سلامت نیوز : یک روانشناس با اشاره به عامل وراثت در ابتلای کودکان به بیش فعالی، برنامه غذایی مناسب به ویژه لبنیات، سوق دادن به سمت ورزش و هنر را در کاهش علائم این اختلال مؤثر دانست.

اصغر کیهان‌نیا در گفت‌وگو با فارس، گفت: به دلیل ارثی بودن بیش فعالی، کودک بیش‌ فعال مقصر نیست.

وی افزود: بیش فعالی توسط ژن‌های مربوط به کودک منتقل می‌شود و نباید کودک مبتلا به بیش فعالی را به خاطر چیزی که مقصر نیست تنبیه کرد و نادیده گرفت.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره اظهار داشت: اگر والدین بدانند که این اختلال با اراده و خواست کودک ارتباطی ندارد، او را درک کرده و رفتارش را تحمل می‌کنند.

کیهان‌نیا ادامه داد: از نشانه‌های مبتلایان به بیش فعالی می‌توان عدم تمرکز در تحصیل را نام برد. افکار این بچه‌ها مدام به این سو و آن سو می‌رود، بنابراین نمی‌توانند موقع یادگیری تمرکز کنند.

این متخصص بهداشت روانی درباره انواع درمان مبتلایان به بیش فعالی گفت: اولین گام در درمان بیش فعالی، برنامه غذایی مناسب است. استفاده از مواد قندی به دلیل انرژی‌ مضاعفی که در کودک به وجود می‌آورد، موجب تحرکات بیشتری می‌شود.

وی افزود: گفته می‌شود قند بچه‌های سالم با وجود مصرف مواد قندی در صورت عدم تحرک به 600 می‌رسد. بنابراین مصرف این مواد می‌تواند انرژی زیادی را در آنها به وجود آورد.

کیهان‌نیا اذعان داشت: متأسفانه یکی از مواد قندی که سر سفره اکثر خانواده‌ها دیده می‌شود نوشابه است این ماده در بدن انرژی زیادی تولید می‌کند که تخلیه آن در گرو فعالیت بیش از حد معمول است.

وی تصریح کرد: به جای مواد قندی می‌توان از مواد آرام‌بخش مثل لبنیات به ویژه دوغ استفاده کرد.

کیهان‌نیا با انتقاد از مصرف بی‌رویه شکلات، بستنی و بیسکویت در کودکان بیش فعال گفت: متأسفانه برخی والدین برای آرام کردن کودک مبتلا به بیش فعالی به او بستنی، شکلات یا بیسکویت می‌دهند در حالی که تخلیه انرژی حاصل از این مواد باعث فعالیت و جنب‌وجوش بیشتری می‌شود.

وی افزود: چندی پیش کودکی که به بیش‌فعالی مبتلا بود در یکی کشورها با مصرف چندین شکلات دچار هیجان زیادی شد و تمام شیشه های یک کلیسا را شکست.

کیهان‌نیا تصریح کرد: در صورتی که مصرف لبنیات و برنامه غذایی مناسب جواب ندهد،  درمان آرامبخش ها لازم است که توسط روانپزشک انجام شود.

وی از ورزش و فعالیت بدنی به عنوان شیوه مناسبی برای تخلیه انرژی یاد کرد و افزود: برخی والدین به دلیل بی‌توجه که کودک مبتلا به بیش فعالی در یادگیری درس نشان می‌دهد، او را به کلاس‌های تقویتی یا زبان انگلیسی می‌فرستند، در حالی که ورزش و هنر راه مناسبی برای تخلیه انرژی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha