سلامت نیوز : اواخر سال 88بود که آلودگی 13نوع برنج وارداتی به فلزات سنگین، خبر ساز شد.اخباری که مسئولان وزارت بهداشت را به تکذیب موضوع واداشت،اما درنهایت این وزارت بهداشت بود که با انجام آزمایش های کنترلی بر روی برنج های مورد اشاره آلودگی شان را تایید کرد و طی نامه ای دستور داد این برنج ها از سطح بازار جمع آوری شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ حال پس از گذشت 4سال ،تازه ترین خبرها حکایت از آلودگی 7نوع برنج وارداتی و تولید داخل به انواع فلزات سنگین و قارچ آفلاتوکسین دارد. این بار خبرآلودگی برنج ها شامل برخی برنج های تولید داخل نیز می شود؛برنج هایی که این بار وزارت بهداشت خود بی هیچ بحث و جدلی آزمایش های تشخیصی را رویشان انجام داده و دستور جمع آوری شان از سطح بازار را نیز اعلام کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران و بر اساس نامه منتشر شده مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو خطاب به معاونان غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور،7نوع برنج وارداتی و ایرانی به دلیل آلودگی قارچی و آلودگی به فلزات سنگین باید از سطح بازار جمع آوری شود.

بر اساس این نامه دستوری که مبتنی بر گزارش آزمایشگاه های مرجع کنترل غذا و دارو و پس از انجام آزمایش های کنترلی روی برنج های موجود در بازار منتشر شده است برنج هندی با برند بابانور به دلیل بالاتر از استاندارد بودن میزان سرب و برنج پاکستانی زیتون به دلیل میزان بالای کادمیوم باید از سطح بازار فروش جمع آوری شوند.این درحالی است که برنج ستایش نیز میزان بالایی کادمیوم در خود دارد،برنج صدری هاشمی آستانه اشرفیه نیز از کادمیوم بالایی برخوردار است و برنج طارم محلی معطر فریدونکنار نیز به دلیل آرسنیک بالا باید از سطح بازار جمع آوری شود. بر اساس این گزارش برنج های توزیع شده با برند اویلا و برنج سیاه دم هاشمی دودی رشت نیز از میزان بالای سم آفلاتوکسین برخورداراست. دکتر هدایت حسینی مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی و آشامیدنی دراین نامه دستور جمع آوری تمامی 7نوع برنج ذکر شده را از سطح بازار و واحدهای بسته بندی برنج صادر کرده است.

چندی پیش نیز عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تکذیب اخبار منتشر شده مبنی بر آلوده بودن برنج های وارداتی از هند، به خانه ملت گفت: در حال حاضر کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس به جد پیگیر بررسی شایعات منتشر شده مبنی بر ورود دوباره برنج آلوده به کشور از هند است. وی با بیان اینکه موضوع آلوده بودن برنج های وارداتی از هند مربوط به دوره مجلس هشتم بود،اظهار داشت: در آن زمان به محض اطمینان از صحت آلوده بودن برنج های هندی جلوی واردات آن گرفته شد. در حال حاضر کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس به جد پیگیر بررسی شایعات منتشر شده مبنی بر ورود دوباره برنج آلوده به کشور از هند است. وی با تاکید بر اینکه تاکنون گزارش دقیق و موثقی از وجود سموم آرسنیک و کادمیوم در برنج های وارداتی از کشور هند به کمیسیون کشاورزی مجلس نرسیده است، تصریح کرد: در صورت محرز شدن وجود این سموم در برنج های وارداتی به طور حتم جلوی واردات آن به کشور گرفته خواهد شد.

دکتر کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم که یک رونوشت از نامه سازمان غذا و دارو برای اجرا به او ابلاغ شده است دراین زمینه به خراسان گفت:بر اساس نامه ابلاغ شده از سوی سازمان غذا و دارو مبنی بر آلودگی 7نوع برنج عرضه شده در بازار ،این مرکز پس از اعلام به تمامی دانشگاه های علوم پزشکی از آن‌ها خواسته است طبق مقررات و پس از احراز علایم تجاری ذکر شده در نامه نسبت به جمع آوری برنج های آلوده از سطح بازار اقدام کنند.ضمن اینکه تا زمانی که دستور العمل جدیدی از سوی سازمان غذا و دارو به این مرکز ابلاغ نشود ،کارشناسان این مرکز جمع آوری برنج های آلوده را در دستور کار خواهند داشت.

وی در ادامه در خصوص منشاء آلودگی های موجود در برنج های ذکر شده و مشکلاتی که ممکن است در بلند مدت برای مصرف کنندگان ایجاد شود اظهار داشت:برنج های آلوده که متاسفانه تعدادی از آن‌ها برنج های ایرانی است به فلزات سنگین و یا سم آفلاتوکسین آلوده است. آزمایش های انجام شده روی برنج ها حکایت از آلودگی این نمونه ها به فلزاتی مانند سرب،آرسنیک و کادمیوم دارد که مصرف آن‌ها در کوتاه مدت و بلند مدت عوارض بسیاری را روی سلامت مصرف کنندگان ایجاد می کند.وی علت آلوده شدن برنج به فلزات سنگین را آلوده بودن خاک،کود و یا آب مورد استفاده کشاورزان اعلام کرد و افزود:سم آفلاتوکسین نیز به دلیل رشد نوعی قارچ ایجاد می شود که علت اصلی رشد این قارچ شرایط بد نگهداری برنج در انبارهای مرطوب است.وی با تاکید بر اینکه میزان سموم و فلزات سنگین در برنج های گزارش شده کمی بیشتر از حد استاندارد وزارت بهداشت و موسسه استاندارد است و مصرف این محصولات عارضه آنی در مصرف کنندگان ایجاد نمی کند گفت: مصرف این محصولات در دراز مدت می تواند زمینه ساز بروز انواع سرطان در بین مصرف کنندگان شود و وزارت بهداشت نیز برای حفظ سلامت شهروندان دستور جمع آوری این محصولات از سطح بازار را صادر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha