غالب مشکلاتی که پروتزها ایجاد می‌کنند مربوط به خطای پزشکی است زیرا کیفیت اغلب این لوازم در بازار ایران مطلوب است. این در حالی است که بهارستان نشین‌ها وجود محصولات پزشکی غیراستاندارد را در کشور تایید می‌کنند و بیمارستان‌ها نیز خرید پروتزها را به عهده بیمار می‌گذارند و هیچ مسئولیتی را در قبال کیفیت این کالاها به عهده نمی‌گیرند.

تایید وجود پروتزهای چینی، هندی و قاچاق در بازار
سلامت نیوز : پروتزها نقش مهمی در زندگی بدون نقص برای انسان‌ها بازی می‌کنند و باید به عنوان یک اندام در بدن وجود داشته باشند اما همین وسیله مهم مشکلاتی را به استفاده‌کنندگانش تحمیل می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ البته ابوالحسن قیصری، دبیر انجمن راینولوژی ایران معتقد است که غالب مشکلاتی که پروتزها ایجاد می‌کنند مربوط به خطای پزشکی است زیرا کیفیت اغلب این لوازم در بازار ایران مطلوب است. این در حالی است که بهارستان نشین‌ها وجود محصولات پزشکی غیراستاندارد را در کشور تایید می‌کنند و بیمارستان‌ها نیز خرید پروتزها را به عهده بیمار می‌گذارند و هیچ مسئولیتی را در قبال کیفیت این کالاها به عهده نمی‌گیرند.


خطای پزشکی، مشکل پروتزها
شاید عادت کرده باشیم که بارها مشکل‌های ایجاد شده در پزشکی را به گردن یکدیگر بیندازیم. در قسمت پروتزها نیز به طورمعمول دستگاه یا شرکت تولید کننده مقصر مشکل‌های پیش آمده اعلام می‌شود، اما دبیر انجمن راینولوژی ایران مشکلات به وجود آمده برای بیماران را ناشی از قصور پزشکان می‌داند و در این زمینه به «حمایت» می‌گوید: پروتزهای تقلبی در کشور وجود ندارد و اکثر مشکلاتی که ایجاد می‌شود ناشی از استریل نبودن اتاق عمل و قرار نگرفتن پروتز در جای مناسب است که در این زمان بخصوص برای پروتزهای صورت عملکرد پزشک می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و هرگونه اشتباه او مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می‌کند.

البته «ابوالحسن قیصری» می‌گوید: در گذشته شرکتی فرانسوی پروتزهای سرطان‌زا تولید می‌کرد که از بازار جمع شد، اما پس از آن هیچ موردی وجود ندارد که بر سرطان‌زایی یا تقلبی بودن پروتزها صحه بگذارد.وی درباره جنس پروتزها نیز توضیح می‌دهد: پروتزها باید از جنسی باشند که در بدن ماندگار شوند و اندام‌ها آنها را به عنوان جسم خارجی قبول کنند. برای شناخت این لوازم بهترین مشاور‌ها پزشکان هستند بنابراین توصیه می‌شود که برای خرید هر نوع پروتزی از پزشک معالج کمک بگیرید.

سخنان ضد و نقیض درباره پروتزهای غیراستاندارد
اما تمام ماجراهای پروتزها به مواردی که قیصری ذکر کرد، منتهی نمی‌شود زیرا این موضوع به همین سادگی‌ها هم نیست، چون برخی از مسئولان معتقدند که وسایل غیر استاندارد پزشکی در کشور وجود دارد تا جایی که گاهی جان بیماران را تهدید می‌کند.این در حالی مطرح می‌شود که یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است در وضعیت فعلی که کشور ما تحریم است پروتزهای چینی و هندی به کشورمان وارد می‌شوند. پروتزهایی که بی کیفیت هستند و ممکن است مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کنند.«رسول خضری» در خصوص جنس‌های بی‌کیفیت قاچاق به «حمایت» می‌گوید: این جنس‌ها نه تنها بدون کنترل کیفیت وارد کشور می‌شوند بلکه بدون مهر تایید وزارت بهداشت نیز در بازار به بیماران فروخته می‌شوند. البته وی وجود خطای پزشکی را در بیمارستان‌ها رد نمی‌کند و معتقد است که اشتباه پزشکان جایگاه خاصی دارد.

خرید پروتزها توسط بیمار
نکته دیگر فقدان پروتزها در داخل بیمارستان‌هاست که بر این اساس بیمار مجبور است تا به خارج از بیمارستان برای تهیه این اقلام مراجعه کند این در حالی است که نمایندگان مجلس وجود پروتزهای تقلبی و غیر استاندارد را به کشور تایید می‌کنند.اما رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران خرید پروتز توسط بیماران را به نفع آنان می‌داند و به «حمایت» می‌گوید: بیمارستان‌ها به دلیل اینکه به طور عمده این لوازم را می‌خرند ممکن است جنس مرغوب خریداری نکنند و پزشک هم هنگام عمل جراحی مجبور است از لوازمی که در اختیارش قرار دارد استفاده کند.

ایرج خسرو نیا بیان می‌کند: قیمت پروتزها متفاوت است به طوری که طبق قیمت دلار تغییر می‌کند بنابراین بیمارستان نمی‌تواند قیمت اصلی را به مردم اعلام کند. وی از وجود پروتزهای تقلبی در بازار ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: هنوز گزارشی از وجود چنین پروتزهایی در بازار به دست نیامده است.

همه این موضوع‌ها در حالی بیان می‌شوند که دود این بی‌اعتنایی‌ها فقط به چشم بیماران می‌رود و بیمار با صرف هزینه‌هایی که گاهی هم گزاف است نه تنها نمی‌تواند امیدی به بهبودی داشته باشد بلکه ممکن است در اثر استفاده از این پروتزها به بیماری‌های دیگری نیز مبتلا شود، موضوعی که باید وزارت بهداشت با قاطعیت در آن ورود پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha