مدیرکل صلاحیت حرفه‌ای سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه نام پزشکان با لابی گری از قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی حذف شد گفت: دکتر هاشمی در جریان امر قرار گرفته است وی پیگیر این موضوع است و ما نیز مکاتبات جدید همراه با مستندات را برای وزیر ارسال کرده‌ایم که امیدواریم ترتیب اثر داده شود.

پزشکان به شمول قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی بازگردند/حذف نام پزشکان با لابی‌گری
سلامت نیوز : مدیرکل صلاحیت حرفه‌ای سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه نام پزشکان با لابی گری از قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی حذف شد گفت: دکتر هاشمی در جریان امر قرار گرفته است وی پیگیر این موضوع است و ما نیز مکاتبات جدید همراه با مستندات را برای وزیر ارسال کرده‌ایم که امیدواریم ترتیب اثر داده شود.

دکتر حجت‌اله مقیمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره جزئیات اجرای قانون ارتقای بهره‌وری خدمات بالینی برای پزشکان عمومی توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: این قانون مصوبه دولت بود و نه مصوبه وزارت بهداشت. بر این اساس مصوب شد خدمات گروهی از کارکنان بالینی که در جایگاه‌های مهم نظام سلامت فعالیت می‌کنند، با افزایش بهره‌وری همراه شود.

وی ادامه داد: از جمله موارد مندرج در این قانون، در نظر گرفتن سختی کار، کاهش ساعت کاری و ... بود. انتظار نداریم پزشکان ساعات متمادی کار کنند، زیرا کار و فعالیت آنها باید با مطالعات جانبی همراه باشد و اطلاعات خود را بروز کنند. درواقع مطالعه قسمتی از کار یک پزشک محسوب می‌شود.

این عضو انجمن علمی پزشکان عمومی با بیان اینکه پزشکی که 10 سال پیش فارغ‌التحصیل شده است، اگر بخواهد از روش‌های 10 سال پیش برای درمان بیمار خود استفاده کند، در حق وی اجحاف کرده است، گفت: هدف ارتقای بهره‌وری افزایش کیفیت و بازده ارائه خدمات برای گروه‌هایی چون پرستاران بود که به وزارت بهداشت ابلاغ شد ولی متاسفانه وزارت بهداشت وقت با لابی‌هایی که صورت گرفت اسم پزشکان را از این قانون حذف کردند و پس از آن قانون توسط وزیر بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد.

مقیمی با اشاره به اینکه کل پزشکان از قانون ارتقای بهره‌وری حذف شدند، گفت: در نظر بگیرید در یک مجموعه درمانی اگر تکنیسین اتاق عمل نباشد، جراح بگوید خودم انجام می‌دهم و یا پرستار خدماتش به نحوی قابل جبران است، اما اگر پزشک را از این مجموعه بگیرید، سیستم به کلی تعطیل خواهد شد، درواقع راس هرم درمانی را از قانون ارتقای بهره‌وری حذف کردند.

مدیرکل صلاحیت حرفه‌ای سازمان نظام پزشکی ادامه داد: چندین مکاتبه از سوی نظام پزشکی در آن زمان پیرو حذف پزشکان از قانون ارتقای بهره‌وری صورت گرفت. ولی متاسفانه پاسخی دریافت نشد و گویی نامه‌های ما به یک چاه بی‌ سر و ته‌ای ارسال می‌شد. درواقع همان لابی که باعث حذف نام پزشکان شدند اجازه رسیدن نامه‌ها به دست وزیر بهداشت را هم ندادند.

مقیمی با بیان اینکه دکتر هاشمی در جریان امر قرار گرفته است، گفت: وی پیگیر این موضوع است و ما مکاتبات جدید همراه با مستندات را برای وزیر ارسال کرده‌ایم.

وی ادامه داد: کما اینکه قانون ارتقای بهره‌وری برای پرستاران و کارکنان اورژانس هم به طور نیم بند اجرا می‌شود. پرستار هم بخشی از نظام سلامت است و جدا کردن کارکنان نظام سلامت از یکدیگر اشتباه است.

این پزشک عمومی با اشاره به زحمات بسیار پرستاران و بروز بحران کمبود پرستار در کشور گفت: صحیح نیست که قانون برای این گروه هم به شکل ناقص اجرا می‌شود و ساعات کار طولانی دارند و ...

وی با بیان اینکه قانون ارتقای بهره‌وری قانون خوبی است اما در اجرای آن با مشکلاتی مواجه هستیم، گفت: هنوز تصمیم قاطع برای اجرای آن وجود ندارد. در اجرا دو تا سه مانع وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به کمبود منابع مالی اشاره کرد.

مدیرکل صلاحیت حرفه‌ای سازمان نظام پزشکی افزود: انتظار داریم مشکلات حل شوند و به استناد کمبود مالی نباید فشار زیادی روی پزشک و پرستار وارد کنیم این در حالیست که کشیک‌های طولانی برای پزشکان در نظر می‌گیرند و هیچ آیین‌نامه و قانونی وجود ندارد که پزشک بتواند بر اساس آن ساعاتی را در شیفت کشیک‌اش استراحت کند.

مقیمی با اشاره به اینکه دومین مشکل، کمبود نیروی انسانی است، اظهار کرد: تعداد زیادی از شبکه‌های بهداشتی روستایی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در راسش یک پزشک باشد اما چون وزارت بهداشت اجازه استخدام ندارد، پزشک هم حضور ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha