سلامت نیوز : مشاور معاونت آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اعتدال در نظام سلامت تعاریف مختلفی می‌تواند داشته باشد، گفت: به نظر من تعریف درست این واژه حاکمیت عقلانی ارزش‌هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر یزدانی در همایش "دولت تدبیر و امید، دانشگاه‌های علوم پزشکی، چالش‌ها و ساختارها" با اشاره به اینکه مخاطب اصلی برنامه‌های اعتدال در نظام سلامت، مدیران، سیاست‌گذاران و نقش‌آفرینان در عرصه سیاست هستند که باید رفتار خود را بر اساس الگوی خاصی تنظیم کنند، اظهار کرد: نتیجه برقراری اعتدال در نظام سلامت باید در دو بخش رفتارعمومی سیاستگذاران و همچنین سیاست‌های سلامت آنان تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است برداشت‌های متفاوتی از اعتدال در نظر گرفته شود و واژه اعتدال در مقابل واژه‌هایی چون بنیادگرایی، تعصب و یا افراط و تفریط قرار داده شود، تصریح کرد: این تعاریف هیچ یک نمی‌توانند تعریف درست و کاملی از اعتدال باشند، بلکه تعریف درست این واژه حاکمیت عقلانی ارزش‌هاست.

دکتر یزدانی در ادامه با برشمردن انواع اعتقادات و باورهایی که انسانها در جوامع می‌توانند داشته باشند، خاطرنشان کرد: یکی از انواع این اعتقادات باور دینی است و باور دینی مسئولین همواره در تصمیم‌گیری‌ها و ارزش گذاری‌های آنها تاثیر می‌گذارد و گاه تفاوت بین این ارزش‌ها و نظام ارزشی در هر یک از افراد باعث می‌شود تا سیاست‌ها از مسیر اعتدال خارج شود.

مشاور معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه سیاست‌های مسئولین باید بر اساس ارزش‌هایی باشد که با آن سیاست خط و ربط مناسب داشته باشد، تصریح کرد: در حال حاضر در جامعه جهانی سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد امری جا افتاده است، البته شواهد در هر جای دنیا ممکن است، متفاوت بوده و امری جهانی نیست.

رئیس دانشکده آموزش علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با بیان اینکه ارزش‌ها باید به شکل یک نظام منسجم درآیند که در آن اخلاق فضیلت مدار در کنار اخلاق وظیفه مدار گسترش پیدا می‌کند، تصریح کرد: اخلاق فضیلت‌مدار به این معناست که در سطح سیاست‌گذاری‌های سلامت افراد نباید از حوزه اعتدال خارج شوند و اخلاق وظیفه مدار در کنار آن کدهای اخلاقی و رفتار سیاسی را برای افراد مشخص می‌کنند.

به گفته دکتر یزدانی، در حال حاضر کدهای اخلاقی مشخصی برای افراد در حوزه سیاست‌گذاری سلامت تعیین نشده است،اما در حوزه طب و آموزش این کدهای اخلاقی جهت انجام وظیفه پزشکان تبیین شده است.

وی با بیان اینکه با تدوین یک نظام ارزشی منسجم لازم است مرجع مشخصی در نظام سیاست‌گذاری احیا شود، گفت: از طریق ایجاد یک مرجع مشخص در نظام سیاست‌گذاری می‌توان شاخص‌های سلامت را بهبود بخشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha