سلامت نیوز : مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت گفت: استهلاک دستگاه‌های دیالیز در کشور زیاد است و گاهی تا ۳ برابر استاندارد کار می‌کنند. مشکلی که اخیراً با آن مواجه بودیم افزایش هزینه فیلتر دیالیز و گرانی تجهیزات در بخش‌های سرطانی است.

حسین کیوان در گفت‌وگو با فارس، در مورد وضعیت دستگاه‌های دیالیز در کشور گفت: دستگاه‌های دیالیز به صورت استاندارد باید 10 هزار ساعت کار کنند اما در کشور ما استهلاک این دستگاه زیاد است و گاهی تا 3 برابر و 30 هزار ساعت کار می‌کنند.

وی ادامه داد: البته به دلیل ورود خیرین به این حوزه مشکل حادی وجود ندارد اما مشکلی که اخیراً با آن مواجه بودیم افزایش هزینه فیلتر دیالیز است.

مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت تصریح کرد: با تدبیر اندیشیده شده و هزینه‌ای که بیمه‌ها تقبل کردند وضعیت بهتر شده به طوری که 94 هزار تومان برای هر دیالیز پرداخت می‌شود و بخش دیگری نیز وزارت بهداشت می‌پردازد که به نظر می‌رسد مشکل‌ها مرتفع شود.

کیوان تصریح کرد: واردات دستگاه‌های دیالیز را مرتب داریم و این دستگاه‌های جدید از طریق هیئت امنای ارزی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز دیالیز قرار می‌گیرد اما مراکز و بخش‌های دیالیز برای دانشگاه‌ها زیان‌ده هستند و نمی‌توانند از محل دیگری پول را در این حوزه هزینه کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی کمتر در حوزه تأمین تجهیزات بیمارستانی ورود می‌کند گفت: در حال حاضر برای تأمین تجهیزات سرطانی یا ایجاد یک مرکز رادیوتراپی با مشکل مواجهیم یک مرکز رادیوتراپی حدود 10 میلیارد تومان هزینه دارد بنابراین افرادی که بتوانند در این حوزه هزینه کنند بسیار کم هستند.

کیوان گفت: البته مکانیزم‌هایی برای کاهش هزینه‌های اولیه تدارک دیده‌ایم که به زودی پس از تصویب، جزئیات آن را اعلام می‌کنیم. این مکانیزم‌ها کاری می‌کنند که هزینه سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها کاهش یابد.

وی در مورد کمبود برخی تجهیزات در اتاق‌های عمل گفت: این‌ ط‌ور نبوده که به دلیل کمبود ابزار و تجهیزات حین جراحی،خانواده بیمار را برای تهیه آن به بازار بفرستند ولی اگر متولی این امور بی‌کفایت است رسانه‌ها حق دارند آن را شفاف‌سازی کنند چرا که سلامت مردم شوخی بردار نیست.

مدیر کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در مورد کمبود اکسیژناتور در اتاق‌های عمل نیز گفت: این دستگاه که در اعمال جراحی قلب استفاده می‌شود در مقطع کوتاهی به دلیل آتش‌سوزی در یکی از بزرگترین تولید کنندگان آن در کشور ایتالیا که به دلیل وقوع زلزله اتفاق افتاد دچار کمبود شد درحالی که 70 درصد نیاز دنیا را تأمین می‌کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha