گونه های نزدیک به انسان که از سرزمین اجدادی خود، آفریقا، به سایر مناطق جهان مهاجرت می کردند در حدود 790 هزار سال قبل در استفاده از آتش استاد بوده اند.

استادی انسان اولیه در استفاده از آتش ثابت شد


  
  به گزارش سلامت نیوز به نقل از نشریه "ساینس" شواهد تازه که در شمال اسرائیل کشف شده است نشان می دهد که گونه هایی نظیر "هومو ارکتوس" (Homo erectus) احتمالا به طور خارق العاده ای در این زمینه پیشرفته بودند.

به گفته کارشناسان این یافته شواهد پیشین در زمینه مهارت اجداد انسان در کنترل آتش در قاره آفریقا را به شواهد تازه تر در این زمینه در اروپا و آسیا پیوند می زند.

پژوهشگران می گویند بعید است این شواهد ناشی از آتش سوزی های طبیعی بوده باشد.

محققان از دانشگاه عبری بیت المقدس (اورشلیم) و دانشگاه بار-ایلان در "رمات گان" یک محوطه آب گرفته را در "گشر بنوت یاکوو" حفاری کردند.

آنها در رسوباتی به ضخامت 34 متر، ابزار متعدد چخماقی متعلق به سنت ابزارسازی موسوم به "آشولیان" یافتند. برخی از این ابزارها سوخته، اما بقیه سالم بود.

تیم محققان نحوه پراکندگی آثار سوخته و سالم را سنجیده و آنها را با یکدیگر مقایسه کردند. هر چند محل پراکندگی ابزارهای سوخته و سالم در مواردی یکی بود، اما آثار سوخته عموما در نقاط مشخصی توده شده بود.

محققان فکر می کنند که توده های ابزارهای سوخته، که عمر آنها را 790 هزار سال تا 690 هزار سال رقم می زنند، بقایای آتشی است که هومو ارکتوس ها یا هومو ارگاسترها افروخته اند.

آنها می گویند این آتش همچنین ممکن است توسط نوع بدوی جد انسان امروزی، هومو سیپین (Homo sapien) نیز افروخته شده باشد، اما سایر پژوهشگران آن را غیر ممکن می دانند.

برخی محققان معتقدند که کنترل آتش باعث تغییرات بنیادی در عادات غذایی انسان شد و دفاع از گروه های اجتماعی در مقابل حیوانات درنده را امکانپذیر ساخت. آتش به علاوه تماس های اجتماعی را تقویت کرد.

یافته مهم

پروفسور جان گولت، از دانشگاه لیورپول در بریتانیا این یافته "خیلی مهم" ارزیابی کرد.

وی گفت: "تا امروز ما تنها دو دسته شواهد دایر بر استفاده از آتش توسط انسان اولیه در دست داشتیم: یکی در آفریقا به قدمت بیش از یک میلیون سال و دیگری در اروپا و آسیا به قدمت نیم میلیون سال."

"به همین دلیل این تمایل وجود داشت که گفته شود که شواهد قدیمی تر احتمالا ناشی از آتش سوزی طبیعی و شواهد تازه تر احتمالا آفریده انسان بوده است."

"نکته جالب در یافته جدید این است که درست میان آن دو یافته قبلی فرود می آید، یعنی هم از لحاظ ترتیب زمانی و هم از لحاظ جغرافیایی میان آن دو واقع شده است. این یافته مردم را به تفکر وادار خواهد کرد و این دیدگاه را که بین دو شاهد قبلی رابطه ای وجود ندارد را سست می کند."

بقایای گیاهی در این محوطه باستانی نشان می دهد که ساکنان آن، شش نوع چوب را برای آتش افروختن به کار می گرفته اند که سه نوع آنها شامل درخت زیتون، جوی وحشی و انگور وحشی خوردنی است.

چندی قبل دانشمندان همچنین ادعا کردند شواهدی از استخوان های سوخته که حاکی از استفاده و کنترل آتش توسط اجداد انسان است را در آفریقا جنوبی یافته اند. آن شواهد به یک و نیم میلیون سال قبل مربوط می شد.

نتایج مطالعه اخیر در نشست سالانه انجمن فسیل شناسی در شهر مونترال کانادا تشریح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha