شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 87131
سلامت نیوز : رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گقت: به جای اینکه فقط دنبال افزایش بودجه باشیم باید روش هایمان را اصلاح کنیم. الان 65 درصد مصرف دارو در کشور غلط است که همگی از تشخیص سرپایی غلط نشأت می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ اسماعیل اکبری پنجشنبه در همایش بررسی چالش‌های نظام سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، خاطرنشان کرد: اگر چه وضعیت شاخص سلامت چندان مطلوب نیست اما تلاش همه سردمداران در دوره‌های مختلف رسیدن به اعتدال در این حوزه بوده اما استراتژی هریک متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه در مدیریت حوزه سلامت سه وظیفه تولید منبع، تخصیص و مدیریت آن باید رعایت شود، افزود: اینکه فقط بگوئیم بودجه کم است کار به جایی نمی‌رسد و هر چقدر هم تلاش کنیم نهایتاً 20 درصد به بودجه سلامت اضافه می‌شود.

وی گفت: آنچه مهم است این است که 30 درصد هزینه‌هایی که به زیر خط فقر بردن 700 هزار نفر در سال منجر می‌شود به خاطر دارو است. 65 درصد مصرف داروی ما غلط است که همگی از تشخیص سرپایی غلط نشأت می‌گیرد.

اکبری با اشاره به اینکه باید دید چند درصد تجویز روش‌های کمک تشخیصی و آزمایشها برای بیمار لازم است، افزود: حتی هزینه یک جراحی برای یک سرطان سینه در یک بیمارستان با بیمارستان دیگر از 900 هزار تا 8 میلیون تومان متفاوت است و باید برای مدیریت منابع، عالم به کار بوده و در عین حال شجاعت به خرج دهیم.

در بخش دیگری از این برنامه محمدرضا حیدرنیا، مدیرگروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هدف نهایی نظام سلامت این است که مردم بیمار نشوند یا بیماران صحیح و به سرعت درمان شوند و اگر بیمار غیر قابل علاجی داریم طوری برنامه‌ریزی کنیم که بیمار رنج کمتری متحمل شود.

وی با انتقاد از اینکه مراقبت‌های اولیه بیشترین نقش را در پیشگیری از بیماری دارد، افزود: اما متأسفانه مراقبت‌های اولیه و ثانویه به حاشیه رانده شده است و از طرفی دیگر روش‌های درمانی متوازن نیست.

حیدرنیا گفت: طبق آماز وزارت بهداشت، سالانه 500 هزار مورد سزارین اضافه داریم که باید آن را به درد مصرف بیش از حد دارو اضافه کرد اما از آن طرف طبق همین آمار وزارت بهداشت 34 درصد زایمان‌ها در روستاهای سیستان و بلوچستان هنوز به سبک روستایی عصر حجری است که از اعتدال خارج است.

وی تاکید کرد: اگر پیشگیری اولیه و ثانویه و شبکه‌های بهداشت و درمان را جدی بگیریم 75 درصد سلامت مردم را تضمین می‌کنیم ولی متأسفانه تا به حال آن طور که باید به این مسئله نپرداخته‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha