یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴
سلامت نیوز : یکی از مواردی که در جامعه امروزی ما در حال تبدیل‌شدن به یک معضل اجتماعی است مساله افزایش سن ازدواج جوانان است. موضوع ساده‌ای که با توجه به بروز برخی مسائل و مشکلات کوچک و بزرگ به یک مساله پیچیده تبدیل شده است. با نگاهی به آمار و اخبار مربوط به ثبت ازدواج و طلاق که هرازچندگاهی از سوی سازمان ثبت اسناد منتشر می‌شود به‌خوبی می‌توان خودنمایی کاهش آمار میزان ازدواج و افزایش سن ازدواج را مشاهده کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ این درحالی است که همواره کارشناسان اجتماعی نسبت به عواقب تاخیر در ازدواج و بروز جرائم و پدیده‌های ناهنجار اجتماعی که با بالا رفتن سن ازدواج در جامعه پدیدار می‌شود هشدار داده‌اند و مدیران را نسبت به چنین معضلاتی آگاه کرده‌اند که در پی آن راهکارهای گوناگونی به منظور تشویق جوانان به ازدواج و تسهیل آن از سوی مدیران مطرح شده است.

گل سرسبد تسهیلات ازدواج

ناگفته پیداست که گل سر سبد این تسهیلات همان وام معروف ازدواج است که با توجه به اندک بودن نرخ کارمزد آن به عنوان بزرگ‌ترین مشوق جوانان برای ازدواج درنظر گرفته شده است. مبلغ اندکی که با توجه به وضعیت فعلی تورم و نرخ بالای اجناس حتی گوشه‌ای از مخارج سنگین ازدواج‌های امروزی را برای دخترها و پسران پوشش نخواهد داد.

بانک‌ها طاقچه بالا می‌گذارند!

اما از شرایط سخت بانکی برای دریافت وام مانند وجود حداقل دوکارمند برای ضمانت و سایر مشکل‌تراشی‌ها که بگذریم، مدتی است بانک‌ها همین مبلغ ناچیز را هم از جوانان دریغ می‌کنند و با بهانه‌های گوناگون از پرداخت آن طفره می‌روند و پرداخت را به تاخیر می‌اندازند!

در برخی از استان‌های کشور حتی ظرفیت ثبت‌نام و دریافت کدرهگیری وام ازدواج هم به قول معروف پرشده است و در این استان‌ها جوانان حتی نمی‌توانند به داشتن کدرهگیری وام ازدواج دلخوش باشند چه رسد به دریافت تسهیلات!

وام ازدواج؛ شاید وقتی دیگر!

با توجه به شرایط فعلی جامعه و در حالی که خانواده‌ها و بویژه جوانان منتظر دریافت خبرهای خوش در این زمینه هستند متاسفانه تاکنون هیچ خبری مبنی بر ازسرگیری پرداخت تسهیلات ازدواج یا چرایی شانه خالی کردن بانک‌ها از پرداخت آن به گوش نمی‌رسد. این درحالی است که بسیاری از جوانان یا فقط موفق به دریافت کدرهگیری برای این منظور شده‌اند و با وجود اینکه عقد کرده‌اند همچنان برای شروع زندگی مشترک منتظر دریافت تسهیلات وعده داده شده از سوی مدیران هستند تا شاید بتوانند چاله‌ای از چاله‌های مسیر ازدواجشان را پرکنند یا اینکه حتی به این مرحله هم نرسیده‌اند و با در دست داشتن عقدنامه از این بانک به بانک دیگر می‌روند تا شاید روزنه‌ای گشوده شود و بتوانند در سامانه ثبت‌نام وام ازدواج فقط ثبت‌نام کنند.

نخستین وعده وزیر ورزش و جوانان

روز گذشته (شنبه) وزیر ورزش و جوانان در مراسم معارفه خود درباره مشکل وام ازدواج جوانان گفت: پیگیر این موضوع هستم تا بزودی شاهد رفع مشکل وام ازدواج جوانان باشیم. با این وجود بسیاری از جوانان چشم‌انتظار خبر‌های خوش درباره وام ازدواج و تسهیلات این موضوع مهم هستند.

تأخیر در ارائه وام، فشار بر قشر متوسط

اما در همین باره فرهاد طهماسبی، جامعه‌شناس، به «وطن‌امروز» می‌گوید: یکی از مهم‌ترین تاثیرات تاخیر در ارائه وام ازدواج به جوانان فشار مضاعف بر قشر متوسط جامعه است، این قشر بر مبنای ارائه تسهیلات ازدواج حساب بازمی‌کند و امید این را دارد که بتواند از اندک تسهیلات ارائه شده برای تشکیل زندگی کمک بگیرد.

تسهیلات تکلیفی یا تسهیلات اجباری!

به گفته این جامعه‌شناس، در حال حاضر طبق قوانینی که برای ارائه تسهیلات وام ازدواج از سوی بانک‌ها تدوین شده است، تسهیلات ازدواج به عنوان تسهیلات تکلیفی طبقه‌بندی شده است و به همین دلیل بانک‌ها تا زمانی که از طرف دولت تامین اعتبار نشوند، از اعتبارات و منابع داخلی خود حاضر به پرداخت وام ازدواج نیستند و زیر بار مصوبه پرداخت وام ازدواج نمی‌روند.

برنامه‌ریزی جوانان با وعده‌های وام ازدواج

محمداسماعیل سعیدی، دبیر کمیسیون اجتماعی در این باره معتقد است که روند فعلی ازدواج به اندازه کافی در جامعه به دلایل گوناگون کند و با تاخیر صورت می‌گیرد که موضوع تاخیر دوباره در ارائه وام‌های ازدواج هم این موضوع را تشدید می‌کند. دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این مطلب به «وطن‌امروز» می‌گوید: این روزها با توجه به فشارهای اقتصادی و وضعیت جامعه و از آن مهم‌تر رواج چشم و هم‌چشمی و مسابقه مراسم‌ رنگارنگ ازدواج و دور شدن از فرهنگ ازدواج به سبک ایرانی، اندک وام ازدواج می‌تواند بخشی از این فشار‌های اقتصادی و مشکلات روزهای اول زندگی را پاسخگو باشد. به باور این نماینده مجلس، تاخیر در ارائه وام ازدواج و همچنین وعده‌های گوناگونی که از سوی مدیران مرتبط با این موضوع اعلام می‌شود، باعث سردرگمی جوانان و سلب اعتماد از سازمان‌های مسؤول می‌شود چرا که یک جوان برای تشکیل زندگی روی اندک وام ازدواج برنامه‌ریزی می‌کند و به خانواده همسر هم این قول را می‌دهد که با گرفتن این وام بتواند تشکیل زندگی دهد.

مدیران محترم، همه به گوش، همه به هوش

به هر روی، به نظر می‌رسد که زمان آن فرارسیده تا مدیران مسؤول و دست‌اندرکاران امر ازدواج برای حل مشکلات پیش روی وام ازدواج در جامعه همت مضاعفی را از خود نشان دهند تا با حل این مشکل بزرگ بتوان امیدوار بود که مشکلات دیگر سد راه جوانان برای ازدواج برطرف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha