سلامت نیوز : تفاهمنامه‌ای میان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت با هدف کم کردن هزینه‌های درمان مردم، دسترسی آسان آنها به خدمات و کیفیت بیشتر منعقد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمد جهانگیری معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: طی تعامل مشترک با وزارت بهداشت گام مهمی در توسعه خدمات سلامت با رویکرد فناوری‌های نوین به خصوص فناوری اطلاعات برخواهیم داشت تا تعامل مشترکی را در تمام حوزه‌های فناوری اطلاعات با یکدیگر داشته باشیم.

وی در مورد جزئیات این تفاهمنامه گفت: هدف اصلی ما در این تفاهمنامه هم افزایی و اثربخشی بیشتر ارتقای سلامت و کیفیت خدمات در بسترهای IT است تا ارتقای سلامت بیشتر ملموس باشد و موجب کنترل هزینه‌های بی مورد شود و بهره‌برداری بیشتر در سیستم درمان را داشته باشیم.

جهانگیری گفت: این همکاری متقابل موجب اثربخشی بهره وری بیشتر و پویایی سیستم خواهد شد؛ در این راستا با کار کارشناسی دو ساله ای که از قبل شروع شده و در دولت جدید و مدیریت جدید سازمان نظام پزشکی طی دو ماه اخیر بود با بسترسازی انجام شده و پیگیری های لازم از سوی دفتر فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، توانستیم به تفاهم اجرایی برسیم که قدم اول ساماندهی و اثربخش نمودن سامانه های سلامت است.

در ادامه ریاضی مشاور وزیر و مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید در وزارت بهداشت اتخاذ شده استفاده حداکثری از توان دولت برای پیشبرد و ارتقای نظام سلامت است گفت:  طبق ماده 46 برنامه پنجم خدمات الکترونیکی تمام دستگاه ها از جمله وزارت بهداشت، برنامه‌‌ریزی جهت توسعه خدمات الکترونیکی برای مردم است که بتوانیم از توان بخش خصوصی استفاده کنیم و در کنار آن تکالیف قانونی وزارت بهداشت از جمله توسعه پرونده الکترونیک و کاربردهای مختلف فناوری اطلاعات در نظام سلامت کشورمان را به اجرا برسانیم.

وی گفت: همچنین وظایفی در این حوزه بر گردن ما است که تلفیقی از زیرساخت‌ها، امکانات فناوری اطلاعات و خدمات حوزه سلامت به شمار می رود. با توجه به اینکه استفاده از تکنولوژی جدید رویکرد مهم وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است، این موضوع جزو اولویت های جدی ما به شمار می رود و برای همکاری مشترک با سازمان نظام پزشکی فرصت را مغتنم شمردیم.

وی تصریح کرد: در این تفاهمنامه توسعه پرونده الکترونیک سلامت را به طور جدی دیده‌ایم چراکه اگر مراجعات سرپایی به بخش غیردولتی است و حوزه بستری هم بخش قابل توجهی به بخش غیردولتی مراجعه می کنند. بنابراین توسعه پرونده الکترونیک سلامت بدون درگیر کردن بخش غیردولتی امکان پذیر نیست.

وی افزود: سالانه 150 میلیون مراجعه به بخش سرپایی داریم که لازمه تکمیل پرونده سلامت این است که تمام خدمات ثبت شوند. یکی از بحث های اصلی که در قالب تفاهمنامه پیش خواهیم برد بحث توسعه پرونده الکترونیک سلامت در حوزه سرپایی، بستری و با محوریت بخش غیردولتی خواهد بود.

ریاضی لازمه توسعه پرونده الکترونیک سلامت را سامانه اطلاعاتی نرم افزارهای پزشکی با استانداردهای لازم دانست و افزود: در حال حاضر تعداد زیادی نرم افزار تولید شده که لازم است این نرم افزارها به صورت دوره ای ارزشیابی شوند تا نیازهای جدیدی که در کشور مطرح است، در این نرم افزارها درج شود.

وی تصریح کرد: بخشی از این توانمندی با توجه به سوابق خوب سازمان نظام پزشکی در راستای ارزشیابی سامانه اطلاعاتی بیمارستانی که تجربه اش را سال قبل داشتیم، وجود دارد؛ همچنین با همکاری تمام ذی نفعان در این پروژه امیدواریم بتوانیم به توسعه آن بپردازیم و اقداماتی نظیر صدور گواهی های سالانه را نیز داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha