تصمیمی که در دولت دهم مبنی بر تک نرخی شدن ارز گرفته شد حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی روی دست وزارت بهداشت دولت یازدهم گذاشته است.

توان مالی برای خرید دارو از خارج وجود ندارد
سلامت نیوز : رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: تصمیمی که در دولت دهم مبنی بر تک نرخی شدن ارز گرفته شد حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی روی دست وزارت بهداشت دولت یازدهم گذاشته است.

مجید آراسته در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه بیماران تالاسمی هنوز در زمینه دارو مشکل دارند، گفت: با تک نرخی شدن ارز، روی اقلام دارویی وارداتی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان مابه التفاوت ایجاد شد که قرار بود از محلی، این کسری اعتبار تامین و در اختیار شرکت‌های واردکننده دارو قرار بگیرد تا بتوانند دارو وارد کنند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و این بدهی موجب شد خیلی از شرکت‌ها توان وارد کردن دارو را نداشته باشند.

وی تصریح کرد: آن طور که کار‌شناسان غذا و دارو به ما اعلام کردند نرخ ارز که به یک باره در تاریخ 92.1.6 تک نرخی شد رقمی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان مابه التفاوت ایجاد کرده که این مبلغ باید پرداخت شود.

آراسته تصریح کرد: دولت در‌آن زمان که ارز تک نرخی شد اعلام کرد ما به التفاوت‌ها را به شرکت‌های واردکننده دارو بر می‌گردانند، از همین رو به این شرکت ها گفتند با ارز ۲۴۰۰ تومان دارو‌ها را وارد و توزیع کنید، این درحالی است که این‌ها با ارز ۱۲۲۴ تومان با دولت قرارداد بسته بودند با اینکه دولت گفته بود ما به التفاوت‌ها را به آنها بر می‌گرداند اما همچنان این قضیه بلاتکلیف مانده است و باعث شده خیلی از شرکت‌ها توان مالیشان را از دست بدهند.

وی با اشاره به اینکه خیلی از این شرکت‌ها نقدینگیشان بلاتکلیف مانده است، افزود: همین دلیل باعث شده است روند تامین دارو به کندی و با طمانینه صورت بگیرد و بیماران تالاسمی با مشکل کمبود دارو مواجه شوند.

آراسته با اشاره به اینکه وزارت بهداشت باید این ۲۵۰ میلیارد تومان را تأمین و در اختیار شرکت‌های واردکننده دارو قرار دهد، افزود: این ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی وزارت بهداشت به شرکت‌های دارویی است که باید به آنها پرداخت شود تا بتوانند دارو وارد کنند.

وی افزود: کار‌شناسان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند برای خریدهای دارویی که الان می‌خواهیم انجام دهیم پول داریم اما چون بدهی داریم و طبق قانون نمی‌توانیم از بودجه ۹۲ برای بدهی‌های ۹۱ استفاده کنیم عملا مانده‌ایم که چه کار کنیم.

رئیس انجمن تالاسمی ایران با اشاره به اینکه با نهاد ریاست جمهوری در این زمینه مکاتباتی انجام شده است، افزود: تصمیمی که در دولت دهم مبنی بر تک نرخی شدن ارزگرفته شد حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی روی دست وزارت بهداشت دولت یازدهم گذاشته است زیرا این تصمیم درحالی اتخاذ شدکه راهکاری برای تامین منابع آن اندیشیده نشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید فکر عاجلی برای این قضیه کند تا مبلغی برای تأمین این اعتبار ایجاد شود، افزود: این مسئله نه تنها داروی بیماران تالاسمی را با مشکل مواجه کرده است بلکه خیلی از بیماران پیوند کلیه، سرطان و‌ ام اس نیز با مشکل روبرو هستند.

آراسته افزود: نگرانی ما این است که دولت با این کسری بودجه‌ای که روبرو است خدای نکرده یارانه دارو‌ها را حذف یا کاهش دهد که امیدواریم در این دولت، امید به زندگی در بیماران افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه توان مالی برای خرید دارو نیست، افزود: مشکل در توان مالی برای تامین دارو است زیرا بخشی از تحریم‌ها که در اتحادیه اروپا کمتر شده و سخت گیری‌های که درتامین دارو اعمال می شد راحت‌تر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha