سلامت نیوز : رییس هیات مدیره جامعه متخصصان داخلی گفت: هجوم بیماران به برخی پزشکانی که با تبلیغات شناخته می‌شوند باعث افزایش مراجعان به مطب آنان و در نتیجه بی‌دقتی پزشک برای ویزیت بیماران شود.

دکتر ایرج خسرو‌نیا در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: حداقل زمانی که هر پزشک عمومی برای بیمار اختصاص می‌دهد، نباید از هفت دقیقه کمتر باشد یعنی هر پزشک عمومی نباید بیش از هشت ویزیت در یک ساعت داشته باشد. این استاندارد برای پزشک متخصص شش بیمار و برای پزشک فوق تخصص چهار بیمار در یک ساعت است که در این شرایط پزشک بتواند زمان کافی برای معاینه و شرح‌ حال در اختیار بیمار قرار بدهد.

وی ادامه داد: گاهی هجوم بیماران به تعداد محدودی از پزشکان باعث می‌شود که افراد مراجعه‌ کننده آنقدر زیاد باشد که پزشکان وقت معاینه کامل را نداشته باشند. پزشکانی که تعداد زیادی بیمار در انتظار داشته باشند مجبورند وقت کمتری برای معاینه بگذارند که البته این توجیه مناسبی نیست.

رییس هیات مدیره جامعه متخصصان داخلی با بیان اینکه معاینه دقیق بیشترین اهمیت را در درمان مفید دارد، به بیماران توصیه کرد: بیماران با تبلیغات برای درمان خود پزشک انتخاب نکنند و وقتی که می‌بینند پزشک وقت کافی برای معاینه و شرح حال گرفتن از بیمار اختصاص نمی‌دهد دیگر به او مراجعه نکنند چرا که دقت در تشخیص اهمیت بیشتری دارد.

خسرونیا در این رابطه بیان کرد: پزشکان نیز باید توجه داشته باشند که میزان مراجعه‌کنندگان را کنترل کنند و برای برخی از بیماران که شرایط خاص دارند به طور مثال از شهرهای مختلف برای ویزیت به او مراجعه می‌کنند وقت بیشتری بگذارند.

رییس هیات مدیره جامعه متخصصان داخلی با بیان اینکه مهارت پزشک نمی‌تواند جایگزین دقت در معاینه بیماران شود، اظهار کرد: بدن انسان چندین ارگان مرتبط با یکدیگر دارد که با وجود حاذق بودن پزشک باز هم نیاز به معاینه دقیق برای تشخیص احساس می‌شود بنابراین بی‌دقتی در معاینه می‌تواند باعث تشخیص نادرست بیماری‌ حتی با وجود ماهر بودن پزشک شود.

وی با اشاره به اینکه تعیین زمان استاندارد نمی‌تواند این مشکل را حل کند، عنوان کرد: مردم از حق خود آگاه نیستند و راهی برای نظارت برآن نیز وجود ندارد، بهترین راه کنترل این موضوع وجدان پزشک و آگاهی بیماران از حقوق خود است. مردم معمولا اعتراضی برای نحوه معاینه نمی‌کنند مگر اینکه مدت‌ها تحت نظر پزشک باشد و عدم توجه او باعث تشخیص اشتباه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha