شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 87150

برخلاف تصور عده ای که ازدواج را هندوانه سربسته می دانند در ازدواج دست شما برای پیش بینی باز است؛ آن هم به وسیله بررسی نوع رفتار دو فرد پیش از ازدواج.

۶ مهارت برای یک ازدواج موفق
سلامت نیوز : خیلی شنیده ایم که می گویند پیش بینی فلان کار یا اتفاق سخت است و به راحتی نمی شود آینده آن را دید. البته که در بسیاری از موارد همین طور است اما برخلاف تصور عده ای که ازدواج را هندوانه سربسته می دانند در ازدواج دست شما برای پیش بینی باز است؛ آن هم به وسیله بررسی نوع رفتار دو فرد پیش از ازدواج...

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ صاحب نظران معتقدند که یک شاخص ارزشمند، که می توان بر اساس آن آینده یک ازدواج را پیش بینی کرد، کیفیت رفتار افراد پیش از ازدواج است و تقویت ۶ عامل در زندگی مشترک که در ادامه به آن اشاره می شود.

به زبان ساده تر، میزان آشنایی و تسلط افراد بر این عوامل شاخص خوبی است که پیش بینی کنیم، زندگی مشترک افراد چقدر موفق خواهد بود.

به طور مثال حامد از آن دسته جوانانی است که نمی خواهد با چشم بسته ازدواج کند و یکی از دغدغه هایش یافتن عواملی است که او را در پیش بینی یک ازدواج موفق یاری می کند. او البته در این زمینه تحقیق های زیادی انجام داده و به این نتیجه رسیده است که بیشتر صاحب نظران امروزی معتقدند با این همه دستاورد علمی که در زمینه فرآیند های ارتباطی زوج و عوامل مؤثر در سلامت رابطه زوجین وجود دارد؛ تا حد زیادی می توان یک ازدواج موفق یا ناموفق را پیش بینی کرد.

حامد در این زمینه با یک مشاور خانواده هم مشورت می کند که تا حدود زیادی راهکارهایی عملی برای پیش بینی یک ازدواج موفق پیش روی او قرار می گیرد. مشاورش به او می گوید که ابتدا باید شناخت کاملی از رفتارها و خصوصیت های اخلاقی فرد مورد نظرش داشته باشد و سپس در جلسات خواستگاری به بررسی این موارد بپردازد که آیا او و همسر آینده اش انتظارات واقع بینانه ای از مشکلات ازدواج دارند؟ آیا می توانند مشکلات و اختلاف نظرهایشان را بدون تعارض و تنشی جدی حل کنند؟ آیا شخصیت همسرش را می شناسد و احساس خوبی نسبت به شخصیت او دارد؟ توافق هایشان در زمینه های مختلف تا چه حد است؟ و در نهایت آیا می توانند در زندگی مشترک نقشی برابر ایفا کنند یا خیر؟

حامد با کمک مشاورش به این نتیجه می رسد که با بررسی این عوامل و یافتن پاسخی دقیق در این زمینه می تواند تا حدودی آینده ازدواجش را پیش بینی کند.

این 6 عامل را بیشتر بشناسیم

مهدی میرمحمد صادقی در کتاب آموزش پیش از ازدواج ۶ ویژگی را به عنوان عوامل پیش بینی کننده ازدواج موفق برای زوجین مطرح کرده است:

یکی از یافته های بسیار ارزشمند محققان این است که، نحوه آشنایی پیش از ازدواج شاخص فوق العاده ارزشمندی برای پیش بینی موفق ازدواج است. به زبان ساده، رفتار دو نفر پیش از ازدواج شاخص خوبی است برای این که پیش بینی کنیم که ازدواج آن ها موفق خواهد بود یا نه؟! محققان به این نتیجه رسیده اند که زوجین شاد و راضی که با طیب خاطر و رضایت زندگی مشترک خود را شروع می کنند، کسانی هستند که انتظارات واقع بینانه ای از مشکلات ازدواج دارند، خوب ارتباط برقرار می کنند، تعارض ها را به شکل مناسب حل می کنند، احساس خوبی از شخصیت همسر خود دارند، بر سر ارزش های اخلاقی و مذهبی با یکدیگر توافق دارند و نقشی برابر در ارتباط با هم ایفا می کنند.

توضیح هر کدام از این موارد به طور مجزا در ادامه بیان شده است.

۱ - داشتن انتظارات واقع بینانه از ازدواج: زوج های موفق با خوش باوری و ساده لوحی به سوی ازدواج گام برنمی دارند. آن ها مشکلات ازدواج را نادیده نمی گیرند و متوجه هستند که «زندگی» همیشه ساده و بدون مشکل نخواهد بود و نیست. بیشتر زوج های موفق بر این نکته وقوف دارند که در صورتی زندگی خوشایندی خواهند داشت، که با هم برای این زندگی تلاش کنند.

۲ - آشنایی با مهارت های ارتباط سالم: توانایی ابراز و بیان به طور موثر، برای ازدواج موفق امری حیاتی است.

مهارت های ارتباط مثبت از زمره مهم ترین مهارت های ارتباطی است که همسران می توانند آن را فرا گیرند و در بهبود آن تلاش کنند.

۳ - حل تعارض ها به شکل مناسب : نداشتن توافق در مورد برخی امور، در هر ارتباطی اجتناب ناپذیر است.

همسران بی شک بر سر تمام امور با هم توافق ندارند، اما لازم است که بدانند و یا بیاموزند که چگونه با وجود تعارض ها با موفقیت کار کنند و اثربخش باشند.

هر چند در نظر گرفتن اختلاف نظرها و تعارض ها و حل آن پیش از ازدواج به همسران شانس بیشتری برای زندگی شادتر خواهد داد.

۴ - داشتن احساس خوب از شخصیت همسر خود: بسیار مهم است که صادقانه و از صمیم قلب فردی را که با او قصد ازدواج دارید، دوست بدارید.

یا به عبارت دیگر، همسر شما باید همانند بهترین و صمیمی ترین دوست شما باشد. البته نه به این معنی که بعد از ازدواج دیگر به دوستان صمیمی نیازی ندارید، بلکه منظور این است که هر چه ویژگی های همسرتان بیشتر به گونه ای باشد که در جرگه دوستان صمیمی قرار گیرد، ارتباط موفق تر و شادتری خواهید داشت. دوست داشتن شخصیت همسر، عامل مهمی در ارتباط سالم است.

۵ - توافق بر سر ارزش های اخلاقی و مذهبی: همسران موفق، با داشتن باورهای مشترک، احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری می کنند و معمولاً درباره ارزش ها و باورهای اخلاقی و مذهبی دارای توافق عام و کلی هستند. ارزش های مشترک، بنیان و پایه ای مهم برای بنای ارتباط همراه با مراقبت و پایداری است.

۶ - داشتن نقش برابر در ارتباط با یکدیگر: همسران موفق به یکدیگر اجازه می دهند تا علایق فردی و توانمندی های بالقوه خود را رشد دهند. برای آن ها مهم است که همسرشان همانی شود که می تواند باشد. آن ها یکدیگر را به داشتن روابط خویشاوندی و حفظ دوستی های قدیمی تشویق می کنند، چرا که این گونه روابط، زندگی را پربارتر می سازد و به آن غنا می دهد. همسران شاد می توانند رضایت را در تمام موقعیت ها درک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha