سلامت نیوز : وزارت بهداشت اعلام کرد: آسیب شبکیه بر اثر بیماری دیابت شایع‌ترین علت کوری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت ، سبیکه منتظریان، پزشک واحد دیابت گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: شبکیه داخلی‌ترین لایه چشم بوده که امواج نورانی را به پیام‌های عصبی تبدیل می‌کند و به سوی مغز می‌فرستد.

منتظریان افزود: سن بیمار به‌هنگام تشخیص بیماری دیابت و مدت زمانی که دچار بیماری است بر به‌وجودآمدن آسیب شبکیه و شدت آن اثر دارد و هر چه طول بیماری دیابت بیشتر باشد، احتمال آسیب به شبکیه بیشتر و شدت آن زیادتر می‌شود.

پزشک واحد دیابت گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت نیشابور ادامه داد: ۱۰۰ درصد بیماران دیابتی نوع یک و ۷۵ درصد مبتلایان دیابت نوع دو بعد از ۲۰ سال از آغاز بیماری دیابت دچار آسیب شبکیه می‌شوند.

منتظریان با بیان اینکه کنترل قند خون اثر بسیار مهمی در به تعویق انداختن آسیب شبکیه دارد، خاطرنشان کرد: کسانی که قند خونشان را به دقت کنترل می‌کنند بسیار دیرتر از آنهایی که قندهای خون غیرطبیعی دارند دچار آسیب چشمی ناشی از دیابت می‌شوند.

وی در رابطه با اینکه بیماری دیابت چگونه سبب آسیب به شبکیه و کاهش بینایی یا کوری می‌شود، گفت: بر اثر بیماری دیابت، عروق آسیب می‌بینند، آسیب عروقی در هر جایی می‌تواند رخ دهد، آسیب عروق در اندام‌ها در پدید آمدن زخم‌های پای افراد دیابتی موثر است.

پزشک واحد دیابت گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: در مراحل اولیه آسیب شبکیه بر اثر دیابت، عروق خونی شبکیه ضخیم، تنگ و پیچ‌خورده می‌شوند و همچنین از دیواره آنها پلاسما نشت می‌کند که سبب تاری دید می‌شود.

منتظریان اظهار داشت: بر اثر برآورده نشدن نیازهای غذایی و اکسیژن سلول‌های بینایی در مراحل پیشرفته‌تر بیماری، رگسازی در شبکیه شروع می‌شود.

وی اضافه کرد: رگ‌های جدید بسیار شکننده هستند، در درون چشم خونریزی می‌کنند، سبب کندگی شبکیه می‌شوند و در نهایت آسیب جدی به بینایی و کوری را سبب می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha