دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8714

محققان انگلیسی هشدار داده‌اند میزان مرگ و میر مادران طی سال‌های گذشته، حتی در کشور توسعه‌ یافته‌ای 40 درصد افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شبكه خبر، در مطالعه‌ای که یک مؤسسه تحقیقات بهداشت مادران در این کشور انجام داده، معلوم شد که میزان مرگ و میر مادران طی سال‌های 2003 تا 2005، نسبت به فاصله سال‌های 1985 تا 1987، حدود 40 درصد افزایش داشته است.

به گفته محققان این افزایش، ناشی از شیوع روز افزون چاقی مادران بوده است.

در حالی که چند دهه پیش، وضع استانداردهای بهداشتی و دستور العمل‌های مناسب در هنگام زایمان، باعث شده بود مرگ و میر زنان در زمان زایمان به حداقل خود برسد اما این بار گزارش‌ها نشان می‌دهد چاقی غول دیگری است كه جان مادران را تهدید می‌کند.

به گفته این محققان، بررسی‌ها نشان می دهد  که نیمی از موارد مرگ و میر مادران که طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده، ناشی از اضافه‌وزن و چاقی آنها بوده است.

در گزارش‌های موجود در پرونده‌های این موارد، علت مستقیم مرگ، بیماری‌های قلبی مادر، سقط جنین، تشکیل لخته خون، دیابت و عفونت عنوان شده است.

همچنین چاقی مادران می‌تواند باعث به دنیا آمدن نوزادی شود که در سال‌های بعد، احتمال چاق شدن او هم زیاد است.

به گفته کارشناسان بهتر است اصلاح شیوه‌های غلط زندگی، به ‌خصوص ورزش و رژیم غذایی سالم، خیلی پیشتر از باردار شدن خانم‌ها شروع شود.

به اعتقاد آنان، تنظیم رژیم غذایی- طوری که هم مادر و جنین بتوانند کالری مورد نیازشان را تامین کنند و هم وزن مادر کاهش پیدا کند-مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha