سلامت نیوز : رییس بیمارستان ولیعصر(عج) مجتمع بیمارستانی امام خمینی، کم فروشی یا عدم خرید تجهیزات و وسایل درمانی را از دیگر چالش‌های موجود در سیستم نظام سلامت عنوان کرد و یادآور شد: شاید این کم فروشی‌ها آنقدر پنهان باشد که به سادگی نشان داده نشود که البته کمبود بودجه می‌تواند از علل اصلی بروز این چالشها در سیستم نظام سلامت باشد.

دکتر آروین سازگار در گفت وگو با ایسنا ، درباره تدوین بودجه سال 1393 از سوی دولت و ضرورت اختصاص بودجه مناسب به بخش سلامت، اظهار داشت: در وهله نخست کمبود بودجه، مشکل عمده‌ای برای سیستم درمانی به شمار نمی‌رود چرا که سیستم به تدریج خود را با این کمبودها هماهنگ می‌کند، اما تخمین‌های به دست آمده از درآمد بیمارستان‌های دولتی در ابتدای سال مالی مشکل اصلی است که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با آن مواجه خواهند شد.

دکتر سازگار عدم واقعی بودن تعرفه های دولتی و تاخیر شرکت های بیمه در پرداخت بدهی‌ها را از جمله عوامل اصلی کمبود درآمدها دانست و گفت: در بخش‌های پاراکلینیکی همچون آزمایشگاه و رادیولوژی حتی با وجود خرید کیت یا وسیله آزمایشگاهی و ارایه خدمات مناسب درمانی، متاسفانه هزینه ما از قیمت تعیین شده در تعرفه بسیار بالاتر است و این امر موجب عمیق‌تر شدن چالش‌ها و مشکلات موجود در بیمارستان‌های دولتی می‌شود.

رییس بیمارستان ولیعصر(عج)، کم فروشی یاعدم خرید تجهیزات و وسایل درمانی را از دیگر چالش‌های موجود در سیستم نظام سلامت عنوان کرد و یادآور شد: شاید این کم فروشی‌ها آنقدر پنهان باشد که به سادگی نشان داده نشود. با وجود گذشت بیش از یک دهه از تعویض ابزار و لوازم جراحی موجود در اتاق‌های عمل و تعمیر مداوم آنان، متاسفانه هیچگونه اقدامی در خصوص خرید وسایل جدید و مدرن تر صورت نگرفته در حالی که تاکید بهترین جراحان برای ارایه جراحی‌های خوب منوط بر داشتن ابزاری دقیق و مناسب است. البته کمبود بودجه از علل اصلی بروز کم فروشی‌ها در سیستم نظام سلامت خواهد بود.

رییس بیمارستان ولیعصر(عج)، بر لزوم مداخله بیمارستان‌ها در عقد تفاهم نامه‌های مالی تاکید کرد و اظهار داشت: علاوه بر واقعی شدن تعرفه ها باید تخمین درآمد حاصل از بیمارستان‌ها به صورت یکطرفه از سوی وزارت بهداشت و یا دانشگاه صورت نگیرد چرا که سمت دیگر این قرار داد بیمارستانهایی هستند که با مشکلات زیاد مالی و بودجه‌ای مواجهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه آنهایی که در تخمین تفاهم نامه مالی نقش دارند نسبت به واقعیات و مشکلات موجود در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آگاهی کافی ندارند، افزود: رییس بیمارستان‌ها به عنوان افردی هستند که نسبت به تجهیزات، نیروی انسانی و میزان فرسودگی موجود در مراکز درمانی مطلع هستند؛ بنابراین مداخله آنان و ثبت عدد واقعی در تفاهم نامه مالی در هنگام تخمین منابع مالی ضروری به نظر می رسد.

دکتر سازگار در پایان با تاکید بر اینکه ارایه خدمات پزشکی با کیفیت خوب، به وسیله فردی مناسب نیازمند تعرفه واقعی است، گفت: نباید تصور بر این باشد که تعرفه بخش خصوصی غیر واقعی است، بلکه تعرفه بخش دولتی با واقعیت بسیار فاصله دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha