سلامت نیوز : رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم کاهش بیش از پیش انتقال HIV/ایدز از مادر باردار به نوزاد از برنامه کشوری پیوند خدمات سلامت باروری و کنترل ایدز خبر داد.

دکتر محمدمهدی گویا در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اعلام این خبر گفت: پروتکل این برنامه تدوین شده و عملیات اجرایی آن به زودی از مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر و همچنین مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت آغاز می‌شود.

وی گفت: برنامه کشوری خدمات سلامت باروری و کنترل ایدز تمام مادران باردار را در برمی‌گیرد. به این ترتیب با آموزش و همچنین آزمایش‌هایی که به عمل می‌آید مادران در معرض خطر HIV/ایدز و دارای رفتارهای پرخطر شناسایی شده و تحت مشاوره و اقدامات بهداشتی – درمانی لازم قرار می‌گیرند.

به گفته گویا، با اجرای این برنامه، مادران باردار در معرض خطر ابتلا به عفونت HIV و یا مبتلا به این عفونت آموزش‌های لازم را در جهت تامین سلامت و عدم ابتلای جنین و نوزاد خود به این عفونت دریافت می‌کنند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: در صورت ابتلای مادر بارداری به عفونت HIV/ایدز باید تحت مراقبت‌های دقیق قرار گرفته و زایمان وی باید ویژه باشد. همچنین شیردهی وی باید طوری باشد که از ابتلای احتمالی نوزاد به این عفونت جلوگیری شد.

وی افزود: در حال حاضر انتقال بیماری HIV/ایدز از مادر مبتلا به نوزاد در دنیا به حداقل ممکن رسیده است. به این ترتیب اگر مادر بارداری به این عفونت مبتلا باشد می‌تواند با این مراقبت‌ها و درمان دارویی ازابتلای نوزادش به این عفونت جلوگیری کند. اما لازمه این امر آن است که ابتلای مادر از ابتدای بارداری مشخص شده و اقدامات مراقبتی و درمانی لازم به موقع انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha