نیز بر روی استفاده‌کنندگان از این ظروف دارد.

صادقی تنها راه‌حل برای رفع این معضل را استفاده از ظروف یکبار مصرف با منشاء گیاهی دانست و گفت: این ظروف از بازمانده‌های نشاسته ذرت، برنج، سیب زمینی و گندم تولید می‌شوند و امروزه طرفداران زیادی را در سراسر جهان به خود جذب کرده‌اند. این ظروف علاوه بر تجزیه سریع قابلیت آن را دارند که به موادی سازگار با محیط زیست تبدیل شده و از بقایای آن به عنوان خوراک دام استفاده شود.

به نظر می‌رسد حذف استفاده از ظروف یکبار مصرف به وی‍ژه در هیئات مذهبی نیاز به آموزش، اطلاع‌رسانی وسیع و فرهنگ‌سازی دارد، هر چند در این راستا اقداماتی همچون طرح حذف استفاده از ظروف یکبار مصرف در مراسم‌های مذهبی که از دو سال قبل همزمان با برگزاری نمایشگاه عطر سیب به مناسبت ایام محرم از سوی سازمان‌های غیر دولتی محیط زیست انجام شد که طی آن فعالان محیط زیست تلاش کردند حذف و جابجایی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را نهادینه کنند ولی در عمل شاهد هستیم که استفاده از این نوع ظروف به صورت گسترده در حال افزایش است.

حذف استفاده از این ظروف سرطان‌زا نیازمند عزم جمعی ائمه جماعات، مسئولان هیئات مذهبی و رسانه‌ها است تا در فرایندی برنامه‌ریزی شده مردم را آموزش دهند تا بتوانیم مصرف این ظروف خطرناک را کاهش دهیم و در نهایت به نقطه‌ای برسیم که استفاده از این ظروف را به طور کامل از چرخه زندگی خود بیرون کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha