سلامت نیوز : یک فوق تخصص انکولوژی زنان گفت: هنگامی غربالگری سرطان پستان موفق است که 75 درصد جمعیت مورد نظر را دربرگیرد، تمام زنان بالای 50 سال باید غربالگری این سرطان را انجام دهند.

دکتر اعظم السادات موسوی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: یکی از چالش‌هایی که در غربالگری سرطان پستان در کشور وجود دارد برنامه ریزی مدیریتی برای آن است، زیرا تمام زنان بالای 50 سال تحت غربالگری نیاز به هزینه بالا و همکاری همه جانبه دارند.

وی با بیان اینکه هنگامی غربالگری سرطان پستان موفق است که 75 درصد جمعیت مورد نظر را دربرگیرد، افزود: غربالگری سرطان پستان در کشور اجباری نیست و هر زنی که داوطلب انجام غربالگری باشد باید به بخش خصوصی یا دولتی مراجعه کند. غربالگری سرطان پستان باید اجباری شود و تمام زنان بالای 50 سال وارد این تست شوند.

موسوی تصریح کرد: بر اساس گزارش پاتولوژی ثبت سرطان‌ها در کشور، سالانه 35 تا 40 هزار مورد جدید کل سرطان ثبت می‌شود که در زنان سرطان پستان شایعتر است. آمار سرطان‌ها در کل دنیا در حال دو برابر شدن است که در کشور ما نیز این آمار صدق می‌کند و علت آن آلودگی‌های محیط زیست، استرس و افزایش امید به زندگی است.

این فوق تخصص آنکولوژی زنان اظهار کرد: مکانیزم استرس در ایجاد سرطان به نحوی است که استرس از طریق تاثیر در سلولهای ایمنی، مکانیسم این سلول‌ها را تحت تاثیر قرار داده و وقتی استرس به صورت طولانی مدت وجود داشته باشد از طریق تاثیر در عملکرد سلول‌های ایمنی باعث بروز سرطان می‌شود.

وی ادامه داد: آمار دقیقی از پایین آمدن سن سرطان در کشور وجود ندارد، اگر بتوانیم مطالعه‌ اساسی و پایه‌ای در جامعه انجام دهیم می‌توان افراد مستعد از نظر ژنتیکی را شناسایی و از ابتلا به سرطان پستان جلوگیری کنیم.

موسوی یادآور شد: سرطان پستان زمانی در سن پایین اتفاق می افتد که فرد سابقه ژنتیکی و ژن های ایجاد کننده سرطان را داشته باشد. افراد مستعد باید به متخصص ژنتیک مراجعه و از نظر ژنتیکی بررسی شوند و در صورت مشکوک بودن از طریق آزمایش خون موتاسیون ژن را در آنها بررسی می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: برنامه کنترل سرطان یکی از وظایف سیستم بهداشتی جامعه است، بر اساس اپیدمیولوژی سرطان‌ها یکی از علل مرگ و میر در کشورمان هستند به همین دلیل کنترل سرطان، پیشگیری از سرطان و غربالگری باید مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha