سلامت نیوز : یک کارشناس اقتصاد و سلامت با اشاره به اینکه تخصص‌گرایی در دانشگاه‌ها یکی از آفات نظام سلامت است، تصریح کرد: این امر بخش عمده‌ای از هزینه‌های سلامت را به خود جلب می‌کند و باعث می‌شود نظام سلامت از مسیر اعتدال منحرف شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر ملک افضلی در همایش «دولت تدبیر و امید، دانشگاه‌های علوم پزشکی، چالش‌ها و راهکارها» با بیان اینکه نظام سلامت باید به مسائلی چون ارتقاء شاخص‌های سلامت در سطح جامعه توجه داشته باشد، خاطرنشان کرد: ارتقای نظام سلامت در سه حوزه پیشگیری از بیماری، تشخیص زودرس و غربالگری اتفاق می‌افتد و در حال حاضر توجه چندانی به هر سه این حوزه‌ها در کنار یکدیگر نمی‌شود.

وی افزود: خانه‌های بهداشت در روستاها با توجه به بحث پیشگیری از بیماری توانستند علاوه بر ارتقای سلامت هزینه‌های درمان را نیز کاهش داده است و کمبود توجه به بحث پیشگیری در حال حاضر یکی از نقاط ضعف سیستم آموزش و ارائه خدمات در نظام سلامت است.

این کارشناس اقتصاد و سلامت در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسائل مهم در نظام سلامت آن است که این نظام باید از جامعه در مقابل تهدیدهای سلامت دفاع کند، افزود: یکی دیگر از مسائلی که نظام سلامت در حال حاضر با آن مواجه است آن است که باید هزینه‌های سلامت را به گونه‌ای تنظیم کند که هیچ خانواده‌ای به دلیل نداشتن درآمد کافی با بحران‌های سلامتی مواجه نشود.

ملک افضلی در ادامه با بیان اینکه ایجاد امکان دسترسی همگانی به نظام سلامت یکی دیگر از چالش‌های مهم نظام سلامت است، خاطرنشان کرد: در کنار آنکه همه مردم باید بتوانند از مراقبت‌های اولیه و نیازهای اساسی سلامت برخوردار باشند، نظام سلامت باید مردم محور باشد به این معنی که بتواند مردم را به گونه‌ای توانمند کند که بتوانند از سلامت خود، خانواده و جامعه محافظت کرده و در قبال آنها احساس مسئولیت کنند.

وی با تاکید بر نقش مردم‌سالاری در نظام سلامت و تاثیر آن در هدایت سیاست‌های این نظام اظهار کرد: در کنار مدیران و سیاست گذاران و نقش‌آفرینان عرصه سیاست در نظام سلامت جامعه، همه افراد در جامعه به طور کلی باید از مسائل سلامتی آگاه بوده و اجازه اظهار نظر در این زمینه را داشته باشند.

ملک افضلی تصریح کرد: در صورت آگاهی بخشی به مردم افراد می‌توانند سیاستگذاران را به راه صحیح هدایت کنند، بنابراین نقش اساسی در نظام سلامت را باید بر عهده خود مردم قرار داد و این امر تنها با توانمند کردن آنها محقق می‌شود.

این کارشناس اقتصاد و سلامت با تاکید بر اینکه یکی از آفت‌های کنوی نظام سلامت، تخصص‌گرا شدن دانشگاه‌های علوم پزشکی است، تصریح کرد: این تخصص‌گرا شدن در حال حاضر نظام سلامت را منحرف کرده و آن را از حد اعتدال خارج می‌کند. و این تقصیر به گردن خود پزشکان و متخصصان است که به خاطر نگاه اشتباه به آموزش‌های پزشکی در نظام سلامت انحراف ایجاد می‌کنند.

دکتر ملک افضلی با بیان اینکه در حال حار تمایل به تخصص‌گرایی در دانشگاه‌های علوم پزشکی افزایش یافته و ملاکی برای سنجش اعتبار این دانشگاه‌ها شده است، خاطرنشان کرد: این تخصص‌گرایی آفت وحشتناکی است که بسیاری از هزینه‌های سلامت را به شدت به سمت خود جلب می‌کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه پراکندگی برنامه‌ها در نظام سلامت یکی دیگر از آفت‌هایی است که باعث می‌شود نظام سلامت از انسجام خارج شود اظهار کرد: در حال حاضر هر یک از سازمان‌های مربوط به این نظام برنامه جدا از همی دارند و هر یک از برنامه‌های دیگری بی‌خبر است، در حالی که لازم است نظام سلامت از یک رهبری قاطع و محکم برخوردار باشد.

وی افزود: این پراکندگی برنامه همچنین باعث شده است مسئولان هر یک از سازمان‌ها در مجلس با یکدیگر بر سر بدست آوردن بودجه بیشتر رقابت کنند.

این کارشناس اقتصاد و سلامت همچنین با بیان اینکه رویکرد تجاری در حوزه سلامت یکی دیگر از آفت‌های کنونی نظام سلامت است، گفت: در حال حاضر این رویکرد همه وجود نظام سلامت را از سمینارها گرفته تا مطب‌ها و بیمارستان‌ها فرا گرفته است. در نتیجه باید بر اساس شواهدی که در سازمان جهانی بهداشت نیز مطرح شده است نظام سلامت را در کشور به شکل راهبردی رهبری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha