شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳
سلامت نیوز : در روزهای گذشته شاهد انتشار اخبار، گزارش‌ها و مطالب گوناگونی درباره دستگیری افراد زورگیر، خفت‌گیر و همچنین سارقانی بودیم که با توسل به سلاح سرد و گرم با تهدید هموطنان از آنها زورگیری می‌کردند، این افراد در پایتخت و تعدادی از کلانشهر‌های کشور دست به این اقدام مجرمانه می‌زدند. این در حالی است که در یک هفته گذشته انتشار این اخبار در رسانه‌ها و فضای مجازی افزایش یافته است و حتی در مواردی پلیس با دستگیری تعدادی از مجرمان سابقه‌دار از مردم و شهروندان خواسته است تا برای شناسایی و شکایت از زورگیران به ادارات مبارزه با سرقت پلیس آگاهی در سراسر کشور مراجعه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ شواهد موجود نشان می‌دهد که این آسیب اجتماعی این روزها به یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های اصلی مردم پایتخت و دیگر کلانشهر‌های کشور تبدیل شده است، آسیبی که باعث شده است تا در بین مردم، مناطقی از کلانشهر‌های کشور به عنوان منطقه جرم‌خیر و در اصطلاح پاتوق زورگیران شهرت داشته باشد. از سوی دیگر از نگاه بسیاری از کارشناسان اجتماعی و روانشناسان، رشد منحنی پدیده‌هایی مانند زورگیری و خفت‌گیری در جامعه امنیت روانی و آسایش شهروندان در آن جامعه را به‌صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد، چرا که انتشار مرتب اخباری درباره زورگیری و دستگیری باند‌های مخوف زورگیر در کشور این شائبه را در اذعان عمومی ایجاد می‌کند که آیا به‌راستی منحنی وقوع سرقت به شیوه زورگیری سیر صعودی داشته است؟

باند بزرگ سارقان زورگیری متلاشی شد

در تازه‌ترین خبری که روز گذشته – جمعه- در تعدادی از رسانه‌ها منتشر شده است، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از انهدام بزرگ‌ترین شبکه زورگیری، سرقت، شرارت و آزار دختران جوان در پایتخت خبر داد و از هموطنان خواست اگر از این افراد شکایتی دارند به اداره آگاهی تهران بزرگ مراجعه کنند. این افراد شرور پسران جوانی هستند که با همدستی چند دختر که به واسطه اعتیاد مورد اغفال آنان قرار گرفته‌اند، کلکسیونی از شرارت و زورگیری را در کارنامه خود جمع‌آوری کرده‌اند.

و اما آغاز ماجرا

ماجرا از آنجا شروع شد که در حوالی میدان بار مرکزی تهران ماموران کلانتری موفق به شناسایی یک دستگاه پراید سرقتی با سابقه زورگیری و دستگیری سرنشینان آن به نام‌های «سمیه» و «حسین» شدند که ادعا کردند خودرو متعلق به فردی به نام «حمیده» بوده و آنها از جریان سرقت بی‌اطلاع هستند. اما با حضور مالک خودرو در کلانتری بلافاصله حسین و سمیه به عنوان 2 نفر از 3 سارق خودرو که مدتی قبل و با قمه خودرو را به شیوه زورگیری به سرقت برده‌اند شناسایی می‌شوند. در ادامه تحقیقات مشخص شد که هویت اصلی حسین «مهدی‌- ب» با 6 بار سابقه دستگیری و هویت اصلی سمیه هم «سحر-و» دارای سوابق دستگیری به اتهام نگهداری و مصرف موادمخدر و دایر کردن مرکز استعمال موادمخدر است که با همکاری فردی به نام حمید اقدام به سرقت خودرو کرده‌اند. به این ترتیب ماموران اقدام به شناسایی «حمید- م» به عنوان یکی از مجرمین سابقه‌دار منطقه خانی‌آباد کردند که پیش از این بارها به اتهام ارتکاب جرائم مختلف سرقت، موادمخدر و ضرب و جرح دستگیر و روانه زندان شده است.

قمه، شوکر و تیزی در دستان زورگیران

پلیس با بررسی پرونده‌های مشابه و دعوت از مالباختگان خواهان شناسایی این افراد می‌شود که در این میان فرد دیگری که از سوی متهمان مورد تهدید، ضرب و جرح و زورگیری قرار گرفته بود توانست متهمان را شناسایی کند. وی در این باره گفت: در منطقه سه‌راه آذری منتظر ماشین به‌سمت خیابان شمشیری بودم که یک پراید سفیدرنگ با 3 سرنشین - دو مرد و یک زن - توقف کرد و من سوار شدم اما وقتی از چراغ قرمز سه‌راه بوتان عبور کردیم هر چهار در ماشین قفل شد و مردی که عقب نشسته بود، با تهدید قمه و شوکر، همه اموال همراهم شامل گوشی تلفن همراه، وجه نقد و یک عدد عابربانک همراهم را گرفت و مجبورم کرد تا رمز عابربانک خود را نیز به آنها بدهم.

سحر دست به قمه می‌شود

در ادامه مراجعه مالباختگان، یکی از این افراد سحر را به‌طور کامل مورد شناسایی قرار می‌دهد و گفته است: از میدان آزادی به سمت کرج در حال حرکت بودم که آقا و زن جوانی تقاضای دربست به مقصد وردآورد کردند. زن جوان در صندلی عقب و مرد جوان نیز در صندلی جلو نشست که ناگهان زن جوان یک چاقو به پهلویم گذاشت و مرد جوان نیز پیراهنم را گرفت و او نیز یک چاقو زیر گلویم گذاشت و پس از گرفتن پول و حلقه ازدواجم مرا از ماشین بیرون انداختند و اقدام به فرار کردند.

حمید «مجتبی»، «شاهین» و «سعید» را لو می‌دهد

ساعت 7 بعدازظهر 23 مهر امسال ماموران کلانتری 152 هنگام گشت‌زنی در محدوده بوستان بهار، موفق به شناسایی حمید به عنوان متهم تحت تعقیب پلیس شدند. حمید با مشاهده ماموران قصد متواری شدن را داشت که طی یک تعقیب و گریز، از سوی ماموران دستگیر و به کلانتری منتقل شد.

با توجه به سوابق متعدد «حمید» در کلانتری، وی در همان اعترافات اولیه به زورگیری دو دستگاه پراید به همراه سه نفر از دوستان و همدستانش به نام‌های «مجتبی»، «شاهین» و «سعید» اعتراف کرد و بیان داشت که همه این اقدامات به سرکردگی «سعید - خ» انجام شده است.

دستگیری سرکرده گروه

براساس اطلاعات به دست آمده، سرکرده گروه پس از اطلاع از دستگیری همدستان خود، زندگی مخفیانه‌ای را برای خود انتخاب و طی این مدت نیز یک قبضه اسلحه کمری تهیه کرده بود. سرانجام با انجام اقدامات گسترده پلیسی، سرکرده گروه نیز 26 آبان و طی یک تعقیب و گریز و شلیک چندین تیرهوایی دستگیر و در همان بازرسی اولیه، یک قبضه اسلحه کمری آماده شلیک از متهم کشف شد.

زورگیری به صورت پیاده

سعید که اعضای گروه ترس و وحشت زیادی از وی داشتند، پس از دستگیری و انتقال به پایگاه پنجم آگاهی در مقابل همدستانش به ده‌ها فقره زورگیری اعتراف کرد و به کارآگاهان گفت: هرجا که می‌شد اقدام به زورگیری می‌کردیم؛ با خودروهای سرقتی یا با موتوسیکلت و بعضی اوقات به صورت پیاده اقدام به سرقت و زورگیری می‌کردیم.

شناسایی متهمان از سوی ده‌ها مالباخته

با دستگیری تعداد دیگری از اعضای این گروه سارقان زورگیر و با توجه به اعترافات سرکرده و دیگر اعضای گروه، ده‌ها مالباخته برای شناسایی متهمان به پایگاه پنجم پلیس آگاهی دعوت شدند و متهمان از سوی تعداد زیادی از آنها مورد شناسایی قرار گرفتند. یکی از مالباختگان در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: پس از وصول چک بانکی به مبلغ 6 میلیون و 200 هزار تومان، 4 نفر با 2 دستگاه موتوسیکلت به سمت من حمله‌ور شدند.

تشکیل پرونده جداگانه با موضوع«آزار و اذیت»

در حالی که تعداد زیادی از مالباختگان با مراجعه به پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ اقدام به شناسایی متهمان و طرح شکایت از آنها کرده بودند، دختر 16 ساله‌ای با مراجعه به پایگاه پنجم و با شناسایی سرکرده گروه به کارآگاهان اعلام کرد که از سوی «سعید - خ» مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: از زمان دستگیری اعضای این گروه از سارقان زورگیر شاهد کاهش چشمگیری در وقوع سرقت‌های خشن در مناطق مختلف شهر تهران بویژه در مناطق خانی‌آباد، نازی‌آباد، شهرک ولی‌عصر، محدوده میدان میوه و تره‌بار مرکزی تهران، مهرآباد جنوبی و... بوده‌ایم که براساس اعترافات متهمان، اعضای این گروه از سارقان زورگیر علاوه‌بر این مناطق در دیگر مناطق شهر تهران از جمله آزادی، میدان کتاب، خیابان شریعتی، خیابان بهار جنوبی، خیابان انقلاب، آریاشهر و بهارستان نیز ارتکاب جرائم مشابه داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha