سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم از افزایش آمار نازایی و سقط‌های مکرر به دلیل بیماری‌ آندومتریوز در میان زنان ایرانی خبر داد و گفت: استرس، آلودگی‌های محیطی اعم از آلودگی هوا، آلودگی صوتی و امواج الکترومغناطیسی، تغییر سبک زندگی و نوع تغذیه به ویژه غذاهای فرآوری شده طی سال‌های اخیر، آمار مبتلایان به بیماری آندومتریوز را افزایش داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر ابوطالب صارمی با اعلام این خبر افزود: آندومتریوز به معنای نشاء شدن (کاشت) سلول‌های داخل رحم (آندومتر) در محوطه شکم است.

وی تصریح کرد: آندومتریوز یک بیماری پیش‌رونده است که سلول‌های آندومتر از طریق لوله‌های انتقال تخمک به خارج رحم انتقال یافته و در صورت درمان نشدن به سیستم گوارش تحتانی، مثانه و ... گسترش می‌یابد.

به گفته صارمی، در صورتی که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به سادگی قابل درمان است، اما مراحل پیشرفته آن نیاز به جراحی دارد.

وی اظهار کرد: یکی از عوامل نازایی که باعث چسبندگی لوله‌های رحم و انجام تخمک‌ گذاری‌های غیرطبیعی می‌شود، آندومتریوز است که تاخیر در درمان آن شانس بارداری را کاهش می‌دهد.

رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم ادامه داد: بر اساس یافته‌های پژوهشی با درمان بیماری آندومتریوز به ویژه در مراحل اولیه، شانس بارداری دو تا سه برابر افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد: آندومتریوز، سومین علت بستری در بیمارستان به دلیل مشکلات سیستم تولیدمثل و یکی از علل خارج کردن رحم (هیسترکتومی) است.

صارمی گفت: این بیماری از طریق درمان‌های طبی و جراحی و یا ترکیبی از آنها قابل مداواست.

وی با تاکید بر اینکه لاپاراسکوپی به عنوان گزینه طلایی در درمان آندومتریوز مطرح است، اظهار کرد: به کمک لاپاراسکوپی می‌توان تا 95 درصد موارد آندومتریوز را بدون درمان‌های بزرگ جراحی و بدون نیاز از خارج کردن رحم درمان کرد.

رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم گفت: آندومتریوز هم دختران مجرد و هم زنان را مبتلا می‌سازد. این بیماری متاسفانه در قاعدگی‌های منظم به همراه تخمک‌گذاری نیز مشاهده می‌شود،‌ اما مبتلایان با دردهای بسیار شدید به هنگام قاعدگی روبرو می‌شوند و در موارد زیادی به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

وی به مبتلایان به این بیماری توصیه کرد: به محض اطلاع از بیماری خود، پس از مشورت با پزشک متخصص هر چه سریعتر نسبت به درمان در مراحل اولیه اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha