سلامت نیوز : عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برنامه تکامل دوره کودکی در کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب شد و به زودی برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس می‌آید. این برنامه شامل تکامل کودک از زمان لقاح تا ۸ سالگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ امیرحسین قاضی زاده هاشمی امروز در همایش آینده پژوهی سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی کشور که با حضور وزیر بهداشت، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، نمایندگان مجلس، معاونان وزیر بهداشت و اساتید دانشگاههای علوم پزشکی برگزار شد، گفت: مجلس برای ارتقای سلامت کودکان وارد عمل شده و تصویب برنامه‌های مختلفی را از جمله بهبود وضعیت مهدهای کودک، پیش دبستانی ها و تأمین مهد کودک برای کودکان زنان شاغل در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن حمایت از خانواده‌ها برای تغذیه مناسبت کودکان، کمکهای تغذیه مکمل، آموزشهای والدین، چه در دوران مدرسه و چه قبل از آن، تربیت پرستار برای نگهداری کودک در پیش نویس قانون تکامل دوره کودکی مورد توجه قرار گرفته است. قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست نیز که قبلاً در مجلس تصویب شده بود.

قاضی زاده هاشمی گفت: امیدواریم با حمایت قاطبه نمایندگان مجلس و رسانه‌ها به زودی شاهد تصویب نهایی این قانون در مجلس باشیم و امکانات و ضرورتهای اجرای این قانون هم به صورت واقعی دیده شود.

بیژن صدری زاده، مشاور وزیر بهداشت نیز در این جلسه گفت: ما در تدوین سندهای توسعه و قوانین مصوب کشور باید واقعیتهای اجرایی کشور را هم مد نظر قرار دهیم و چالشهای پیش رو را نیز به صورت واقع بینانه در نظر بگیریم، زیرا بدون توجه به چالشها و موانع واقعی به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم.

وی گفت: ما نباید برنامه‌ها را طوری طراحی کنیم که بخشی از جمعیت کشور نادیده گرفته شوند، یک سوم جمعیت کشور در زمان حاضر جوانان هستند که با مشکلات عدیده‌ای از جمله آسیبهای اجتماعی، خشنونت و تصادفات رانندگی دست به گریبان هستند و باید این اقشار را هم در برنامه‌ریزی‌ها در نظر بگیریم.

ابوالحسنی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این جلسه گفت: ما باید قوانینی در کشور تدوین و ابلاغ کنیم که برای همه دستگاهها الزام آور باشد. در عین حال به الزامات و امکامات لازم برای اجرای برنامه‌ها توجه کنیم در غیر این صورت همین وضعی می‌شود که با آن مواجه‌ایم، قوانین زیادی داریم که آنها را اجرا نمی کنیم، دلیل آن هم این است که بودجه و الزامات آن را در زمان تدوین قانون مورد توجه قرار نداده‌ایم.

سجادی، مشاور وزیر بهداشت نیز گفت: من در این جلسه برنامه توسعه سلامت کودکان و صحبتهای مسئولان را شنیدم اما واقعیت این است که بنده با داشتن دو فرزند و 5نوه تاکنون نتیجه این حرفها و برنامه‌ها را در زندگی‌ام ندیده‌ایم و به نظر می‌رسد این حرفها برای مردم و در زندگی آنها تأثیر چندانی نداشته است.

فاطمه رخشانی، معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت نیز در این جلسه گفت: برای پیگیری برنامه‌های مرتبط با سلامت کودکان هر وزرارتخانه می‌تواند یک دبیرخانه جدا و مستقل داشته باشد تا اجرای طرحهای عملیاتی را دنبال کند و شورای عالی سلامت نیز می‌تواند هدایت همه این دبیرخانه‌ها را به عهده بگیرد.

وی گفت: متأسفانه برای بهبود سلامت کودکان کشور دو نسل عقب هستیم و دو نسل کشور در دهه های اخیر به علت نبود چنین برنامه هایی آسیب دیده‌اند ما باید هزاران نفر معلم آگاه به سلامت کودکان و مربیانی برای تربیت معلمان و نیز مروجان سلامت در کشور تربیت کنیم که بتوانند سلامت کودکان را پایش کنند و انجام چنین کار بزرگی به هیچ وجه در توان وزارت بهداشت نیست.

رخشانی افزود: ما باید نگران جوانهای 20 سال آینده باشیم که امروز کودک هستند. ما از امروز می‌توانیم با اجرای برنامه‌های دقیق سلامت آینده آنها را تضمین کنیم و گر نه باز هم وقت می‌گذرد و آسیبها بیشتر می‌شود.

کدیور، متخصص پزشکی اطفال نیز در این همایش گفت: ما برای تدوین یک برنامه جامع برای سلامت کودکان باید به روانشناسی و سلامت دوران جنینی، توانمندسازی خانواده‌ها، غربالگری سلامت از زمان تولد از جنبه‌های مختلف، ایجاد نظام ارجاع سراسری و تدوین وظایف هر یک از دستگاههای مسئول توجه کنیم و حتی سلامت اسباب بازی های کودکان را هم در این برنامه جامع مد نظر قرار دهیم.

وی افزود: ما باید کاری کنیم که فضای نشاط و شادی در بین کودکان گسترش پیدا کند، میزان کتاب خواندن در بین بچه‌ها بیشتر شود، سلامت معنوی،‌عاطفی، اجتماعی و اخلاقی کودکان ارتقا پیدا کند و حتی گروههای بالای 18 سال تا 21 سال را هم تحت پوشش برنامه جامع سلامت کودکان ببریم.

امیدوار رضایی، متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفت: برای سلامت کودکان باید از زمان دمیدن روح یعنی از 4 ماهگی و حتی قبل از آن از زمان لقاح برنامه حمایتی داشته باشیم زیرا مغز انسان در آن زمان شکل می‌گیرد و بعد از آن اگر هر آسیبی به مغز و سیستم عصبی برسد به نوعی معلولیت جسمی، ذهنی یا اجتماعی منجر می‌‌شود که ممکن است بعداً دیگر قابل جبران نباشد.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفت:‌ برای ارتقای سلامت کودکان ما برای هر منطقه کشور با توجه به فرهنگ، قومیت، زبان، میزان محرومیت آنها برنامه ویژه داشته باشیم.

وی گفت: متأسفانه در برخی برهه های زمانی ما برخی اقدامات این چنینی را به بخش خصوصی واگذار کرده و برون سپاری کرده‌ایم اما چون دستگاه اجرایی نظارت کافی نداشته است، به نتیجه نرسیده‌ایم. نقش صدا و سیما را در ارتقای سلامت کودکان رها کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: من خودم شنیدیم که مجری صدا و سیما در مورد تأثیر موسیقی بر افزایش IQ کودکان سخن می‌گفت آیا در جایی که ما تأثیر تلاوت قرآن را حتی از زمان جنینی در روایات داریم، جایز است که صدا و سیما چنین مسائلی را تبلیغ کند.

شهریاری افزود: یکی از حضار به این نکته اشاره کرد که قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود بدون در نظر گرفت الزامات آن برای اجراست و به همین علت اجرا نمی شود. در حالی که هیچ قانونی در مجلس نیست که بدون حضور کارشناسان دستگاهها از جمله وزارت بهداشت تدوین شود ضمن اینکه بعد از تصویب قانون نیز تدوین آیین نامه اجرایی قانون به عهده دستگاه اجرایی است، بنابراین بهانه کمبود منابع و نبود الزامات برای اجرا نکردن قوانین قابل قبول نیست

الوند، نماینده سازمان بهزیستی نیز در این جلسه گفت:‌ 35 دستگاه مختلف در زمینه سلامت کودکان دخیل هستند و واقعیت این است که ما هر کدام به صورت تنها و انفعالی کار می‌کنیم و از کارهای دستگاه دیگر چندان خبر نداریم. ما در بهزیستی کار خودمان را می‌کنیم و دستگاههای دیگر از جمله وزارت بهداشت و آموزش و پرورش نیز کار خودشان را می کنند.

فضلی، نماینده وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: 24 درصد کودکان کشور در حوزه عاطفی مشکل دارند و با توجه به پایشهای سلامت کودکان در اول دبستان ما به مشکلاتی رسیده‌ایم که بر اساس آن پیشنهاد می‌کنیم این پایش به دو سال زودتر یعنی 4 سالگی انتقال پیدا کند تا امکان و فرصت مداخله و اصلاح مشکلات جسمی یا عاطفی آنان را داشته باشیم زیرا برای اصلاح برخی از این اختلالات سن شروع مدرسه دیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha